"מנסים להנדס את הוועדה": היועמ"שית מגיבה לתנאים שהציבה הממשלה

על רקע כינוס וועדת האיתור הנדרשת להדחתה, מטעם היועמ"שית נמסר כי "הודעת השרים אינה אלא ניסיון נוסף של הממשלה לשנות את כללי הפסקת הכהונה תוך כדי ההליך - ואין לאפשר אותו"

היועמ"שית גלי בהרב מיארה. צילום: אורן בן חקון

בג״ץ הדחת היועמ״שית: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה הגישה היום (שני) תגובה לבג״ץ בה דחתה נחרצות את התנאים שהציבו שר המשפטים יריב לוין ושר התפוצות עמיחי שיקלי, לכינוס ועדת האיתור הנדרשת לשם הדחת יועץ משפטי לממשלה.

בשבוע שעבר הודיעו השרים לבג”ץ כי הממשלה מוכנה “משיקולים מעשיים ותחת מחאה” לחזור למתווה שמגר לפיו יש לכנס את ועדת האיתור הנדרשת לשם הדחת יועמ״ש, אך הציבו שני תנאים מרכזיים: האחד - אפשרות לכנס את הוועדה ללא נציג ממשלה קרי שר משפטים או יועמ”ש לשעבר כנדרש, והשני - השלמת הליך ההיוועצות תוך שבועיים בלבד.

בתגובתה קובעת בהרב-מיארה: "היענות לתנאים שהציבו השרים לפעול בהתאם למתווה הקיים, מביאים לריקון מתוכן את הערובה המובנית היחידה שנקבעה בדוח ועדת שמגר להבטחת אי-תלותו ועצמאותו המקצועית של מוסד היעוץ המשפטי לממשלה בהקשר של סמכות הפיטורין״.

היועמ”שית מדגישה כי “הודעת השרים אינה אלא ניסיון נוסף של הממשלה לשנות את כללי הפסקת הכהונה תוך כדי ההליך - ואין לאפשר אותו”.

מפגינים בדרכם לביתה של גלי בהרב מיארה | זיו שמע תקשורת

בהרב-מיארה מציינת כי הממשלה “אינה מתכוונת לקיים היוועצות אמיתית עם הוועדה המקצועית-ציבורית, אלא היא מבקשת ‘לסמן וי’ על תהליך ההיוועצות”. לדבריה, הממשלה מנסה “להנדס מראש את מבנה הוועדה, את הרכבה ועל-ידי כך לפגום בעצמאותה”.

היועמ”שית מתנגדת במיוחד לתנאי שהציבה הממשלה לאישור מראש שהוועדה תוכל לפעול ללא נציג ממשלה אם לא יימצא מועמד מתאים.

בהרב-מיארה מדגישה כי “אין, ולא הייתה, מניעה אובייקטיבית כלשהי לאייש את נציג הממשלה בוועדה”, אלא שהממשלה “חוששת כי לא יעלה בידה לאייש אותו באופן שיבטיח מראש שלא יחלוק על עמדת הממשלה”.

‎היועמ”שית סברה כי "לא בכדי נקבע כי על נציג זה להיות שר משפטים לשעבר או יועץ משפטי לממשלה לשעבר, היינו, מי שאיננו משמש כחבר פעיל בממשלה ואיננו נוטל חלק במערכת הפוליטית בעת כהונתו בוועדה (להבדיל מנציג הכנסת, המתמנה מבין חברי הכנסת המכהנים), אך בעל היכרות בלתי אמצעית של ממשקי העבודה בין ממשלה ליועצת משפטית לממשלה ודפוסי העבודה".

‎כמו כן, היא מציינת כי "האפשרות למנות כנציג הרשות המבצעת יועץ משפטי לשעבר - גורם א-פוליטי במהותו - מבהירה שאין כוונה שנציג זה ישמש, הלכה למעשה, כנציג פוליטי המשמש כזרוע הארוכה של הממשלה המכהנת".​​​​​​​​​​​​​​​​

באשר דרישת הממשלה להשלים את הליך ההיוועצות תוך שבועיים בלבד כתבה בהרב-מיארה “בתקופת חגי תשרי, מדובר בימי עבודה מעטים ביותר", מציינת היועמ”שית, וטוענת כי מדובר בניסיון “לבצע את הליך ההתייעצות אך על מנת ‘לצאת ידי חובה'".

עוד נכתב כי "אין כל מקום לכבול מראש את שיקול דעת הוועדה והעומד בראשה” בנוגע למשך הזמן הנדרש לגיבוש המלצתה, במיוחד בסוגיה "הרגישה והמורכבת ביותר של הפסקת כהונה של יועצת משפטית לממשלה".

כזכור, לפני שלושה שבועות תשעה שופטי בג״ץ הוציאו צו על תנאי, פה אחד, המקפיא את הדחת בהרב-מיארה, במסגרתו המליצו לממשלה לחזור למתווה וועדת שמגר לסיום כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה, המתווה קובע חובת היוועצות בוועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס הן במינוי והן בפיטורי היועמ”ש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר