החגיגה נגמרה: הדרכון הפורטוגלי כבר לא בהישג יד

האזרחות הפורטוגלית הפכה ללהיט בקרב ישראלים • אך עם חשיפת חשדות לשחיתות, החליטו השלטונות בפורטוגל להקשיח את התנאים • ל"ישראל היום" נודע כי כעת התהליך הפך לקשה הרבה יותר • "ייתכן שהכסף יירד לטימיון"

דרכון פורטוגלי (אילוסטרציה)

בשנים האחרונות הפכה האזרחות הפורטוגלית למצרך מבוקש בקרב ישראלים רבים, ועל פי ההערכות עשרות אלפים הגישו בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי ואף זכו בו. כעת החגיגה הגיעה לסיומה, מאחר שממשלת פורטוגל החליטה לשנות את החוק ולהקשיח מאוד את התקנות שבהן יצטרכו לעמוד ישראלים שמעוניינים בדרכון של המדינה.

ל"ישראל היום" נודע כי על אף ששינוי החוק צפוי להתבצע באופן רשמי רק בספטמבר, ולכאורה לא אמורה הייתה להיות פגיעה בישראלים שהגישו את הבקשה לפני כן, כבר עתה נתקלים ישראלים בקשיים משמעותיים בהוצאת אזרחות פורטוגלית.

הסוף דרכון הפורטוגלי?, צילום: שמעון יעיש

הבקשות לדרכון תקועות

"הגשתי את הבקשה דרך הקהילה היהודית בפורטו בינואר 2021, לאחר שאחי קיבל אזרחות פורטוגלית, ולמרות שעברה כבר כמעט שנה וחצי הבקשה שלי עדיין תקועה בשלב הראשון מתוך שבעה", סיפר ל"ישראל היום" עו"ד יפתח דבוש מיבנה. לדבריו, עורכת הדין הפורטוגלית שטיפלה במקרה שלו הבהירה לו שהליך הוצאת האזרחות הפך למורכב יותר, ולבסוף, לאחר שלא הצליחה לקדם את הבקשה, ניתקה את הקשר איתו. 

אזרחית ישראלית אחרת, שביקשה להישאר בעילום שם, סיפרה כי במשרד שאליו פנתה לצורך הטיפול בהוצאת האזרחות הבהירו לה כי עליה לקחת בחשבון שההליך עלול להיכשל, ובמקרה כזה תיאלץ לוותר על 50 אחוז מכספה - סכום המגיע לאלפי שקלים. "אמרו לי שבעבר הם היו מתחייבים להחזר כספי מלא במקרה שהלקוח לא היה זוכה באזרחות, אבל עכשיו המצב השתנה - הפורטוגלים הקשיחו מאוד את התנאים ולכן המשרד אינו יכול להתחייב להחזר מלא".

על מנת לזכות באזרחות יש לקבל מהקהילה היהודית במדינה מסמכים המאשרים את מוצאו הפורטוגלי או הספרדי של המבקש. עו"ד יוני ידיד, ממשרד דוד ידיד עורכי דין ונוטריון, אמר ל"ישראל היום" כי "הקשיים נובעים מכך שהקהילה היהודית בפורטו, שנחשבה למקלה מאוד בכל הקשור להנפקת המסמכים הנדרשים לקבלת האזרחות, הפסיקה את פעילותה בתחום בעקבות חקירה שנפתחה נגד גורמים בה בחשד לשחיתות.

"במקביל, הקהילה בליסבון, שמלכתחילה נחשבה לקפדנית הרבה יותר ולכן רק מיעוט קטן מבין הישראלים פנה אליה, החליטה להקשיח אף יותר את תנאי הטיפול בבקשות עוד לפני שהחוק החדש ייכנס לתוקף, ככל הנראה על מנת להבטיח את עצמה מפני טענות לאי סדרים. המשרד שלנו צבר ניסיון לאורך תקופה ארוכה גם בבקשות שהועברו דרך קהילת ליסבון והיו מורכבות יותר. כעת, כשהקהילה בבירה הפורטוגלית הפכה לאופציה היחידה וגם היא הקשיחה את תנאיה, נוצר קושי אמיתי למי שמבקש להוציא אזרחות".  

עו"ד איתי מור, המלווה הליכי בקשת דרכון פורטוגלי בליסבון, אומר כי "מוקדם מכדי לדעת איך יפורש החוק החדש. יש סיכוי שהרשויות בפורטוגל יבחרו לפרש בצורה מקלה, ואז יהיה מספיק להשיג בעלות על נכס בפורטוגל - למשל דירה - ובמקביל להגיש את בקשת האזרחות. ההמלצה היא לא לחכות עד ספטמבר. השגת אישור הקהילה בליסבון אכן לוקח זמן רב יותר, אבל הוא בהחלט אפשרי. ניתן להגיש את בקשת האזרחות למשרד המשפטים ורק לאחר מכן להשלים את אישור הקהילה, וכך לחסוך זמן. חשוב גם להדגיש, כי המשטרה בפורטוגל בדקה את ההליכים שנעשים בפורטו ובליסבון ולא נמצאו עד כה הוכחות לקיום התנהגות פסולה. התרומות שהקהילות מבקשות הן למעשה "דמי טיפול" והסכומים קבועים וידועים לרשויות פורטוגל כבר שנים, מבלי שיועלו טענות נגד."

הדרישות החדשות לדרכון היוקרתי - ידיעת השפה הפורטוגזית, החזקת חשבון בנק בפורטוגל ובעלות על נכס במדינה

בשיחת טלפון שערכנו עם אחת החברות שמטפלות בהוצאת אזרחות פורטוגלית, שבה התעניינו לגבי האפשרות לקבל דרכון, עלתה תמונה דומה: נאמר לנו כי הסיכוי להצליח בתהליך ירד, אף שכל מקרה נבחן לגופו וישראלים מסוימים עדיין עשויים לזכות בסופו של דבר בדרכון הנכסף. עוד הוסבר כי אם עד היום לא נדרש המבקש להוכיח זיקה ממשית לפורטוגל מעבר לשם משפחתו, הרי שבמסגרת החקיקה החדשה יופיעו דרישות משמעותיות להוכחת זיקה, כגון ידיעת השפה הפורטוגזית, החזקת חשבון בנק בפורטוגל, בעלות על נכס במדינה ואולי אף נוכחות פיזית בה. ככל הנראה יהיה מספיק לענות רק על אחת מהדרישות או על חלק מהן ולא על כולן, אולם עדיין לא ברור איך בדיוק תיראה החקיקה שתיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. 

הדרכון הפורטוגלי הפך ללהיט בקרב ישראלים מאחר שהוא מעניק אפשרות להתגורר ולעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי, ועד לאחרונה נחשב קל יחסית להשגה. ב-2015, כחלק מתיקון עוול היסטורי, חוקק הפרלמנט בליסבון חוק המעניק הקלות משמעותיות בקבלת אזרחות לצאצאי יהודי פורטוגל וספרד שגורשו מהמדינות החל מסוף המאה ה-15. כאמור, הדרישות להוכחת זיקה למקום היו מקלות למדי, ולמעשה כמעט כל יהודי ששם משפחתו נכלל במאגר שמות נרחב שפרסמו ממשלות פורטוגל וספרד יכול היה לזכות באזרחות פורטוגלית. אולם בעקבות הדרישות המקלות, סביב הנפקת הדרכונים התפתחה על פי החשד תעשייה מושחתת, שאפשרה גם ליהודים שלא עמדו בתנאי הסף לזכות באזרחות בתמורה לתשלום כספי, עד שהממשלה בליסבון החליטה לשים לכך סוף. 

עזרה בהוצאת דרכון תמורת תרומה לקהילה - ההסתבכות של יהודי פורטו

השלטונות הפורטוגליים זועמים באופן ספציפי על גורמים מסוימים בקהילה היהודית בפורטו, שלטענתם הפכו את הנפקת המסמכים הדרושים לצורך קבלת אזרחות לעסק לכל דבר. לפחות חלק מהמעורבים בהנפקת המסמכים הם ישראלים שעברו לפורטוגל בשנים האחרונות, ומקור מדיני ששוחח עם "ישראל היום" אמר כי עובדה זו העצימה את המבוכה הדיפלומטית שנגרמה לישראל. 

כאמור, עבור ישראלים שחשקו בדרכון פורטוגלי הפכה הקהילה בפורטו לברירת המחדל הכמעט בלעדית בכל הנוגע להוצאת אזרחות, אך ליחס המקל היה מחיר כספי. לידי "ישראל היום" הגיע מסמך עם לוגו רשמי של קהילת פורטו, ובו דרישה ממבקשי האזרחות הפורטוגלית להעביר "תרומה" לקהילה. משיחות עם ישראלים שהגישו בקשה לאזרחות ומביקור באתרי אינטרנט שעוסקים בתהליך, עולה כי גובה ה"תרומה" המבוקשת מגיע למאות יורו לכל אדם, והיא נדרשת כדי לקבל את המסמכים המאשרים את מוצאו של המבקש. 

העיר פורטו, צילום: Getty Images

יש לציין כי גביית תשלום בעבור איתור והנפקת מסמכים היא פרקטיקה מקובלת ולגיטימית, אולם כאן מצוין בפירוש שמדובר ב"תרומה" שמגיעה לגובה של מאות יורו עבור כל מבקש אזרחות. לאור העובדה שעשרות אלפי ישראלים הגישו בקשות לאזרחות, צברה הקהילה - ועל פי החשד גם אישים ספציפיים בה - הון של מיליוני דולרים, והדבר היה לצנינים בעיני הרשויות הפורטוגליות שהחליטו לשנות את החוק.

ההתנהלות הבעייתית הזו עלתה לכותרות בפורטוגל לאחר שהמיליארדר הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' הצליח להשיג אזרחות בעזרתו של רב קהילת פורטו דניאל ליטבק - זאת למרות שמוצאו של אברמוביץ' אשכנזי ולכן היה ספק לגבי הזיקה שלו לקהילות ספרד ופורטוגל. אברמוביץ' הצליח בסופו של דבר להיחלץ מהחשד שפעל שלא כדין, אולם המשטרה הפורטוגלית המשיכה בחקירה נגד הרב ליטבק בחשד להנפקת אישורים רבים אחרים בתמורה לשוחד. מכאן, כאמור, החל להתגלגל כדור שלג שבסופו של דבר הביא להקשחה ניכרת בתנאים לקבלת דרכון פורטוגלי.

שי כהן, מנכל חברת פורטוגליס: "לשינויים הצפויים בחוק אין שום השלכה למי שהליכו כבר החל והוא נמצא לאחר שלב אישור הקהילה היהודית. לעשרות אלפי הישראלים הנמצאים בשלבים השונים של ההליך הממשלתי אין סיבה לחשוש כל עוד בקשתם הוגשה בהתאם להנחיות ממשלת פורטוגל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר