עם דגלי פלשתין: הפגנה סוערת באוניברסיטת בן גוריון

ההפגנה של תנועת חד"ש ליום הנכבה גררה הפגנה של תנועת "אם תרצו" • "לא מתקבל על הדעת", אמרה שרת החינוך ויו"ר המל"ג, יפעת שאשא ביטון • מהאוניברסיטה נמסר בתגובה: "אנחנו גאים בסטודנטים שלנו, משני קצוות המתרס, שהשכילו להביע את דעתם ולמחות באופן דמוקרטי, כזה שלא התדרדר לגילויי אלימות בהם חזינו במקומות אחרים"

עם דגלי פלשתין: הפגנה סוערת באוניברסיטת בן גוריון // ידיעות מהשטח בטלגרם

סטודנטים בדואים ערכו הבוקר (שני) באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע עצרת לציון יום הנכבה ביוזמת חד"ש. הסטודנטים הניפו דגלי פלשתין ומולם התייצבו סטודנטים יהודים מתנועת "אם תרצו" עם דגלי ישראל. באוניברסיטה נוצרה מהומה כאשר שני הצדדים עמדו אחד מול השני. 

יו״ר המל״ג, שרת החינוך שאשא ביטון, שוחחה עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ, ואמרה כי "התמונות שראינו הבוקר לא מתקבלות על הדעת. במסגרת הבחינה שאנו עושים עם הייעוץ המשפטי של המל״ג בנוגע לסטודנטים ששותפים להסתה, אלימות או פגיעה בסמלי המדינה, יבדקו גם אירועים מסוג זה״. 

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שחל מכתב חריף להנהלת האוניברסיטה וכתב כי "קיבלתי עכשיו סרטון מזעזע מתוך קמפוס של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, כאן במדינת ישראל, ולא יכולתי להישאר אדיש!", כתב, "דגלי פלשתין מונפים בגאווה ושירי הלל לאויבי ישראל, שכל רצונם להשמידה" תהה. כמו כן, דנילוביץ' דרש מהנשיא התערבות מידית, "חייבת להיות לך אמירה ברורה בנושא. למדינת ישראל יש אך ורק דגל אחד ואין בילתו! אנחנו נושאים אותו בגאון. וזו זכות גדולה להיות ישראלי, לצידה יש מחויבות למדינה וערכיה", עוד הוסיף כי "עוד קו אדום נחצה היום" בחוסר הנחישות כממסד שתפקידו לפעול על פי הרוח הישראלית". מנגד באוניברסיטה דאגו להציג את זה בגבולות חופש הביטוי ובמהלך ההצרת חילקו ארטיקים לכלל הסטודנטים, כמו כן הוסיפו תגובה, "יומיים אחרי יום הגיוון הבינלאומי, נוכחנו שוב לראות שהקמפוס שלנו מכיל סטודנטים וסטודנטיות מכלל החברה הישראלית והמחזיקים במגוון דעות והשקפות. האוניברסיטה מהווה נקודת מפגש, בה ניתן להתוודע ולהכיר מקרוב אנשים, רעיונות חדשים ותפיסות עולם שונות. על כן, אפשרנו לקיים שתי עצרות פוליטיות עם דעות מנוגדות. אנו גאים בסטודנטיות ובסטודנטים שלנו המגלים אכפתיות כלפי הסובב אותם, מביעים את דעתם. היום הם התעמתו עם דעות מנוגדות, אך שמרו על הסדר הציבורי וניהלו את העצרות באופן ראוי. בצד חילוקי הדעות הפוליטיים הסטודנטיות והסטודנטים שלנו יודעים לעבוד יחד במעבדות, בכיתות ובפעילויות החברתיות".

שי רוזנגרטן, ראש אגף פעילים בתנועת "אם תרצו" העביר ביקורת על כך שבאוניברסיטה לא נתנו למפיגינים נוספים להיכנס. "אנו מגנים בחריפות את החלטת אוניברסיטת בן גוריון שלא לאפשר לאזרחים שומרי חוק ומשלמי מיסים להיכנס ולהניף דגלי ישראל בתחומה. הנפת דגלי אש"ף במוסדות אקדמיים לא אמורה לעבור בשתיקה, נמשיך להיאבק על הערכים הציוניים בכל מקום ובכל זמן", אמר רוזנגרטן. 

ההפגנה באוניברסיטת בן גוריון, צילום: דודו גרינשפן

אורטל פרלמן שמואלי, ממייסדות הפורום לקידום הנגב וחברת מועצת העיר באר שבע לשעבר בתגובה למהומה באוניברסיטת בן גוריון: "הנפת דגלי יישות עוינת בלב מוסד חינוכי במימון ציבורי צריכה לגרור עונש חמור על ידי המוסד במלוא העוצמה. אותם פרובוקטורים שבתיקם היה דגל אש״ף במקום חומר לימוד,י לא הגיעו לקמפוס כדי ללמוד אלא כדי לעורר מהומה. על הנהלת האוניברסיטה לשלול לאותם פרובוקטורים את המלגות ולהשהותם לאלתר. אוי לאותה הבושה".

מאוניברסיטת בו גוריון מסרו כי "פעם ראשונה שסטודנטים בקמפוס ביקשו לקיים הפגנה ולהניף את דגל פלשתין. בדקנו וחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי של הממשלה שקיבלנו היא שמותר למפגינים להניף את הדגלים. היועמ"ש נשען על כך שמדובר בדגל של הרשות הפלשתינית, איתה יש לממשלת ישראל הסכמים. מובן לנו שהמחזה לא היה פשוט וכאב לרוב חברי קהילת האוניברסיטה. אנחנו גאים בסטודנטים שלנו, משני קצוות המתרס, שהשכילו להביע את דעתם ולמחות באופן דמוקרטי, כזה שלא התדרדר לגילויי אלימות בהם חזינו במקומות אחרים. זו החוזקה שלנו. אנחנו מסכמים יום שבו דגל ישראל התנפנף בגאון בקמפוס, יום שבו שרו בשירה אדירה את ההמנון שלנו, לצד דגלים ושירים אחרים. אירועי היום מראים שיש מקום לגיוון הדעות באוניברסיטה שהיא ציבורית במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו גאים לצעוד בדרכו של דוד בן-גוריון, וגאים להוות מוסד מוביל להשכלה גבוה, שלצד הידע והעשייה האקדמית, גם בעל תפקיד חינוכי". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר