מבקר העיר חיפה בהאשמות חמורות נגד עינת קליש רותם

דו"ח מבקר העיר מציג חשש לכאורה להתנהלות פלילית של ד"ר עינת קליש רותם נגד בכירים לשעבר בעירייה ויריבים פוליטים: מעקבים אחרי עובדים ותשלום מנופח למשרד רואה חשבון עבור ביצוע החקירות • "הממצאים הקשים העולים מן הדו"ח מחייבים פתיחת חקירה פלילית"

ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם // צילום: מישל דוט קום

מעקבים אחרי עובדי עירייה ויריבים פוליטים ותשלום מנופח למשרד רואה חשבון עבור ביצוע החקירות, "על חשבון הקופה הציבורית".  דו"ח מבקר עיריית חיפה עופר טל שפורסם אתמול (שלישי), מציג חשש לכאורה לעבירות פליליות של ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם נגד בכירים לשעבר בעירייה, עובדי עירייה, ויריבים פוליטים.

על פי החשד, קליש נפגשה עם משרד רואה החשבון ברלב ושות׳ וביקשה לבצע ביקורת חקירתית. החקירות התנהלו תחת שמות וקודים שניתנו לגזבר העירייה לשעבר, ושם קוד שניתן לחברת המועצה סופי נקש, ונבדק האם המכרזים שיש בין העירייה ולבין חברה שבבעלות משפחתה של נקש, הם כשרים למהדרין.

תיפתח חקירה פלילית? עינת קליש, צילום: נועם ריבקין פנטון

עוד עולה מדו"ח המבקר כי קיים אי סדר וחוסר בקרה מוחלט אחר עבודתו של רואה החשבון עימו נפגשה קליש. גזבר העירייה הוא הגורם העירוני שתפקידו לרכז ולסנכרן בין עבודותיו של רואה החשבון ואגפי העירייה והנתונים שאסף רואה החשבון לא הועברו אליו. הדבר גרם לכך שאיש בעירייה אינו מודע בדבר כל הפרויקטים המבוצעים על ידי רואה החשבון, ומהו היקף העבודה הנדרש בכל אחד מהם. יתרה מכך, דיווחי השעות שהגיש רואה החשבון לא אושרו במקרים רבים כנדרש. נוצר מצב שבו היקף הנושאים שבהם רואה החשבון היה מעורב הלך וגדל באופן לא מידתי, תוך התערבות רבה בהתנהלות השגרתית של העירייה, ללא כל פיקוח ומעקב מצד העירייה.

לסיכומו של הדו"ח, הביקורת המליצה לעצור את התשלומים שטרם שולמו לרואה החשבון, עד אשר יתקבל חומר המפרט את עבודתו בכל אחד מהנושאים שבדק.

נוסף על כך, חשבוניות שהוגשו לעיריית חיפה היו תחת קודים כמו "שומרי הסף", חנות מידע, חנות דגים, ביקורת חקירתית לראש העיר ודו"ח ביקורת חקירתית רכש. זמן קצר לאחר מכן, היועמ"שית של העירייה, עורכת הדין ימית קליין, ציינה כי ראש העיר חתמה בעצמה על אישור התשלום במקומה. "לא הוזמן על ידי דו"ח ביקורת כלשהו ולא ידוע לי על מה מדובר", כתבה. עוד נודע כי עלות הביקורת החקירתית הינה כשני מיליון שקלים אשר שולמו מהם מיליון וחצי שקלים ונותרו כחצי מיליון שקלים לתשלום, מכספי המיסים של הציבור החיפאי.

גזבר העירייה לשעבר, ג׳קי ואקים, הגיב: "פעולות נבזיות אלו שנעשו לצורך הכתמת שמי ושמם של נבחרי ציבור על חשבון הקופה הציבורית ומשלם המיסים החיפאי והינה עבירה פלילית".

סופי נקש חברת מועצת העיר בתגובתה: "דו"ח המבקר והמלצות הוועדה מדברים בעד עצמם".

תגובת עורכת דין שרית גולן חברת מועצת העיר חיפה: העדויות והממצאים הקשים העולים מן הדו"ח מחייבים פתיחת חקירה פלילית כנגד כל המעורבים בהפעלת היועץ לביקורת חקירתית לביצוע חקירות, אשר ספק לגבי חלקן אם הן מותרות על פי חוק באופן בו בוצעו ובפרט החקירות הנוגעות לחברת המועצה מהאופוזיציה לראש העיר ועובדים בכירים לשעבר".

תגובת ליאור דץ מעמותת "שומרי הסף": "נראה שנחצו כל הקווים האדומים שרשות ציבורית שולחת חוקרים פרטים על מנת לאסוף מידע כנגד עורכי דין המייצגים עמותה שחושפת שחיתות ובזמן שהעמותה מנהלת הליכים ציבוריים כנגד הנהלת עיריית חיפה".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם מסרה בתגובה: "בלי מתווכים, בלי פרשנות הכל חשוף ושקוף: כשאין מה להסתיר, חושפים ולא 'גונזים'. מזמינה אתכם לקרוא ולבדוק האם יש קשר בין מסקנות ועדת הביקורת, הנשלטת ע״י מועצה לעומתית, לבין הדו״ח עצמו. תודה למבקר העירייה על הדו"ח המקצועי והענייני".

 

יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר, אמר: "הדיון אתמול בדו״ח מבקר עיריית חיפה וחשיפת ממצאיו בעלי הריח הפלילי זעזעו אותי זעזוע עמוק! מעולם בשנות פעילותי הרבות לא נתקלתי בהתנהלות כה לא ישרה של ראש מערכת ציבורית. לכי הביתה! גברת הצילי אותנו מהמשך ההרס!"

משרד רואה חשבון יהודה ברלב לא מעוניין להגיב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר