הנתונים נחשפים: 89% מהתקיפות המיניות בוצעו על ידי אדם שמוכר לקורבן

לקראת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, חושפים מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית את נתוני שנת 2020 • 80% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית נסגרו ללא כתב אישום

"מרגישה לא מוגנת": אלימות נגד נשים, אילוסטרציה, צילום: GettyImages

הדרך למיגור תופעת האלימות עדיין ארוכה. כ-50 אלף פניות התקבלו במרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בשנת 2020. מתוכן 13,994 פניות חדשות - עלייה של 9% ביחס ל-2019. כך עולה מהדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אשר כולל את נתוני מרכזי הסיוע ונתוני הרשויות לשנת 2020.

הדו"ח יוגש לכנסת בדיון מיוחד של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. ביום חמישי הקרוב יצוין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.

57% מהפגיעות בקטינים

מהנתונים עולה כי 89% מכלל הפניות דיווחו על פגיעות בנשים, ו-11% עסקו בפגיעה בגברים. 57% מהפניות עסקו בפגיעה בקטינות ובקטינים (מתחת לגיל 18). לראשונה, יותר מ-50% מהפניות עסקו בפגיעות שהתרחשו בבית.

עוד מראים הנתונים כי ברוב המכריע של המקרים הפוגע הוא אדם קרוב או מוכר לנפגעים, כך ש-89% מהתקיפות נעשו על ידי אדם מוכר להם. 32% מהפונים נפגעו על ידי בני משפחה, ועוד 13% נפגעו בידי בני זוג (בעבר או בהווה).

נוסף על כך, 25% מהפוגעים הם ידידים, שכנים או מכרים של הנפגעים. רק 11% מהפוגעים לא היו מוכרים לנפגעים: ב-8% מהמקרים הפוגע הוא אדם זר, וב-3% מהמקרים הוא נותן שירותים.

הדו"ח מעלה כי במשטרה נרשמה עלייה במספר תיקי "חוק הסרטונים", אך מנגד ירידה במספר התלונות על עבירות מין בקטינים. לטענת המחברים מדובר בנתון מדאיג ביחס לזיהוי ילדות וילדים שנפגעו במשבר הקורונה.

נתונים שנאספו מהפרקליטות העלו כי לא פחות מ-80% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית נסגרו ללא כתב אישום. עוד עולה כי שבע מהפניות למרכזי הסיוע עסקו בפגיעה שהתבצעה באמצעות סם אונס. זאת, ביחס להרשעה אחת בלבד באותה השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר