ראוי? ההסתבכויות של המועמד לעליון חאלד כבוב

השופט כבוב, ששמו עומד בפני הוועדה לבחירת שופטים כמועמד לתפקיד הבכיר, נושא עמו היסטוריה של מקרים המטילים ספק בהתאמתו לכס השיפוט בעליון • בין השאר ניסה להפעיל את קשריו במטרה לבטל דו"ח תנועה, סירב לשלם הוצאות משפט לעיריית ת"א ואף נטען נגדו כי נפגש עם תומכי טרור • מנכ"ל "בצלמו" שי גליק: "שפל שאליו עדיין לא הגענו" • מטעמו של השופט נמסר באמצעות הנהלת בתי המשפט: "טענות ממוחזרות שכל מטרתן להכפיש את כבוב – דווקא בעת זאת"

השופט חאלד כבוב, צילום: יוסי זליגר

מזג שיפוטי? לפני כשבוע גיבשה הוועדה לבחירת שופטים את רשימת המועמדים לכס השיופט בבית המשפט העליון, שם עומדים פנויים ארבעה כיסאות – בהם גם הכס השמור באופן מסורתי למועמד ערבי, לאחר פרישתו של שופט העליון ג'ורג' קרא. על פי ההערכות, המועמד המוביל להחליפו הוא שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב חאלד כבוב. אם כבוב אכן יזכה במינוי הנכסף, הוא יהיה השופט המוסלמי הראשון בבית המשפט העליון.

עם זאת, בחינת עברו של השופט כבוב, מעלה ספק בנוגע להתאמתו לתפקיד, הן בשל התנהלותו מול גורמי אכיפת החוק, והן בשל התנהלותו הציבורית, ואף קשריו עם גורמים המקורבים למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

מנכ"ל ארגון "בצלמו" שי גליק שלח לאחרונה מכתב תלונה לנציב שירות התלונות כנגד השופטים בעקבות פרסומים על כך שבשנה שעברה נפגש השופט עם עכרמה סברי אשר נפגש באופן אישי עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לפני מספר שנים.

כמו כן נפגש כבוב עם יוסף מוחמיר יו"ר ארגון מוראביטון (ארגון העוסק בחיזוק הנוכחות המוסלמית בהר הבית י.א) וזכה באות מיוחד מהארגון על פעולת אביו "להגן על המקומות הקדושים", במהלך קמפיין למניעת הרס בתי קברות ערבים. השופט אף צולם במפגש, דבר שיכול להתפרש כתמיכה פומבית של כבוב בנושא במחלוקת ציבורית.

"לחץ את היד שלחצה את ידו של מזכ"ל חיזבאללה". נסראללה,

במכתב התלונה ששלח לנציב אורי שוהם, ציין גליק כי "סעיפי האתיקה של השופטים קובעים שאסור לשופט להשתתף בפעילות שנויה במחלוקת ציבורית עמוקה, ובוודאי לא לעמוד בקשר עם ארגוני טרור". יש לציין כי כללי האתיקה קובעים שעל השופט "לשים לב עם מי הוא נפגש ועליו לתת את דעתו מה דעת הבריות חושבות על פגישות עם אנשים מסוימים. בנוסף השתתפותו של השופט בקמפיין ציבורי אף היא אסורה".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "לשפל כזה עוד לא הגענו, ששופט יפגוש תומכי טרור. אותו יד שלחצה את ידו של נסראללה היא אותו יד שהעניקה לו אות הוקרה. האם זה נורמלי ששופט יסתובב בחברת אנשים אלו? אין ספק שלו שופט היה בחברת עבריינים היה מזמן נאלץ לעזוב את משרתו, על אחת כמה וכמה עם גורמי טרור".

התקשר לניצב מול עיני השוטר

זוהי, כאמור, לא הפרשה היחידה בה נשתרבב שמו של השופט, ומציגה אותו באור בעייתי. במאי 2013 התפרסם כי השופט כבוב ניסה לבטל דוח תנועה שקיבל לאחר שנתפס נוהג כשהטלפון הסלולרי שלו בידו. בעת רישום הדו"ח התקשר השופת למפקד מחוז תל אביב במשטרה אז, ניצב אהרון אקסול, וביקש את ביטולו של הדו"ח – אך אקסול לא ביטל את הדו"ח, וכבוב נאלץ לשלמו.

ב-2003 הגיש השופט עתירה מינהלית נגד עיריית תל אביב וחברת "יורב אחזקות" לאחר שעתירות קודמות שלו נדחו. גם עתירה זו, שהתבררה בבית משפט מחוזי בבאר שבע נדחתה. השופט ניל הנדל דאז חייב את כבוב לשלם הוצאות משפט בגובה 25 אלף שקלים - אך גם לאחר זאת כבוב מיאן לשלם, בטענה שאת הסכום הזה יש "לקזז מהנזקים שגרמה לו עיריית תל אביב". לבסוף נאלצה העירייה לפנות לנציב קבילות הציבור על השופטים שחייב אותו לשלם את הוצאות המשפט.

תגובות

תגובת נציבות התלונות על שופטים: "בשל חובת הסודיות שחלה על הטיפול בתלונות על שופטים אין בידינו להתייחס לעניין".

מטעמו של השופט כבוב נמסר באמצעות הנהלת בתי המשפט: "צר לנו כי ניתנת במה לטענות ממוחזרות וחסרות שחר מן העבר אשר בירורן מוצה שכל מטרתן להכפיש ולהשחיר את פניו של השופט דווקא בעת הזו". באשר לטענה בדבר מפגש השופט עם גורמי טרור השיבו כי "אביו של השופט כבוב, שהיה חבר קואופרטיב 'דן', עסק בפעילות ציבורית במשך כל חייו ופעל למען הקהילה בדרכי שלום ונועם. בשל פעילתו הענפה מינתה אותו ממשלת ישראל לעמוד בראש הווקף המוסלמי ביפו. אביו של השופט כבוב נפטר בשנת 2006 . בשנת 2020 קיבל בנו של השופט הודעה על כוונה להעניק לסבו ז״ל מגן הוקרה על פועלו למען הקהילה ביפו. הפמליה, שלידיעת השופט הורכבה מבני משפחתו של המופתי בלבד והוא אינו מכיר את פעילותם הציבורית של חברי הפמליה, התארחה אצל משפחה אחרת ביפו והגיעה לדקות ספורות לבית בנו של השופט כבוב שם העניקו לו את מגן ההוקרה. במפגש הקצר השתתף השופט על-מנת לכבד את זכר אביו. במפגש לא נישאו דברים ולא התקיימה ארוחה. השופט אף לא ידע, עד הגעתו למפגש, על הזמנת נציגי תקשורת, ואין לשופט כל נגיעה למועד הענקת המגן".

באשר לטענה בדבר הניסיון לבטל דוח תנועה נמסר כי "מדובר בטענה מופרכת שבירורה תם והושלם לפני כעשור. הדו"ח שנרשם לשופט בגין עבירת התנועה בשנת 2013 שולם על ידי השופט במלואו. בניגוד לנטען בשאילתה השופט אף לא ביקש לבטל את הדוח אלא הלין על יחס מפלה".
באשר לטענה בדבר אי תשלום הוצאות משפט לעיריית תל אביב נמסר: "מדובר בהליכים מלפני כשני עשורים, שעניינם היבטי תכנון ובניה. השופט שילם את מלוא הסכום שבגינו חויב לאחר שבקשתו לקיזוז סכומים בהם חויבה העירייה נדחתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר