סער מקדם: ביטול שלילת הרישיון לחייבים

שר המשפטים פרסם תזכיר חוק שלפיו הסנקציה לא תוטל על חייבים להוצאה לפועל או למרכז לגביית קנסות • "מגבלה על רישיון נהיגה מהווה פגיעה משמעותית על חופש התנועה של החייב ועל התנהלותו היומיומית"

רישיון נהיגה , צילום: יהושע יוסף

הסנקציה המשמעותית על החייבים תבוטל? שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (חמישי) תזכיר חוק שלפיו לא ניתן יהיה למנוע החזקה ברישיון נהיגה מאדם רק בשל חובותיו בהוצאה לפועל או במרכז לגביית קנסות.

כיום קיימים כ-180,000 בעלי חוב שרישיון הנהיגה שלהם נשלל בעקבות חובותיהם. בתזכיר החוק מוצע תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שמטרתו לבטל את סמכות רשמי ההוצאה לפועל, וכן את סמכות המרכז לגביית קנסות, להטיל על חייבים מגבלה לקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה.

על פי השר "התזכיר משקף את תפיסתו של השר, ובהתאם לתפיסה רווחת כיום בעולם המערבי ביחס לאופי ההגבלות על חייבים. מגבלה על רישיון נהיגה מהווה פגיעה משמעותית על חופש התנועה של החייב, על יכולתו להגיע למקום העבודה, ועל התנהלותו היומיומית, ואף אין לה בהכרח זיקה לגביית החוב ולנכסים שיכולים לשמש לפירעון החוב. עוד נמצא כי כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב".

"כלי גבייה מסוג זה לא קיים במרבית מדינות המערב". שר המשפטים גדעון סער, צילום: גדעון מרקוביץ'

לאחר שבתקופת הקורונה הוקפאה זמנית (אוגוסט 2020 עד יולי 2021) הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה על מנת להקל על יכולת ההתניידות בתקופה שבה היו מגבלות רבות על התחבורה הציבורית, "לא נמצא כי היה בהקפאת הסמכות כדי לפגוע בצורה משמעותית בהיקפי הגביה".

על כן, החליט שר המשפטים כי הגיעה העת לבטל את הסמכות להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייבים "נוכח מידת הפגיעה בחייבים הנובעת ממנה".
יחד עם זאת, הסמכות להטיל מגבלה על רישיון הנהיגה תיוותר כחריגה ביחס לחוב מזונות וחוב שהוא לטובת נפגע עבירה, כיוון שחובות אלו דורשים התייחסות מיוחדת לבעלי החוב, ומאחר שמדובר בחלק קטן מאוד מקרב החייבים.

תזכיר החוק נכתב ברשות האכיפה והגבייה ובייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, והופץ היום להערות הציבור למשך 21 יום.

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) אמר בתגובה: "העברתי את ביטול הסנקציה הזו כהוראת שעה בתקופת הקורונה וסייענו כך להרבה מאוד חייבים. שלילת רישיון פוגעת ביכולת של חייב להתפרנס ולהחזיר את חובו. לצערי, משרד המשפטים עמד אז על רגליו האחוריות ולא הסכים לבטל לצמיתות. אני שמח שההתנגדות נבלמה ושנקדם זאת במהרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר