לראשונה: אכיפה נגד עבירות בנייה פלשתיניות בשטח B

המינהל האזרחי ביו"ש הרס שני מבנים באתר הארכיאולוגי ח'רבת טרפין שבבנימין • למרות האכיפה, הפלשתינים ממשיכים להרחיב במקום מבנה נוסף

האתר שהרחיבו הפלשתינים בניגוד לנהלים

במינהל האזרחי ביצעו לראשונה אכיפה נגד מבנים פלשתיניים שנבנו באופן לא חוקי באתר ארכיאולוגי בשטח B באזור בנימין, שנמצא בשליטה אזרחית פלשתינית וביטחונית ישראלית.

מדובר במהלך שמותר לישראל לבצע על פי הסכמי אוסלו, אך שבפועל לא נעשה מעולם עד לנובמבר האחרון, בשל הרגישות שבעניין. בצעד חריג, לאחר פנייה של "ישראל היום" בנוגע להפרת החוק בבנייה, התקבל אישור מהדרג המדיני לבצע את האכיפה, והמינהל האזרחי החרים שני מבנים בבנייה קלה במקום.

"מצפצפים על אכיפה"

אלא שהפלשתינים צפצפו על האכיפה והחלו בהרחבת מבנה נוסף במקום - שלושה ימים בלבד לאחר הפעילות. באתר הארכיאולוגי ח'רבת טרפין יש ממצאים המתוארכים מתקופת הברונזה (שנת 3,000 לפנה"ס בקירוב) ועד לתקופה הרומית הקדומה (60 לפנה"ס בקירוב).

בתים ביהודה ושומרון, צילום: מירי צחי

בחודשים האחרונים ספג האתר נזק כבד בידי פלשתינים שהפעילו במקום כלים הנדסיים רבים שממוקמים בליבתו, והנזק מעלים את האתר הארכיאולוגי באיטיות מעל לפני האדמה.

בין השאר נבנו במקום מבנה אבן, חומות מבוטנות ומבנים יבילים, וכן יש חלקות חקלאיות. מתנדבי "שומרים על הנצח", שעוקבים אחר הנעשה באתר, גילו את הנזק ופנו ל"ישראל היום".

בעקבות הפנייה, הוחלט לראשונה אי־פעם במינהל האזרחי לפעול בלב שטח B על מנת לפנות את המבנים, ואכן - בנובמבר האחרון פונו שני מבנים יבילים מהמקום. מדובר בתקדים, שנעשה מתוך הבנה שהרשות הפלשתינית עוברת על הסכמי אוסלו בדבר השמירה על אתרי מורשת.

הורסים ובונים

הפלשתינים צפצפו על האכיפה. שלושה ימים בלבד לאחר פעילות המינהל האזרחי, חזרו הפלשתינים לעבודות ולהריסת האתר הארכיאולוגי החשוב. שני המבנים אמנם הוסרו, אך מבנה האבן אף שודרג וקומה נוספת נבנתה בו. ב"שומרים על הנצח" אומרים כי הדבר הוא הוכחה לכך שיש צורך בעבודה שיטתית על מנת למנוע הפרות בנייה.

המינהל האזרחי יבצע אכיפה, צילום: חני, ויקיפדיה

"נזק גדול לשרידים"

"המינהל אמנם ביצע אכיפה, אך הוא החרים מבנים בבנייה קלה בלבד, בעוד מבנה שלישי, בבנייה כבדה, שהנזק בו לשרידים באתר גדול אף יותר, נשאר עומד על תילו, ואף התרחב. קומה שנייה נבנתה במקום מאז האכיפה. למינהל יש כלים משפטיים להרוס את המבנה, אבל עד כה הוא לא עשה בהם שימוש, וחבל", אומרים בארגון.

הם תולים תקווה כעת בשר המורשת עמיחי אליהו ובסמוטריץ', כשר האחראי למינהל האזרחי, למנוע את המשך הפגיעה באתרי מורשת ביו"ש בכלל - גם באתרים בשטח B, שבהם המבצר החשמונאי בארומה, שנפגע באופן קשה על ידי פלשתינים ללא כל תגובה ישראלית, ומזבח יהושע שבהר עיבל, הנמצא גם הוא בסיכון גבוה.

השר למורשת הרב עמיחי אליהו מסר כי "מדובר באתר שהיה מיושב במשך תקופות רבות, ובפיסת מורשת חשובה ביותר. המדיניות שאקדם היא כי בתחום ההיסטוריה והמורשת המוחשית - כל שריד ראוי להגנה ולשמירה, ללא אפליה מטעמים פוליטיים. הטעות ההיסטורית שנקראת הסכמי אוסלו שהביאה לכך שאתרים ארכיאולוגיים רבים לא זכו להגנה במשך שני עשורים תיעצר במשמרת שלנו. כל מורשת שהיא בלי קשר למיקומה - תזכה להגנה מפני פגיעה, בלי קשר לזהות הפוגעים בה. זו אחריותה של מדינת ישראל המודרנית כלפי החוק, כלפי הדורות הקודמים והדורות שיבואו. אני מברך את המנהל האזרחי על האכיפה שביצע בשטח האתר, אבל אכיפה חד פעמית איננה מספיקה. נדאג לטפל בעבריינים שבנו על האתר והשמידו חלקים ממנו ביד קשה ובאופן מיידי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר