אילנה ראדה: "אחד מהנערים בבית הספר רצח את תאיר"

אמה של תאיר ראדה, שנרצחה לפני 15 שנה, שיתפה בתחושותיה לאחר החלטת פרקליט המדינה להעמיד למשפט חוזר את רומן זדורוב • "הפרקליטות הסתירה דברים בגלל חטא היוהרה"

"עדיין מאמינה במערכת המשפט". אילנה ראדה, צילום: אנצ׳ו גוש-ג׳יני

אילנה ראדה, אמה של הילדה תאיר ראדה שנרצחה לפני 15 שנה בתא שירותים בבית ספרה בקצרין, התראיינה הבוקר (חמישי) לרדיו 103FM ושיתפה בתחושותיה על ההחלטה להעמיד למשפט חוזר את רומן זדורוב, מי שהורשע ברצח.

"אני משתדלת לא לאבד אמון במערכת המשפט", אמרה ראדה. "אני לא חושבת שרומן הוא הרוצח באופן חד משמעי. חשבתי שזדורוב רצח את תאיר, אבל אחר כך התבדיתי. כל פעם נתתי הזדמנות כדי לגלות את האמת".

על החשדות באולה קרבצ'נקו, שהפרקליטות החליטה לסגור את התיק בעניינה מחוסר אשמה, אמרה ראדה: "אני לא חושבת שהיא הרוצחת, נחשפתי לראיה הזו לפני הסדרה 'צל של אמת'. יש טביעות ידיים שלא נבדקו ומתעלמים מהן, 15 ילדים יצאו מהשירותים בזמן הרצח".

בהמשך נשאלה אילנה אם לדעתה אחד מהנערים בבית הספר רצח את תאיר והשיבה בחיוב. "הפרקליטות הסתירה דברים בגלל חטא היוהרה. כשהסתיים הדיון, הבנתי שאין פה החלטה נכונה. לא ייתכן שמוחקים את חייה של תאיר כאילו הם לא היו קיימים", הוסיפה.

"לא ייתכן שמוחקים את חייה כאילו הם לא היו קיימים". תאיר ראדה ז"ל,

בתוך כך, סגן אב בית הדין המחוזי בנצרת הודיע הבוקר כי הדיון המכין לפתיחת משפטו החוזר של רומן זדורוב יתקיים לאחר ראש השנה בתאריך 12 בספטמבר. באותה ההחלטה כתב השופט אשר קולה כי דיוני ההוכחות יפתחו בתחילת חודש אוקטובר עם שובה של מערכת המשפט מהפגרה.

הפרקליטות כאמור הודיעה אמש לבית המשפט המחוזי בנצרת שתקיים משפט חוזר לרומן זדורוב, שהורשע פעמיים ברצח הנערה תאיר ראדה ב-2006. משמעות הדבר, שבפרקליטות סבורים כי קיים סיכוי סביר להגיע להרשעה גם נוכח הראיות החדשות שהצטברו במהלך השנים, ובשים לב לכך שבמשפט פלילי, ובוודאי ברצח, יש להגיע למעל ספק סביר לצורך הרשעה.

את ההחלטה הדרמטית קיבל פרקליט המדינה, עמית איסמן. זאת, לאחר שהקים צוות פרקליטים ותיקים ומנוסים, ממחוזות שונים, אשר לא היו מעורבים בכל שלב שהוא בניהול תיק זדורוב. הצוות התבקש על ידי פרקליט המדינה לעבור על כלל הראיות בתיק, ולבחון מחדש את התשתית הראייתית הקיימת בתיק, על מנת להמליץ בפניו אם קיים סיכוי סביר להרשעתו של זדורוב. הצוות התבקש לבחון גם את הצורך בהשלמות חקירה והעברת חומרים שנאספו במהלך השנים.

במקביל, הוחלט לגנוז את התיק שנפתח בשעתו בעניינה של אולה קרבצ'נקו (א"ק) מחוסר אשמה. א"ק נחקרה בעבר בחשד לרצח, ושמה עלה מאוחר יותר כחשודה אפשרית בסדרת ה"דוקו-רצח" צל של אמת.

כזכור, זדורוב הודה ברצח בפני מדובב ואף שיחזר אותו, בספטמבר 2010 הורשע ברצח הנערה בת ה-13 ונידון למאסר עולם. זדורוב חזר בו מהודאתו וטען כי הודה בעקבות לחצים שהופעלו עליו בחקירה. אלא שזדורוב ערער לעליון, ובמארס 2013 הורה העליון לבית המשפט המחוזי בנצרת לעיין בראיות מחדש. לאחר שכך נעשה, הוא הורשע בשנית. לאחר שבאוקטובר 2014 ערער שוב לעליון, בקשתו נדחתה ברוב קולות.

יעמוד למשפט חוזר. רומן זדורוב, צילום: דודי ועקנין

עם השנים התגלו ראיות נוספות שסתרו חלקים בעדותו של זדורוב ובכתב האישום. לפני כחודש המשנה לנשיאת הבית המשפט העליון, השופט חנן מלצר החליט בצעד דרמטי לקבל את בקשתו של זדורוב למשפט חוזר.

את הנימוקים להחלטתו על קיום משפט חוזר הסביר השופט מלצר בעיקר בחוות דעת המומחים שהביאה ההגנה, ונגעו לפרק הזמן שבו דם עשוי לזוב מגופה לאחר המוות. אותן עקבות שאינן שייכות לזדורוב ועליהן דם הנרצחת - אין מחלוקת על כך שהן הוטבעו לפני שניגר עליהן דם. לכן קיים פער זמנים בין מועד הרצח לבין מועד גילוי הגופה, ומכאן עולה שהעקבה הוטבעה בזמן ביצוע הרצח או בסמוך לו. דבר זה לא עולה בקנה אחד עם גרסת הפרקליטות שטענה כי העקבה הוטבעה על ידי מחלץ אלמוני שהגיע לזירה לאחר גילוי הגופה, כחמש שעות לאחר מכן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר