יום הכיפורים בפתח וכמדי שנה ייצאו אל הכבישים הריקים מאות אלפי רוכבי אופניים, שיבקשו לנצל את היעדרן של המכוניות.
בשנים האחרונות, בין הרוכבים גדל מספר רוכבי האופניים החשמליים, אלא שריבוי הרוכבים מתבטא גם בעלייה חדה בתאונות הדרכים שבהן הם מעורבים, וכן בחומרת הפגיעות.
דו"ח חדש של עמותת אור ירוק, שהוכן עבור "ישראל היום" לקראת יום הכיפורים, חושף תמונת מצב עגומה: מספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים עלה בשיעור חד בשנים האחרונות. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2014 נפצעו 692 רוכבי אופניים חשמליים בתאונות דרכים, בעוד שבשנת 2017 נפצעו 2,185 - כמעט פי שלושה יותר.
2018 היא שנת שיא בשיעור מותם של רוכבי האופניים החשמליים; לפי נתוני העמותה, 15 רוכבים נהרגו מתחילת השנה הנוכחית, זאת לעומת שמונה שנהרגו בכל שנת 2017.
כשליש מהנפגעים היו ילדים ובני נוער, עד גיל 19. בחינה מגדרית של הנפגעים מצביעה על כך שבשנת 2017 כ־80% מהרוכבים הנפגעים היו גברים.
בד בבד, פגיעותיהם של רוכבי האופניים החשמליים משמעותיות יותר. מחקר של ד"ר מאיה סימן טוב, פרופ' קובי פלג ואירה רדומיסלנסקי ממכון גרטנר, גילה שבארבע השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי 14 במספר המאושפזים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים, זאת בהשוואה לירידה מתונה שנרשמה בקרב רוכבי אופניים רגילים.
ההערכות הן כי בישראל נעים יותר מ־200 אלף זוגות אופניים חשמליים. במשרד התחבורה מעריכים כי בתוכם קיים אחוז של אופניים שלא עומדים בתקן. המשרד מפעיל יחידת אכיפה בעיקר על חנויות, אך מדובר בפעילות מועטה יחסית לכמות הנמכרת.
מתנדבי אור ירוק ביצעו השנה סקר תצפיות נרחב בנושא האופניים החשמליים. בסקר נצפו 3,200 רוכבי אופניים חשמליים ב־114 רשויות ברחבי הארץ.
מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, אמר כי "הגיע הזמן שהמדינה תפסיק להתעלם מהרוכבים ותתחיל לשים בראש סדר העדיפויות את הבטיחות שלהם ושל הולכי הרגל. חייבים להפריד את הרוכבים מהולכי הרגל ומכלי הרכב באמצעות שבילי רכיבה בטוחים ורציפים והקצאת מסלולים ייעודיים רק להם".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
