הסכם היסטורי עם רומניה: ניצולי שואה יוכרו כזכאים לפנסיה

לפי הערכות כ-7,000 ניצולים עשויים לזכות בקצבה בגובה מאות שקלים בחודש בזכות ההסכם החדש • רה"מ לפיד: "כבן לניצול שואה, אני נרגש מחתימת ההסכם החשוב הזה, מתקנים עוול של עשרות שנים"

"רכבת המוות" שיצאה מיאשי, רומניה

בדרך לשיפור חיי הניצולים? הסכם היסטורי שנחתם בין הרשות לניצולי שואה לביטוח הלאומי הרומני יהפוך את ניצולי השואה מרומניה לזכאים לפנסיה חודשית בגין רדיפות השואה. ראש הממשלה יאיר לפיד והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, הודיעו היום (ראשון) כי ההסכם החדש נועד להסדיר את הדרך המקובלת להגיש תביעות מתאימות.

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, העריכה בשיחה עם "ישראל היום" כי כ-7,000 ניצולים עשויים לזכות בקצבה בגובה מאות שקלים בחודש בזכות ההסכם החדש. לדבריה, "לאחר מלחמת העולם השנייה השלטון הקומוניסטי ברומניה שלל את האזרחות מכל מי שעזב את המדינה, וכתוצאה מכך נשללה גם זכאותם לפנסיות.

"לפני כשש שנים עבר תיקון לחוק שאיפשר למי שיכל להוכיח שהיה אזרח רומני בזמן המלחמה לקבל את הקצבה, גם אם כבר אינו מחזיק באזרחות" הסבירה אביטל. "עם זאת, הניצולים נדרשו להציג רשימה בלתי מתקבלת על הדעת של מסמכים שכבר לא ניתן להשיג, ולכן פתחנו במו"מ עם הממשלה הרומנית.

"המו"מ מול רומניה נמשך זמן רב, עד שלפני כשנתיים חתמנו על הסכם לפיו הניצולים יידרשו להציג רק תעודה ישראלית שמכירה בכך שהם שורדי שואה, ולעמוד בשישה קריטריונים לצורך קבלת הקצבה. למרות זאת, הביטוח הלאומי ברומניה סירב להכיר בהסכם. אז עירבנו בנושא את ממשלת ישראל, באמצעות המשרד לשוויון חברתי. כעת, בתום שנה וחצי נוספת של מו"מ, נחתם ההסכם ואנו יכולים להנפיק עבור הניצולים את האישורים הנחוצים".

"כבן לניצול שואה, אני נרגש מחתימת ההסכם החשוב הזה. מדינת ישראל צריכה לעשות הכל כדי ששורדי ושורדות השואה יחיו כאן במדינה בכבוד הראוי להם" בירך ראש הממשלה, יאיר לפיד, על על ההסדר החדש. "אנחנו מתקנים היום עוול של עשרות שנים. זו חובתנו הבסיסית כחברה - לדאוג לכך שהשורדים יחיו את שארית חייהם על הצד הטוב ביותר.

"לא נותרו לנו עוד הרבה שנים לשרת את שורדי ושורדות השואה, על כן אנחנו פועלים מתוך תחושת שליחות ודחיפות לעשות ככל יכולתנו על מנת לשפר את מצבם הכלכלי, להעשיר את השירותים שניתנים להם ולאפשר להם להזדקן בכבוד" אמרה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן. "בשנה האחרונה סגרנו הסכמים עם מספר מדינות שהביאו לתוספת של מאות מיליוני שקלים שיועברו לחשבונותיהם של השורדים"

"צעדים אלו הובילו לכך שחלק משורדי ושורדות השואה הגדילו את הכנסתם החודשית באלפי שקלים" המשיכה השרה. "נמשיך לפעול בכל הכח למען שורדי השואה והאוכלוסייה המבוגרת בכלל בישראל. אני מודה לקולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, לשגרירות רומניה בישראל ולכל אלה ששיתפו איתנו פעולה עבור שורדי השואה שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר