שנה וחצי מאסר נגזרו על סייעת שעבדה בגן שבו מתה התינוקת יסמין וינטה

השופטת אליאנא דניאלי כתבה בגזר הדין של ילנה סטרובינסקי: "היא הרימה קטינים כאילו היו בובה, אין במעשיה רוך או כל חמלה" • בפרקליטות שוקלים לערער על ההחלטה • ולדימיר, אביה של התינוקת: "יסמין בכתה כשהיא נמחצה והיא לא מנעה את זה, היא צריכה להירקב בכלא" • התובעת ביקשה לגזור על סטרובינסקי, שהורשעה לפני כשנה בעבירות של תקיפת ילדים במסגרת הסדר טיעון, שלוש שנות מאסר

"אלימות שגרתית ללא כל סיבה": שנה וחצי מאסר נגזרו על סייעת שעבדה בגן שבו מתה התינוקת יסמין וינטה // צילום: משה בן שמחון

בית משפט השלום בפתח תקווה גזר היום (שני) עונש מאסר של שנה וחצי על ילנה סטרובינסקי, שהייתה סייעת בגן "מאשה והדב" שבו נחנקה למוות התינוקת יסמין וינטה בשנת 2018 בידי סייעת אחרת, באירוע שזעזע את כל המדינה.

השופטת אליאנא דניאלי כתבה בגזר הדין: "חומרת המעשים באה לידי ביטוי בכך שהם נעשו ללא סיבה. היא נקטה באלימות שגרתית נגד הקטינים ללא כל סיבה. אין במעשיה רוך או כל חמלה. היא הרימה קטינים כאילו היו בובה. הסרטונים מלמדים שהיא השתמשה בכוחה מול חוסר האונים של הקטינים בשיטתיות. מעשיה אמנם לא הותירו סימנים פיזיים בקטינים, אך הם גרמו לצלקות נפשיות".

ילנה סטרובינסקי, סייעת שעבדה בגן שבו מתה התינוקת יסמין וינטה, בבית המשפט, היום, צילום: גדעון מרקוביץ'

 

גורמים בפרקליטות סברו כי היה ראוי שבית המשפט יטיל על הסייעת עונש משמעותי של שלוש שנות מאסר, במטרה שזה ישקף את חומרת המעשים שביצעה בפעוטות. בפרקליטות טענו כי לאור העובדה שממשיכים להיחשף מקרים שבהם צוותים בגני ילדים פוגעים בפעוטות, ראוי היה להעביר מסר של החמרה בענישה, במטרה לייצר הרתעה שייתכן ותמנע את המקרים הבאים. בהקשר הזה ציינו הגורמים כי לכל הפחות בית המשפט לא הסתפק רק בעונש עבודות שירות כפי שדרשה ההגנה. בפרקליטות ציינו כי גזר הדין יילמד ולאחר מכן תישקל עמדתם.

כזכור, סטרובינסקי הורשעה לפני כשנה בעבירות של תקיפת ילדים בגן במסגרת הסדר טיעון, שבו לא הייתה הסכמה על העונש. בדיון הטיעונים לעונש שהתקיים בחודש שעבר, התובעת, עו"ד מיטל אילן, ביקשה לגזור שלוש שנות מאסר על סטרובינסקי. התובעת אמרה: "מידת הפגיעה בערכים מוגנים היא קשה. היא פגעה בילדים לאורך תקופה ארוכה, כך נהגה בהם לאורך כל היום. הנאשמת היא שמצאה את יסמין וינטה כשהיא ללא רוח חיים, לאחר שכוסתה בשמיכה". היא ביקשה מבית המשפט לגזור על סטרובינסקי עונש מרתיע: "אנחנו עדים למקרים נוספים, ועדיין אין הרתעה. בית המשפט צריך להעביר מסר בענישה מחמירה".

יסמין וינטה, צילום: באדיבות המשפחה

לפני הקראת גזר הדין, אמר ולדימיר וינטה, אביה של יסמין: "אני לא מבין למה הפרקליטות לא האשימה אותה במוות של הילדה שלי. היא הייתה בחדר כשיסמין נחנקה למוות ולא עשתה כלום. יסמין בכתה כשהיא נמחצה ולא מנעה את זה. היא צריכה להירקב בכלא. אם היא הייתה עושה משהו, יסמין הייתה היום בחיים. היא הייתה יכולה להיות היום בת 5".

יוליה, אמא לילדה שהייתה בגן, אמרה לפני הקראת גזר הדין: "היום שלה הגיע. אני לא יודעת איך יש לה ילדים. אני מצפה שהיא תקבל עונש חמור. היא ראתה איך הסייעת החברה שלה מחצה למוות את יסמין, והיא לא עשתה כלום. גם היא עשתה את אותו הדבר, אבל למזלה אף ילד לא מת אצלה. איך היא העזה לפגוע ככה בילדים?".

הוריה של התינוקת יסמין וינטה, בבית המשפט, היום, צילום: גדעון מרקוביץ'

 

בדיון העידה ג', אם לילדה שהייתה בגן: "הבת שלי נפגעה פיזית ונפשית. היא הייתה ילדה טובה, לא הייתה סיבה שהיא תתעלל בה ככה. היא עשתה זאת באופן שיטתי ובאכזריות". האם סיפרה כי מאז המקרה, היא עזבה את עבודתה, והילדה, כיום בת 5 וחצי, עדיין ישנה איתה במיטתה: "היא לא מוכנה לבייביסיטר, לא מוכנה שיהיו זרים בבית. מאוד קשה לנו".

דברים דומים נאמרו גם מ-ו', אמו של אחד מילדי הגן: "הזמן לא מרפא, זה צילק אותי. לנו בתור הורים מאוד קשה. זה מאוד ערער אותי. אי אפשר לשכוח, זה לא עובר. עוברים עליי לילות של סיוטים. צריך לתת לה עונש גבוה ככל שניתן, כדי למנוע התעללות בילדים".

סטרובינסקי עצמה העידה באותו דיון: " עברו כמעט ארבע שנים, ואין יום שבו אני לא חושבת על הילדים. כשכיסיתי ילדים עם שמיכות, השארתי להם פתח לאוויר. אני זו שמצאה את יסמין, ועד היום אני רואה אותה בחלומות בלילה. אני מבקשת סליחה מהילדים ומההורים, זה יישאר איתי לכל החיים". עורך דינה ביקש מבית המשפט להסתפק בעונש של עבודות שירות.

ולדימיר וינטה, אביה של התינוקת יסמין וינטה, בבית המשפט, היום, צילום: גדעון מרקוביץ'

 

לפי כתב האישום, סטרובינסקי התעללה בתינוקות בני שנה עד שנתיים בגן בפתח תקווה. היא הואשמה בריבוי עבירות של תקיפת קטין בידי אחראי. כתב האישום מראה שהמעשה המחריד של כיסוי פעוטות בשמיכה ללא הותרת פתח לנשימה, הדרך שבה מתה יסמין וינטה, היה מעשה שחזר על עצמו בגן.

בכתב האישום נכתב : "בשעה 12:46 או בסמוך לכך, בעת שהתינוקות שכבו בטרמפולינות, כיסתה הנאשמת את ראשם וגופם בשמיכה עבה, ללא הותרת פתח אוויר, ונענעה את הטרמפולינות בחוזקה באמצעות רגלה. התינוקות נותרו מכוסים באופן המתואר לעיל במשך כ-50 דקות". בכתב האישום מתוארים מקרים נוספים של כיסוי הפעוטות בשמיכה ללא הותרת פתח אוויר למשך זמן ממושך, ואף אלימות כלפי הפעוטות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר