מתקפת סייבר השביתה את ההשקיה בשטחים חקלאיים בצפון

ההאקרים נכנסו למערכות המחשוב והשביתו את הקונועים שמשקים את השדות • החקלאים הונחו לנתק אותם מהמחשב ולהפעיל ידנית

מתקפת סייבר על מערכות השקיה בצפון. ארכיון, צילום: זהר גלר - גד״ש עין חרוד איחוד

מתקפת סייבר השביתה הבוקר (ראשון) עשר בקרי מים בשטחים חקלאיים בצפון הארץ, והובילה להפסקת ההשקיה בשטחים אלה.

ההאקרים נכנסו למערכות המחשוב והשביתו את הקונועים שמשקים את השדות. החקלאים הונחו לנתק אותם מהמחשב ולהפעיל ידנית.

מתפקת סייבר על אתרי השקייה בצפון, צילום: צילום: זהר גלר - גד״ש עין חרוד איחוד

ממערך הסייבר הלאומי ומשרד החקלאות נמסר: "נכון לעכשיו, התקבלו דיווחים המעידים על שיבושים בבקרת ההשקיה במשקים של כ-10 חקלאים באזור הצפון. מערך הסייבר הלאומי ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בוחנים את המקרים בשל החשד כי מדובר במתקפת סייבר. המשרדים הנחו את החקלאים לבצע פעולות בסיסיות ומיידיות לאבטחת המערכות, ולבצע את ההשקייה באופן ידני. בשלב זה, ההשקייה נמשכת כסידרה. ככל שיעלה הצורך, מומחים טכנולוגיים מטעם יצרנית המערכת יפעלו בתיאום עם החקלאים".

עופר ברנע מנהל חקלאות גליל עליון: "לפני יומיים קיבלנו הודעה שייתען ותהיה מתקפת סייבר. החקלאים הונחו לנתק את הקונועים לתקשורת מרחוק. הבוקר מי שכנראה לא ניתק דיווח שהקונועים הושבתו. בסך הכל שבעה. דיווחנו למוקד הסייבר הלאומי החקלאים דיווחו שנתקעו הבקרים".

ניב יונה, מנהל מחלקת מחקר בחברת הסייבר ההגנתית סייבריזן: "בימים האחרונים אנחנו רואים גל של תקיפות נגד תשתיות ישראליות. תקיפות אלה הן חלק ממבצע OPIsrael שמתרחש בכל שנה באפריל. המבצע נעשה על ידי האקרים אנטי ישראליים במטרה לפגוע במטרות ותשתיות קריטיות של מדינת ישראל. המטרה בפגיעה בתשתיות אלה היא פגיעה בתפקוד היום יומי של המדינה והכנסת פאניקה ופחד אצל האזרחים. בפועל התוקפים מצליחים לתקוף מגוון מטרות, בעיקר אזרחיות או מקומיות שאינן מוגדרות כקריטיות מצד אחד, אבל עדיין מצליחות לגרום לפאניקה ולאותו אפקט פחד שהתוקפים מנסים להפעיל מן הצד השני. בעוד התשתיות הקריטיות מוגנות ומצוידות בצוותי הגנה חזקים, הן לא חסינות לחלוטין וכאשר יש פריצה לרשתות אלו פוטנציאל הנזק גדול מאוד. במקרה הזה, אנו רואים תקיפה על אלפי בקרי מים בעמק החולה שיש לה השפעה ישירה על המימד הפיזי ומעבר ליצירת פחד ופאניקה ישנה השפעה על שטחים חקלאיים".

מחברת יוניטרוניקס נמסר בתגובה: "בקרי החברה המשולבים במערכות שהותקפו באירוע זה מאפשרים יכולת התאוששות מהירה ואנו פעלנו במהירות כדי לסייע ללקוחות ולהבטיח את סיומו המהיר של האירוע. כל בקרי החברה כוללים שכבות הגנת סייבר מובנות, ברמות שונות ובהתאם לצרכי הלקוחות. באמצעות פתרון מבוסס ענן אנו מאפשרים ללקוחות הגנת סייבר מתקדמת ומיטבית לכלל הבקרים שלנו, גם לסדרות בקרים ישנות, כמו אלו שהותקפו שהינן סדרות שמכירתן החלה לפני 20 שנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר