הקרב על כביש 1: משרד התחבורה מתעתד לפתוח בחודש הבא נתיב ציבורי מאזור שער הגיא לירושלים. המשמעות: צמצום תנועת כלי הרכב לבירה לשני נתיבים בלבד, דבר שיביא להחרפת העומסים הכבדים ממילא.
בחודש שעבר אימצה הממשלה את "תכנית המיליון" של שרת התחבורה מרב מיכאלי להורדת העומס והגודש בכבישים. התכנית מבוססת על שלושה צעדים, ואחד מהם הוא יצירת 120 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ.
ל"ישראל היום" נודע כי התוכנית אמורה לצאת לדרך במהלך אוגוסט. המקטע הראשון שיוקם הוא, כאמור, בין שער הגיא לירושלים, ותותר בו נסיעה לתחבורה ציבורית בלבד מדי יום בין השעות 06:30 ל־09:30. אלא שגורמים המעורבים בפרויקט מותחים עליו ביקורת קשה. "מדינת ישראל השקיעה הון תועפות בשנים האחרונות כדי לפתוח נתיבים נוספים בדרך לירושלים, אשר נחשבת לאחת הדרכים עם הנסועה הגדולה ביותר", אומרים הגורמים ל"ישראל היום", "במקום לקחת נתיב, צריך להוסיף נתיבים בגלל עומסים שהפכו בלתי נסבלים. מדובר בהחלטה הרת משמעות שהתקבלה משיקולים פופוליסטיים".
שרת התחבורה מיכאלי אמרה בעבר כי התכנית היא "בשורה לציבור הישראלי וצעד מיידי להורדת העומס והגודש בכבישים. עבדנו על התכנית הזאת בחצי השנה האחרונה יחד עם שותפים רבים, שכולם הבינו את גודל השעה ואת הצורך ההכרחי במציאת פתרונות מידיים בטווח הקצר".
אולם גורמים המעורבים בפרויקט אמרו ל"ישראל היום" ציננו את ההתלהבות. "ההחלטה להתחיל דווקא במקטע שהוא אחד העמוסים במדינה, היא החלטה בעייתית. נכון שרוצים לעודד נסיעה ציבורית, אבל רוב האזרחים עדיין נוסעים ברכב פרטי". גורמים במשרד התחבורה טוענים כי הכוונה היא לתת עדיפות לתחבורה ציבורית דווקא בשעות העומס.
גורמים משטרתיים אמרו ל"ישראל היום" כי לא יהיה אפשר לאכוף את איסור הנסיעה הפרטית בנתיב, שכן לצורך כך נדרשת עצירה לאורך הנתיב בתוך מפרצים - אך לא קיימים כאלה. נוסף על כך, טוענים במשטרה, גם אכיפה אלקטרונית אינה אפשרית, שכן אין עדיין בנמצא מצלמה שיכולה לכסות תוך כדי תנועה את כל פנים הרכב כדי לוודא גם את מספר הנוסעים בו.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פועל בהתאם לסמכויותיו ולאחריותו לתכנון ולביצוע הסדרי העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית. זאת בהיוועצות עם כלל הגורמים, לרבות המשטרה, שחלקה בפתרון משבר התחבורה קריטי, ושהביעה מחויבות לאכיפת ההסדרים שיאושרו על ידי המשרד. עם השלמת העבודה המקצועית, יפורסם המידע לציבור".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו