אמה של התינוקת שנחנקה למוות באכזריות גורשה סופית מישראל

דורינה, אמה של התינוקת יסמין וינטה, נאלצה לעזוב את הארץ לאחר שכל מאמציה להשיג אשרה עלו בתוהו • אביה של יסמין נשאר בישראל ללא אישור • חברתה סיפרה ל"ישראל היום": "דורינה רצתה להישאר במקום שבו מתה הילדה שלה" • רשות האוכלוסין: "בקשת האשרה נדחתה לאור מכלול הנסיבות"

דורינה וינטה , צילום: גדעון מרקוביץ

דורינה, אמה של התינוקת יסמין וינטה, שנחנקה למוות על ידי סייעת בגן בפתח תקווה, גורשה סופית מישראל. דורינה נאלצה לעזוב לאחרונה את ישראל ולשוב למולדובה לאחר שכל מאמציה מול רשות האוכלוסין וההגירה לקבל אשרת שהייה בישראל עלו בתוהו.

ולדימיר, אביה של יסמין, נותר בישראל למרות שאין לו אשרת שהייה. חברה של דורינה סיפרה ל"ישראל היום": "עצוב שאחרי הטרגדיה שהיא עברה לא אישרו לה להישאר בישראל. החיים שלה נהרסו כאן בישראל ולאף אחד לא הייתה את החמלה לאפשר לה להישאר פה".

"אלימות שגרתית ללא כל סיבה": שנה וחצי מאסר נגזרו על סייעת שעבדה בגן שבו מתה התינוקת יסמין וינטה (ארכיון) // צילום: משה בן שמחון

הטרגדיה התרחשה במאי 2018 כאשר יסמין, בסך הכל בת שנה וחודשיים, נחנקה בגן "מאשה והדב" בפתח תקווה. היא פונתה לבית החולים תוך ניסיונות החייאה אך בהמשך נקבע מותה. במצלמות של הגן נראתה הסייעת, אינה סקיבנקו, מכסה את יסמין הקטנה בשמיכה תוך שהיא מונעת ממנה לנשום דקות ארוכות. היא אף ישבה עליה תוך שהיא מתעסקת בטלפון הנייד וכך מנעה ממנה כל ניסיון לנשום.

סקיבנקו הואשמה בהריגתה של יסמין וביולי 2019 גז עליה בית המשפט המחוזי בלוד 17 שנות מאסר. דורינה אמרה לאחר מתן גזר הדין: "היא הייתה ותהיה מפלצת עבורי. אין לי מילים לתאר את האישה הזו. היא לא בן אדם. היא חיה. אבל חיות גם אוהבות את הילדים שלהן. חשוב שכל האנשים ידעו מה קרה לתינוקת שלנו. אני מקווה בלב שלי שבעתיד זה לא יקרה אף פעם. אני מקווה ומתפללת לזה. ילדים זה הכל". 

הפעוטה יסמין וינטה בת שנה וחודשיים עם ההורים ולדימיר ודורינה, צילום: באדיבות המשפחה

לאחר סיום המשפט הוחלט ברשות האוכלוסין וההגירה, שלא להמשיך את אשרת השהייה של ולדימיר ודורינה בישראל. האשרה הוארכה מספר פעמים מאז בשל לחץ תקשורתי, בהתערבות שר הפנים דאז אריה דרעי ואף בהחלטת בית הדין לערערים בירושלים.

ההורים, שבהמשך נפרדו, הקפידו להשתתף בהפגנות נגד פגיעה בילדים בגנים ופעוטונים בכל רחבי הארץ. הם גם הקפידו להגיע לדיונים המשפטיים של סייעת נוספת מהגן, ילנה סטרובינסקי, שרק לפני שלושה חודשים נגזרו עליה בבית משפט השלום בפתח תקווה שנה וחצי מאסר.

ולדימיר ודורינה. הוריה של יסמין, צילום: גדעון מרקוביץ

"הם הגיעו לארץ לטיול כשהיא הייתה בהריון", מספרת חברתה של דורינה. "במהלך הטיול התגלתה בעיה רפואית בהריון, שאסרה עליה לטוס. הם נשארו בארץ ויסמין נולדה פה. הם תכננו לחזור חזרה למולדובה ואז קרה המקרה הנורא".

"היא רצתה להישאר במקום שבו מתה הילדה שלה", אמרה חברתה. "אני לא מבינה איך לא אפשרו לה את זה. זה עצוב. הבן זוג שלה לשעבר נשאר פה. הוא לא מוכן לעזוב את ישראל, הוא רוצה להישאר במקום שבו הרגו לו את הבת שלו".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר בבני זוג שעברו תהליך זהה והגישו בקשות זהות לקבל מעמד בישראל. לאחר בחינת הבקשות, כל אחת לגופה, הוחלט לדחותן לאור מכלול הנסיבות והשניים התבקשו לצאת לפני חודשים רבים. האם, דורינה, עזבה לאחרונה את ישראל ואילו האב נותר לשהות כאן ללא אשרה מוסדרת כחוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר