דגלי פלשתין בקמפוסים: "הסטודנטים היהודים מפחדים להגיע ללימודים"

הרוחות סוערות בעקבות הפגנת הסטודנטים הבדואים עם דגלי פלשתין במוסד האקדמי בנגב • בדיון עם יו"ר ועדת החינוך, אמרה סטודנטית מאוניברסיטת ת"א: "חבריי שגרו איתי במוענות חזרו להורים מהפחד" • יו"ר תושבים למען הנגב: "תעודת עניות וחרפה שאין כדוגמתה" • מאוניברסיטת בן גוריון נמסר: "על פי הבדיה שלנו אין מניעה להניף דגלי פלשתין ברחבי הקמפוס"

"יהודים מפחדים להגיע": סטודנטים סיפרו בכנסת על המציאות העגומה בקמפוסים // צילום: ערוץ הכנסת

הרוחות סוערות בעקבות הפגנות הסטודנטים הערביים במוסדות האקדמים: סטודנטים בדואים ערכו הבוקר (שני) באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע עצרת לציון יום הנכבה ביוזמת מפלגת חד"ש. הסטודנטים הניפו דגלי פלשתין ומולם התייצבו סטודנטים יהודים מתנועת "אם תרצו" עם דגלי ישראל. באוניברסיטה נוצרה מהומה כאשר שני הצדדים עמדו אחד מול השני. 

לפני שבוע, סטודנטים ערביים הפגינו באוניברסיטת תל אביב עם דגלי פלשתין ועררו מהומה רבה ברחבי המקפוס. סטודנטים יהודים מנגד הניפו דגלי ישראל. 

עם דגלי פלשתין: הפגנה סוערת באוניברסיטת בן גוריון // ידיעות מהשטח בטלגרם

שי רוזנגרטן ראש אגף פעילים בתנועת אם תרצו, אמר בדיון של יו''ר ועדת החינוך, ח''כ שרן השכל: ''מאז מבצע שומר החומות, אנו רואים עלייה ניכרת בהסתה נגד הסטודנטים. האירועים שמתרחשים בגל הטרור מקרינים על המציאות. ראינו קריאות לתלות בוגדים, בדם ואש לפדות את 'פלשתין' וקריאות עידוד למחבלים בג'נין. לצערנו הרב ראשי המוסדות לא מציעים טיפול נחוש ואמיתי שיכול למנוע אירועים מהסוג הזה. סטודנטים רבים בוחרים לפנות לאנשים חיצוניים מהאוניברסיטה וזה מעיד על אוזלת היד של האקדמיה.

דגלי אש"ף מונפים באוניברסיטת תל אביב במהלך טקס "הנכבה", צילום: גדעון מרקוביץ'

"אנו קוראים להקים במל''ג אגף לזכויות הסטודנט לשם הגנה על הסטודנטים, כדי שיוכלו להתמודד מול התופעות האלימות. יש להכתיב לכל ראשי המוסדות שינויים בתקנון המשמעת ולהכניס איסור על קריאות הסתה, קריאות לאלימות ולטרור. אסור להשאיר את הטיפול רק למשטרה. צריך שגם המוסדות האקדמיים יאמרו אמירה ערכית מי שמסית לטרור לא יישאר במוסד האקדמי''.

ההפגנה באוניברסיטת בן גוריון, צילום: דודו גרינשפן

אורית אליהו, סטודנטית באוניברסיטת ת''א, השתתפה גם היא בדיון והוסיפה: ''הסטודנטים היהודים מפחדים להגיע לאוניברסיטה, חלק מדיירי המעונות חזרו להורים. אני מגיעה לדיון הזה עם תחושות מאוד קשות. אנחנו עוברים תקופה לא קלה באוניברסיטה. אני גרה במעונות ולא קל שם בכלל. הסטודנטים היהודים נמצאים במצב שהם מפחדים להגיע לאוניברסיטה. חלק מהסטודנטים שגרים איתי החליטו לחזור להורים כי הם מפחדים. הנפת דגל אויב הפכה להיות דבר שבשגרה בזמן שהנפת דגל ישראל הפכה להיות פרובוקציה.

"ביום הזיכרון באמצע הצפירה הסטודנטים הערבים הוציאו את הראש מהחלונות ומחאו כפיים. במהלך הפגנת 'נכבה', סטודנטים יהודים הותקפו במכות. כמה שעות לפני הפיגוע בדיזנגוף, הערבים באוניברסיטה עשו הפגנה וקראו לאינתיפאדה. יום אחרי זה הם יושבים לידינו בהרצאות. לא נעים להגיד, אבל אנחנו מפחדים''.

יהודה בננו יו"ר תושבים למען הנגב אמר: "ארגון תושבים למען הנגב שהשתתף היום בהפגנה נגד יום הנכבה באוניברסיטת בן גוריון, מגנה בחריפות את נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ'. היום היינו עדים לשפל נוסף בהתדרדרות אובדן משילות מוחלט בנגב ובמדינה. לא ייתכן שמוסד שממומן מכספי הציבור שלנו יתיר להפגין עם דגל פלשתין, ומנגד כאשר סטודנט יניף את דגל מדינת ישראל הוא יעוכב מכיון שזו פגיעה בסדר הציבורי.

סטודנטית באוניברסיטת תל אביב, מנפנפת בדגל ישראל מול טקס "הנכבה" הערבי, צילום: גדעון מרקוביץ

"מה שראינו היום באוניברסיטת בן גוריון, שנקראית על שמו של מפריח הנגב והשממה דוד בן גוריון, זו תעודת עניות וחרפה שאין כדוגמתן. כאשר יש ממשלה חלשה שנסחטת פעם על ידי התנועה האיסלאמית ופעם על ידי נציגי הפלשתינים בכנסת, אנחנו מקבלים הפגנות ופרובוקציות בבירת הנגב בבאר שבע. אנו קוראים לממשלה ולכל הגורמים לגנות את האירוע המביש ולהטיל סנקציות על אוניברסיטת בן גוריון".

"אין מניעה להניף דגלי פלשתין"

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה על המחאה עם דגלי פלשתין: "בדקנו וחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי של הממשלה שקיבלנו היא שמותר למפגינים להניף את הדגלים. היועמ"ש נשען על כך שמדובר בדגל של הרשות הפלשתינית, איתה יש לממשלת ישראל הסכמים".

המסמך שעליו מדובר נכתב בשנת 2014 והוא תשובה של רז נזרי, שהיה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לחברת הכנסת מירי רגב שהייתה יו"ר ועדת הפנים. במכתב מצוין כי אכן קיימת פקודת מניעת טרור שקובעת כי הנפת דגל אש"ף מהווה לכאורה עבירה פלילית.

אלא שנזרי כותב כי: "נוכח השינוי שחל ביחסים בין מדינת ישראל לאש"ף בעקבות הסכמים מדיניים שנעשו במשך השנים, ניתנו הנחיות על ידי היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני שנים רבות שלפיהן בנסיבות המתאימות, אין להעמיד לדין פלילי בגין הנפת דגל אש"ף". במכתבו הוא מציין מקרים בהן קיבל בית המשפט את עמדת היועמ"ש דאז.

עם זאת הוא מציין כי "אין משמעות הדברים מתן "חסינות" מוחלטת וההנחיה לגורמי האכיפה הינה כי בכל מקרה בו מתעורר חשד ממשי לפיו הנפת הדגל מהווה עבירה של הזדהות עם ארגון טרור או גילוי אהדה כלפיו או כאשר ישנו חשש ברמת הסתברות גבוהה שהנפת הדגל תוביל להפרה חמורה של שלום הציבור- אז יש על המשטרה לפעול להסרת הדגל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר