ועדת השרים לחקיקה בראשות סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין אישרה לפני זמן קצר (ראשון) את הצעות החוק הקובעות כי תפקיד התובע הכללי יפוצל מהייעוץ המשפטי לממשלה.
הצעת החוק של ח"כ מישל בוסקילה מבוססת על המתווה לפיצול התפקיד שגיבש שר החוץ גדעון סער, בעת שכיהן כשר המשפטים. לפי ההצעה, ישנה "בעיית ריכוז כוח וניגוד עניינים מובנה, לפיו מי שמייעץ לממשלה ולשריה הוא גם מי שמוסמך לחקור אותם ולהעמידם לדין פלילי". דקות לפני האישור, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי היא מתנגדת למהלך.
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן יוצא נגד היועמ"שית גלי בהרב-מיארה // ערוץ הכנסת
כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הביעה התנגדות לקידום החוק לפיצול תפקיד היועמ"שית - וטענה כי מדובר בחלק מהרפורמה המשפטית, שלדבריה היא "חלק ממהלך רחב להחלשת הדמוקרטיה". בחוות דעת שהגישה לשרים, שאמורים לאשר את קידום החוק של ח"כ מישל בוסקילה בוועדת השרים לענייני חקיקה, היא כתבה כי "מהלך זה נועד להחליש את עצמאותה של הרשות השופטת".
היבט פרסונלי לפיטורי היועמ"שית
"יש להתנגד להצעות ואין לקדמן. זאת, מטעמים תהליכיים ומהותיים, ובכללם, שמדובר בהצעות המהוות שינוי משטרי שמקודם באופן חפוז, ללא ביצוע עבודת מטה, מבלי להיוועץ בגורמים הרלוונטיים, ומפאת חשש כבד שאלה נועדו לקדם אינטרסים פרסונליים כבדי משקל הנוגעים לקיומם של הליכים פליליים וחקירות פליליות מתנהלים, ולזהותה של התובעת הכללית", כך לדברי בהרב-מיארה.
בדיון שהתקיים בוועדת השרים לחקיקה על חוק פיצול תפקיד היועמ"ש, ביקש השר ביטון מש"ס שהפיצול לא יעלה השבוע עד שהגיוס ייפתר. שר המשפטים, יריב לוין, פנה למשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, ושאל: "האם כפי שפורסם, היועצת חתמה על מכתב/כתב התחייבות לתמוך בפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה?" לימון השיב: "לא מכיר".
באופן מפתיע, השר קרעי הביע התנגדות להצעות החוק הפיצול: "אני נגד הצעות החוק. יגידו שמי שימנה אותו זה אולי בג"ץ, אולי איזו ועדה. אנחנו מייצרים כאן מפלצת נוספת שתפעל נגד הממשלה בעוד חזית. דבר כזה רק ימסמס ויפגע בהליך ההדחה שלה".
בתגובה להצעת לימון להקים ועדה, השיב לוין בחריפות: "אני רואה שאתה ממשיך במנהג שלך להחליט לממשלה מראש מי צריך לשבת בוועדות ומה צריך להיות הרכבן. כשדיברת הסתכלתי לשמים, לא ראיתי שכתוב שם שבוועדות איתור חייב לשבת שופט עליון. האם זה שלא יישב שופט שם פוסל את הוועדה? אני לא מקבל את זה לחלוטין".
נציג היועצת המשפטית לממשלה הציג את ההתנגדות לחוק ואמר כי "אין טעם בחוקים האלה, הרקע לזה זה הרפורמה המשפטית, אלה מהלכים שמחלישים את בית המשפט. קבלת החקיקה ללא ועדה ציבורית כמו ועדת שמגר זה פגיעה בערובות החוק של המדינה". לדבריו, "יש פה גם היבט פרסונלי לפיטורי היועמ"שית. ויש תיק פלילי נגד רה"מ אין מקום להצעות החוק האלה".
לימון הוסיף כי "אם רוצים אפשר לעשות ועדה ציבורית בראשות שופט בית משפט עליון".
השר קרעי תקף ואמר כי "הוא מסנדל את הכנסת בגלל שפתחו בחקירת סרק נגד ראש הממשלה. זה קו אדום בוהק שאני לא מאמין שחצו גם אותו".
השרה עידית סילמן טענה כי "בהסכם של הממשלה הקודמת היה סעיף על פיצול תפקיד היועמ"שית. יש עתיד חתמו על זה. כל הקואליציה הקודמת חתמה על זה, אז אין פה משהו חדש ולא יכול להיות שמה שאסור עכשיו היה מותר אז". היא הוסיפה כי "גם בוועדת האיתור שלה היא אמרה שהיא יודעת שהתפקיד יפוצל".
לימון השיב כי "אמרנו את זה גם אז והצענו להתנגד בשנת 2021".
לוין: "בשעתו היו פרסומים שהיועמ"שית תתמוך בפיצול, זה נכון?"
לימון: "אני לא מכיר דבר כזה".
השר זאב אלקין, שסיעתו הגישה את החוק, אמר כי "החוק הזה לא קשור למה שקורה עכשיו, אפילו אתה עצמך אישרת את זה שאמרת שהיה לכם עמדה בממשלה הקודמת. אני רוצה לדעת מה עמדת היועמ"שית שלא זכור לי שהיא הביעה התנגדות לזה. מה גרם לה לשנות את דעתה בהנחה שעמדתה זהה למה שכתבתם? כשדיברת על ההיבט הפרסונלי אתה מדבר על היועמ"שית ולכן אסור לה להביע עמדה בנושא הזה".
לימון הגיב: "היועמ"שית לא נמצאת בניגוד עניינים, התפקיד שלה זה לשמור על שלטון החוק".
קרעי תהה: "היא בתהליך הדחה, איך היא לא בניגוד עניינים?".
אלקין הצטרף ושאל: "מה גרם לשינוי דעתה של היועמ"שית?".
לימון: "אני לא באתי בתור הדובר, העמדה פה היא על דעתה ואני לא מכיר עמדה אחרת".
קרעי אמר במהלך הדיון: "באופן תמוה אני מסכים עם ד"ר לימון ואני נגד ההצעות האלה. אם נמנה תובע כללי, מי ימנה אותו? יגידו שזה יהיה בג"ץ או פרלמנט המדינה. אנחנו מייצרים מפלצת נוספת שתפעל כנגד הממשלה בעוד חזית. זה מסך עשן, אני חושב לתת לעוד גורם נוסף סמכויות זה תהיה בכיה לדורות, צריך פה משילות".
אלקין השיב: "ההצעה לא מדברת על תפקיד חדש".
השר חיים ביטון הבהיר: "אני אומר את עמדת סיעת ש"ס - בגלל חוק הגיוס אנחנו לא מתנגדים לזה עכשיו, אבל ביום רביעי אנחנו, כל חברי הכנסת, נתנגד לזה עד שתיפתר סוגיית הגיוס".
לוין סיכם: "יש מן האמת במה שאומר קרעי. אי אפשר לפתור את כל בעיות העולם. חלק משמעותי מהבעיות נובעות מהפסיקות של בג"ץ והמטריה שהוא נותן, זו מציאות בלתי אפשרית. היועמ"שית לא יכולה להמשיך בתפקידה כי אין לממשלה אמון בה. אם נפצל את התפקיד אולי ישפר את המצב נקודתית אבל לא יפתור את הבעיה השורשית. היועמ"שית אפילו לא טרחה להגיע לישיבת הממשלה ולהגיב לדברים שנאמרו שם".
שר המשפטים הוסיף: "אם נבחרי הציבור חושבים שצריך לעשות שינוי זה לא ניגוד עניינים אלא ניסיון לבלום את השינוי. גיל לימון, אני רואה שאתה לא חורג ממנהגך לדרוש מאיתנו להקים ועדות ואפילו להחליט לנו מי צריך לעמוד בראשה. ניסיון החיים זה הדבר החזק ביותר מכל הוועדות וזה ניסיון לא טוב ממה שמתרחש. אני מציע לאשר את החוק".
השרה סילמן: "כשמקדמים רפורמה משפטית אתם אומרים זה יותר מדי, וכשמביאים דבר-דבר אומרים זה רפורמה, ותביאו רפורמה".
לוין השיב: "זה שיבוש של הליכי עבודת הממשלה, זה מצב שנכפה עלינו".
במהלך הדיון, השר מקלב העיר: "תוך כדי הדברים שלך התפרסמה הודעה של היועמ"שית, אולי כדאי שתתייחס לזה".
לוין: "היועמ"שית הייתה צריכה להיות מוחלפת, כל שרי הממשלה הביעו בה חוסר אמון, היא לא רלוונטית לחוק הזה כי היא צריכה להיות מוחלפת הרבה קודם אישור החוק הזה. התנהלותה לאורך כל תפקידה מביעה חוסר אמון".
לימון הגיב: "אז השר לא מכחיש שזה פרסונלי".
לוין השיב: "להפך, היא צריכה להיות מוחלפת קודם ואם הייתה הגונה הייתה שמה את המפתחות ומתפטרת - אסור שנעמוד במצב שנחכה שהחוק יעבור כדי להשלים את ההדחה שלה. ההצעות האלה הן לא חלק מהרפורמה שהצגתי".
שר החוץ גדעון סער בירך את הצעד ומסר: "מברך על החלטת ועדת השרים לחקיקה. השינוי המבני בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הכרחי. הוא מונע מצב של ניגוד עניינים מובנה בו היועץ המשפטי של הממשלה ושריה הוא גם התובע שלהם. אני קורא לחברי האופוזיציה לגלות אחריות לתמוך בהצעה ומזכיר שהיא נכללה כבר בתוכנית שעליה הוסכם כבר בממשלה הקודמת כחלק מההסכמים הקואליציוניים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
