הרפורמה חוזרת? הקואליציה תקדם ביום ראשון את חוק מח"ש

ח"כ דן אילוז קיבל אישור להעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה את קידום החוק שיוציא את מח"ש מהפרקליטות ויכפיף אותה לשר המשפטים • מבקרי החוק: "יהפוך את מח"ש לפוליטית"

החשש: מח"ש תהפוך לפוליטית. צילום: שריה דיאמנט

האם בצל הפרישה האפשרית של גנץ, הקואליציה תקדם חלקים מחוקי הרפורמה המשפטית במושב הכנסת?

כעת אנחנו מפרסמים כי בממשלה יעלו לסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב את חוק מח"ש, שמוגש בידי ח"כ דן אילוז מהליכוד, לקראת הבאתו לקריאה טרומית.

הפגנות נגד הרפורמה ברחבי הארץ (ארכיון) // קרדיט: דוברות המשטרה, יוני ריקנר, יניב זוהר, זאב מן, טל גוטרמן, ניב גרבר, שי זלצר

מדובר בחוק שמציע להוציא את מח"ש מהפרקליטות ולהכפיף אותה לשר המשפטים ולמנכ"ל משרד המשפטים.

נוסף על כך, מוצע שראש מח"ש ימונה בידי שר המשפטים במקום המכרז הנוכחי שמתקיים תחת פרקליט המדינה, וכן שמח"ש תקבל סמכויות לחקור את התובעים, כלומר את אנשי הפרקליטות. מדובר בחוק שבאופוזיציה כינו "חלק מחוקי המהפכה המשפטית" של לוין.

מי שהציע בעבר את החוק הוא ח"כ סעדה, אך בשל ניגוד עניינים לאור שירותו במח"ש, מי שמקדם כעת את החוק הוא ח"כ אילוז. חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) היא זו שחשפה את ניגוד העניינים. הנימוק לחוק מצדו הוא שכעת מח"ש נמצאת בניגוד עניינים שכן היא תחת הפרקליטות שעובדת בצמוד עם המשטרה. 

ח"כ דן אילוז. מוביל החוק בדיון, צילום: אורן בן חקון

לעומת זאת, מתנגדי החוק טוענים שהוא יפגע בעצמאות מח"ש, יהפוך אותה לפוליטית ונתונה לשיקולים זרים של שר המשפטים. במחנה הממלכתי מתנגדים לחוק ומצפים שבמידה והוא יעלה הוא לא יאושר על ידי הממשלה זאת בהתאם להסכם הקואליציוני שקובע כי יקודמו רק חוקים שקשורים למלחמה ובהסכמה. כמו כן,מ לפי ההסכם שחתם גנץ טרם כניסתת מפלגתו לממשלת החירום, חוקים כדוגמת חוק מח"ש לא יקודמו.

לפי שעה, לא ברור אם הקואליציה אכן תכננה את ההסכם ותאשר את החוק בועדת השרים לקראת קריאה טרומית, אך כאמור הם החליטו להעלות אותו כדי לאשרו ביום ראשון בכנסת. 

ח״כ קארין אלהרר (יש עתיד) הגיבה להצעה: ״הכפפת מח״ש לשר המשפטים היא פוליטיזציה בוטה של הגוף המפקח והחשוב הזה שחייב שיוותר עצמאי, במיוחד בימים שהמשטרה נשלטת בידי שר עבריין ופועלת באלימות ובבריונות מגד מפגינים.איפה קריאות ה׳יחד ננצח׳? במקום להשקיע משאבים בסיוע לנפגעי המלחמה הם ממשיכים לחרב את המדינה בתחומים נוספים. הם בניתוק מוחלט, לא למדו כלום״.

גלנט משיב אש לתוקפים

בתוך כך, אמש התקיימה ישיבת סיעת הליכוד, לאחר זמן רב שבו לא בוצעה, וזו היתה סוערת.

שר הביטחון יואב גלנט הגיע כדי להבהיר את עמדתו בנוגע ליום שאחרי ואמר כי הוא נגד מדינה פלשתינית, שממשל צבאי בעזה יגרום להארכת השירות הצבאי של לוחמי צה"ל לארבע שנים בעקבות חוסר בסד"כ לוחם. הוא אף הצהיר שאין בכוונתו לעזוב את סיעת הליכוד.

משיב באש. גלנט, צילום: גדעון מרקוביץ'

חה"כ סעדה, גוטליב ועמית הלוי תקפו בחריפות את השר גלנט: "המלחמה היא כישלון קולוסאלי, אתה אמון על הביטחון ואתה לא עושה את העבודה". הוא מטעמו השיב להם בהחלטיות ונותר איתן בעמדתו: "אנחנו ממשיכי דרכו של בגין לא של בן גביר, יש לנו ערכים אנחנו תנועה ממלכתית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר