רכבת ישראל | צילום: יהושע יוסף

ליקויים חמורים בתחזוקת קרונות הרכבת

החברה שמתחזקת קרונועים של רכבת ישראל קיבלה את הציון הנמוך במכרז • התוצאה: ביטול נסיעות לי-ם

מבקר המדינה מצא ליקויים שונים בפיקוח של משרד התחבורה על רכבת ישראל, בהליכים לחתימת הסכמים של הרכבת עם העובדים ובבחירת ציוד לתחזוקה במיקור חוץ. המבקר מצא גם ליקויים בתחזוקת קרונועים.

המבקר מצא ליקויים בהליך בחירת חברה חיצונית לתחזוקת קרונועים, ובהעברת הקרונועים אליה. הבדיקה העלתה כי במכרז לבחירת החברה, ניתן לציון הטכני והאיכותי של ההצעה משקל נמוך של 20% בלבד, אף שמדובר בפרויקט ראשוני וייחודי של תחזוקת ציוד מורכב. 

כך יצא שהחברה שזכתה במכרז לתחזוקת הקרונועים קיבלה את הציון הנמוך ביותר, מבין שלוש החברות שהתמודדו במכרז, בכל הנוגע לניסיון בתפקיד עבורו היא נבחרה: תחזוקת קרונועים. פרק הזמן שקבעה חברת הרכבת להתארגנות החברה הזוכה היה קצר מדי, וכל הקרונועים הועברו אליה לתחזוקה בבת אחת ולא בהדרגה. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בנוסף, המבקר מצא שיעור נמוך של קרונועים שמישים וכי חברת הרכבת לא ביצעה בעצמה את בדיקות הבטחת האיכות של התחזוקה, אלא הסתמכה על הדיווחים שמסרה לה החברה שזכתה במכרז. רק בשלב מאוחר יותר התקשרה הרכבת עם חברת ייעוץ בנוגע לביצוע הבדיקות. 

הדבר הביא לגידול במספר התקלות בקרונועים, לצמצום כמות הקרונועים הפעילים, לעליה במספר הנסיעות שבוטלו ולקשיים בהפעלת קו הרכבת לירושלים. 

בנוסף, הבדיקה העלתה כי משרד התחבורה לא השלים את יישומה של החלטת הממשלה שהתקבלה לפני כ-13 שנים, בדבר קביעת קווים מנחים וסמכויות הנוגעים לפיקוח על הרכבת בנושאי בטיחות, הפעלה וניהול. 

חילוקי דעות בין הרכבת למשרד התחבורה

המבקר מצא כי אגף רכבות במשרד התחבורה העביר לחברת הרכבת הנחיות בנוגע לתחזוקה ולכשירות הטכנית של הציוד הנייד. חילוקי דעות קשים התגלעו בעניין זה בין משרד התחבורה לבין חברת הרכבת, שהסתייגה מחלק מההנחיות, ולא נמצא פיתרון בנושא. 

עוד הצביע המבקר על ליקויים בהתקשרויות עם יועצים. המבקר ממליץ למשרד התחבורה להשלים את תיקוני החקיקה על אסדרת הפיקוח על חברת הרכבת וקורא לחברת הרכבת לבצע בדיקות יסודיות לפני ביצוע פרויקטים במיקור חוץ.

חוסר תיאום בין הנמלים למערך רכבות המטען

בנוסף, מבקר המדינה בחן גם את מערך רכבות המטען. לדבריו, מאז שנת 2000 לא נעשה שינוי בהיקף הובלת המטענים ברכבת, ובין השנים 2009-2011 אף חלה ירידה בהיקף ההובלה. עם זה, בשנת 2014 חלה עלייה בהיקף הובלת המטענים, אך עדיין ההכנסות מהוות רק מחצית מעלות ההובלה, והמדינה נאלצת לסבסד את ההפרשים. 

הביקורת העלה בעיות בתיאום ובשיתוף הפעולה בין הרכבת לנמלים בכמה תחומים. בין השאר גילה המבקר כי מסילת הרכבת שתכננה חברת נמלי ישראל בנמל החדש באשדוד לא תשתלב במערך המסילות הקיים בנמל. בחיפה נמצא כי המרחק בין הנמל לבין מסילת הברזל יהיה רחוק מדי, דבר שיפגע ביעילות הובלת המטענים.

רכבת מובילה מטען // צילום: דודו גרינשפן (ארכיון)

המבקר המליץ לרכבת, לחברת נמלי ישראל ולנמלים לשתף פעולה כדי לקדם את הובלת המטענים מהנמלים ואליהם ועל משרד התחבורה לקדם את הובלת המטענים ברכבת. 

מחברת רכבת ישראל נמסר בתגובה כי "רכבת ישראל קיבלה לידיה את טיוטת הדו"ח, למדה אותו והגיבה באופן מפורט למבקר המדינה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...