בתוך שלושה שבועות: יותר מ-4,400 תכנים מסיתים ותומכי טרור הוסרו מהרשתות החברתיות

מאז הפיגוע בבאר שבע הוצפו הרשתות בהסתה לאלימות ולטרור או בשבח הפיגועים • בעקבות 5,815 תלונות של גורמי הביטחון, פנתה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לפלטפורמות המקוונות • אלה בחנו את התלונות - והסירו כ-85% מהפרסומים • ראש המחלקה, עו"ד ד"ר חיים ויסמונסקי: "נפח ההסתה והתמיכה בטרור עלה פי שמונה בשלושת השבועות האחרונים"

שיח מרעיל. רשתות חברתיות, צילום: רויטרס

בשלושת השבועות האחרונים, מאז הפיגוע בבאר שבע, הסירו הרשתות החברתיות בישראל יותר מ-4,400 פרסומים שעלו בהן ואשר הסיתו לאלימות ולטרור או שיבחו מעשי טרור. זאת, כתוצאה מפעילות אינטנסיבית של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מולן.

בתקופה זו קיבלה מחלקת הסייבר 5,815 פניות של גורמי הביטחון, להסרת תכנים מסיתים או תומכי טרור שהציפו את הרשתות החברתיות בתגובה לפיגועים. לפי הערכות מערכת הביטחון, על סמך הניסיון מגלי טרור קודמים, עלולים פרסומים אלה להוביל להסלמה של הגל הנוכחי ולעודד פיגועי חקיינות, ולפיכך בימים אלה מתנהלת במחלקה פעילות מסביב לשעון, יחד עם גורמי הביטחון, למניעת ההפצה של תכנים אלו.

במסגרת זו, פנו אנשי המחלקה לגורמים הרלוונטיים של פייסבוק, טיקטוק, טוויטר, יוטיוב וטלגרם בבקשה לבחון את הפרסומים ולהסירם. בפלטפורמות החברתיות אכן בחנו את הפניות, ומצאו כי כ-3,900 מהפרסומים הכילו תוכן לא חוקי המהווה סיכון ממשי לביטחון הציבור. בעקבות זאת, הסירה פייסבוק 87% מתוך כ-3,300 פוסטים שבגינם פנו אליה ממחלקת הסייבר; טיקטוק הסירה 84% מכ-770 סרטונים, אינסטגרם (שבבעלות פייסבוק) הסירה 85% מכ-620 פרסומים, טוויטר הסירה 30% מכ-980 ציוצים, ואילו יוטיוב הסירה 90% מתוך 109 סרטונים בעייתיים שעלו בה.

מדובר בדפים ובחשבונות שמזוהים עם ארגוני טרור כמו גם בתכנים שהעלו משתמשים פרטיים. כמו כן, המחלקה טיפלה גם בנעילת חשבון של אחד מנרצחי הפיגועים, לאחר שחשבון האינסטגרם שלו נפרץ והפך במה להסתה ולשבח על הפיגוע שבו נרצח.

מנהל מחלקת הסייבר, עו"ד ד"ר חיים ויסמונסקי: "הפעילות בשלושת השבועות האחרונים מייצגת עלייה של פי שמונה בנפח ההסתה והתמיכה בפעילות טרור ברשתות החברתיות, לעומת הכמות המטופלת בשגרה. תכנים תומכי טרור בעלי תפוצה ויראלית יכולים להוביל לביצוע פיגועים נוספים על ידי צרכני תכנים אלו, והציפייה היא שכאשר תוכן כזה מאותר ומדווח לפלטפורמות המקוונות – הן יגיבו באופן המהיר ביותר האפשרי כדי שלא לתרום, גם אם בדרך פאסיבית, להמשך ההתפשטות של התכנים האסורים".

ד"ר אלעד גיל, עמית בכיר וראש המחקר ב"תכלית – המכון למדיניות ישראלית", בירך על פעילות המחלקה ועל שיתוף הפעולה מצד הרשתות החברתיות, אך הדגיש כי "המאבק נגד תכנים פוגעניים לא צריך להיות תגובתי וספציפי אלא רוחבי, ועליו להישען על בסיס חוקי ברור שמבטיח אחריות כלפי הציבור. על המדינה לקדם במהרה רגולציה מקיפה שתעקור מן השורש פרסומים כאלה, ותבהיר לפלטפורמות שעליהן האחריות להיאבק בהן ובהפצתן בכל הכוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר