לאחר מאבק ארוך: תושבי כפרים באזור "מסאפר יטא" יפונו מבתיהם

נציגים ממנהלת התיאום והקישור של צה"ל יודיעו בימים הקרובים לאלף פלשתינים על הפינוי • בין היתר, נמסר לתושבים כי המדינה מתכננת להציע להם מקום מגורים חלופי • ארגוני השמאל טוענים: "ממשלה שזה עתה הוקמה, כבר מקדמת טרנספר"

דרום הר חברון (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

לקראת פינוי אלפי פלשתינים משטח אש 918? נציגים ממנהלת התיאום והקישור של צה"ל הודיעו היום (שני) לנציגי המת"ק הפלשתיני שבימים הקרובים, כאלף פלשתינים שמתגוררים כבר שנים בצורה לא חוקית באזור שמכונה "מאספר יטא" יקבלו הודעה על פינוי מבתיהם.

עוד נמסר להם כי המדינה מתכננת להציע לתושבים מקום מגורים חלופי.
אזור שטח אש 918 הינו שטח בתחומי המועצה האזורית הר חברון, שבו מתגוררים מאות פלשתינים ב-14 כפרים בלתי חוקיים. חרף העובדה שהם הגיע לשטח לאחר ההכרזה על שטח אש, הם מתעקשים כי מדובר באדמות שלהם. מנגד, במדינה סוברים כי הם פולשים, ובבג"ץ אף אישרו לפנות אותם מבתיהם.

לפני מספר חודשים קיימו בצה"ל אימון באזור, ופעילי שמאל ופלשתינים נכנסו לשטח במטרה לפוצץ את האימון ולהפריע לפעילותו השוטפת. למרות שהוגשו תלונות במשטרה נגד הפעילים, כולל תיעוד וידיאו של ההפרעה הברורה לפעילות הכוחות, הוחלט לבסוף לסגור את התיק מסיבה של עבריין לא ידוע.

סיור של ארגון שוברים שתיקה בחברון // צילום ארכיון: מרים צחי,

ארגוני השמאל סוברים כי מדובר באדמות שבהם הפלשתינים חיים כבר תקופה ארוכה, ומאמינים שמדובר בניסיון לבצע טרנספר. מארגון שוברים שתיקה מסרו כי "איזור מסאפר יטא הוא ביתם של למעלה מ-1,000 בני אדם - נשים, גברים וטף אשר חיים שם עוד טרם הקמת מדינת ישראל. כל מאמץ לעקור ולגרש אותם מבתיהם יהפוך את ישראל באופן רשמי למדינת טרנספר. הממשלה שזה עתה הוקמה, וכבר מקדמת טרנספר צריכה לדעת שכל נסיון יזכה להתנגדות חריפה ברמה המקומית והבינלאומית".

"תושבי מסאפר יטא צפויים להיות מגורשים מבתיהם לא בגלל שהם סיכון ביטחוני ולא בגלל שהצבא זקוק לעוד שטחי אימונים אלא אך ורק מפני שהם פלשתינים. אנחנו קוראים לשרי הממשלה החדשים – אם אתם גאים בהחלטה המקוממת להעלות משפחות שלמות על משאיות, לכו עשו זאת בעצמכם - אל תשלחו חיילים לעשות את העבודה המלוכלכת עבורכם".
בארגון בצלם הגדירו זאת כ"פשע מלחמה בהליך מהיר".

לדבריהם: "העברה בכפייה של תושבים מוגנים בשטח כבוש היא פשע מלחמה. ל'הצעות' של הרשויות הישראליות לתושבים הפלשתינים אין לפיכך כל משמעות; זהו איום אלים, שלא מותיר כל ברירה בפני התושבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר