הותר לפרסום: צבי צוקר וברוך שרביט חשודים בפרשיות הרצח של קהילת "שובו בנים"

הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מהחשודים שנעצרו בתיקי הרצח והחטיפה של אבי אדרי וניסים שטרית • צוקר, שעמד אז בראש משמרות הצניעות של הכת, חשוד שלקח חלק פעיל במעשי הרצח יחד עם ברוך שביט

צוקר, חתנו של ברלנד, צילום: אורן בן חקון

בית משפט השלום בירושלים נענה באופן חלקי לבקשת "ישראל היום" ותאגיד "כאן" והתיר היום (שני) לפרסם את שמותיהם של חלק קטן מהחשודים שנעצרו במסגרת חקירת תיקי הרצח והחטיפה של הנער ניסים שטרית ב-1986 ושל אבי אדרי ב-1990. אחד החשודים הוא חתנו של ראש הכת אליעזר ברלנד, צבי צוקר. לפי החשד, צוקר עמד באותה תקופה בראש משמרות הצניעות. 

גם שמו של ברוך שרביט הותר לפרסום. בעידודו של ברלנד, שרביט מסר לחוקרים גרסה, קשר את עצמו לרצח של שטרית, הפליל כמה מהחשודים שנעצרו, שחזר את אירועי אותו יום ואף לקח את החוקרים ליער שבו כביכול הוכה שטרית ונקבר. כמו כן, שרביט וצוקר חשודים גם ברצח של אבי אדרי, יחד עם ראש העיר שנעצר בשבוע שעבר, ואשר על פי החשד התחפש לאישה כדי למשוך את אדרי למקום שבו המתינו לו תוקפיו, ובהם חשוד נוסף שנעצר גם הוא בשבוע שעבר. המשטרה ציינה בדיוני הארכת מעצרם של השניים כי נטלו חלק פעיל במעשה הרצח.

כל החשודים שנעצרו, היו בתקופה שבה אירעו הרציחות חלק משמעותי מקהילת שובו בנים, אך חלקם הגדול כבר לא חלק מהקהילה בשנים האחרונות. בתיק הרצח של שטרית חתמה המשטרה על הסכם עד מדינה עם אחד החשודים שנעצרו.

שרביט. לפי המשטרה הוא הפליל חשודים אחרים, צילום: אורן בן חקון

החשוד הבולט ביותר בפרשות אלה הוא ברלנד, ראש קהילת שובו בנים, שמרצה בכלא עונש מאסר בגין עבירות של עושק ומרמה. החוקרים סבורים כי ברלנד הוא שנתן את ההוראה לרצוח את ניסים שטרית – בשל סירובו לחזור בו מהתלונה שהגיש נגד משמרות הצניעות, ואת אבי אדרי, נהג המונית אשר נחשד על ידי משמרות הצניעות, כי נפגש עם נשים נשואות. על ברלנד אמר אתמול (ראשון) החוקר בדיון בבית המשפט: "משמרות הצניעות היו כלי בידי ברלנד כדי לפגוע באותם אנשים שסטו מהדרך ושנאפו".

חשוד בולט נוסף שנעצר, ואשר שמו לא הותר לפרסום כיוון שהיה קטין בעת שהשתתף, כך על פי החשד, ברציחתו של אבי אדרי, הוא ראש עיר. שמו של חשוד נוסף, בנו של שר לשעבר, אשר חשוד כי היה חלק מהחבורה שהיכתה את שטרית למוות, לא הותר לפרסום וכך גם שמה של מי שהעידה בפני החוקרים ששימשה נערת פיתוי כדי למשוך את שטרית לדירה שבה המתינו לו אנשי משמרות הצניעות ושממנה נחטף.

בית המשפט אסר גם לפרסם את שמו של עורך הדין שנעצר בפרשה שחשוד בשיבוש ובקשירת קשר, את שמו של חשוד נוסף וכן את שמו של חשוד שהעיד בפני החוקרים כי נהג ברכב שהוביל את שטרית לדירה. לגביו, החוקרים סבורים כי לא רק שימש נהג, אלא ידע מה מתרחש, הסיע את החבורה ליער אשתאול כאשר שטרית כפות ברכב ולא עשה דבר כדי לעצור את המתרחש.

אבי אדרי וניסים שטרית ז"ל, צילום: הרצי שפירא, מתוך הרב הנסתר

כזכור, במשטרה חושדים כי חלק מבני החבורה, במסגרת פעילותם במשמרות הצניעות, פיתו בפברואר 1986 את הנער ניסים שטרית להגיע לדירה בשכונת רמות בירושלים, כפתו אותו ולקחו אותו ליער אשתאול, שם היכו אותו עד זוב דם וקברו אותו. בזמן שאינו ידוע, הוצאה גופתו ונקברה במקום אחר.

למרות הגרסה והשחזור, החוקרים עדיין לא מצאו את שרידי גופתו של שטרית. נוסף על כך, החשודים שהופללו כמי שנטלו חלק באירוע, מסרו בחלקם גרסאות סותרות ולא הודו ברצח אלא בהריגה וטענו כי לא התכוונו לרצוח את שטרית אלא רק להכות אותו כדי להזהירו לבל ידבר. אחרים שתקו וסירבו לשתף פעולה עם המשטרה.

במשטרה חושדים כי ברלנד היה זה שנתן את ההוראה לרצוח את שטרית ואדרי. בידי המשטרה יש עדויות והקלטות הקושרות חלק מהחשודים לרצח אדרי. עם זאת, גם בפרשה הזו, מי שמסר גרסה טען כי לא היתה כוונה להרוג את אדרי אלא רק לפצוע אותו קשה.

מעצרם של כל החשודים הוארך בכמה ימים, מי יותר ומי פחות. בסך הכל נעצרו עד כה בפרשה זו עשרה חשודים, ונחקרו אחרים. יותר מ-30 יום לאחר שהחקירה הפכה לגלויה והחל גל המעצרים בפרשה, החוקרים נמצאים לקראת סיום החקירה.

בפרקליטות ובמשטרה יגבשו בתוך כמה ימים את עמדתם באשר לכתבי האישום שיוגשו בפרשה, אם יוגשו, כאשר האתגר העיקרי הוא להוכיח את כוונת הרצח בשני המקרים – עבירה שאין עליה התיישנות, לעומת עבירת ההריגה שבה מודים חלק מהחשודים.

היום בצהריים יובאו להארכת מעצר ארבעה מהחשודים בפרשות. המשטרה תגיש הצהרת תובע כנגד אחד מהם, בנו של שר לשעבר, אשר משמעותו כי עד סוף השבוע צפויה הגשת כתב אישום נגדו בגין רצח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר