היועמ"שית: ביה"ד בהאג נעדר כל סמכות לחקור את ישראל, צווי המעצר ללא בסיס

הדברים אותם מפרסמים גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן מגיעים יומיים אחרי שהתובע קארים חאן הגיש לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג את הבקשה לצווי מעצר נגד רה"מ ושר הביטחון • היועמ"שית רמזה לעקרון המופיע בחוקת רומא ומאפשר למדינה החשודה לבצע את החקירות בעצמה "המערכת המשפטית בישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית"

התובע בביה"ד בהאג מודיע על בקשתו להוציא צווי מעצר נגד בכירים בישראל ובחמאס

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן פרסמו הבוקר (רביעי) גינוי לבקשת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג להוצאת צווי מעצר כנגד נתניהו וגלנט, וכתבו כי לבית הדין אין סמכות לחקור את ישראל וצווי המעצר הם חסרי בסיס.

הדברים מגיעים יומיים אחרי שהתובע קארים חאן הגיש לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג את הבקשה לצווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון בשל הלחימה בעזה. עוד קראה היועמ"שית להאג לאפשר למערכת המשפט העצמאית של ישראל לבצע את החקירות הנדרשות בעצמה.

קארים חאן וגלי בהרב-מיארה, צילום: איי.אף.פי, מרק ישראל סלם

היועמ"שית ופרקליט המדינה כתבו בהודעתם כי "כפי שמדינת ישראל הבהירה במשך השנים, בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין. הבקשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי להוצאת להוצאת צווי מעצר נגד רה״מ ושר הביטחון נעדרת בסיס".

בחוקת רומא על פי שופט בית הדין בינלאומי ישנו "עקרון המשלימות", אפשרות הניתנת לבית הדין להימנע ממשפט וחקירה של חשד לפשעי מלחמה ולאפשר למדינה החשודה לבצע את החקירות הנדרשות במקום בית הדין. היועמ"שית רמזה לאפשרות זו וכתבה כי "הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה של מדינת ישראל, בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין על ידי מי מגורמי מדינת ישראל, ואוכפים את הדין. המערכת המשפטית במדינת ישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית הן ביחס לעניין שבמדיניות והן ביחס למקרים פרטניים".

בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, צילום: איי.פי

עוד הדגישה היועצת כי "מדינת ישראל יצאה בשבעה באוקטובר למלחמה שנכפתה עליה. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, הנאבקת בטרור ומגנה על ביטחונה תוך הקפדה על הכללים המשפטיים המחייבים ומתוך מחויבות עמוקה לחוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר