פסיקה חריגה של בג"ץ: על היועמ"שית לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה בלתי חוקית בעלי

שופטי בג"ץ קיבלו עתירה של "שלום עכשיו" אשר דרשה פתיחה בחקירה פלילית בגין עבירות תכנון ובנייה • היועמ"ש הקודם ניסה להדוף את העתירה כאשר הודיע כי ישנה כוונה להקים יחידה ייעודית לכך, אך המדינה לדחות את הקמתה • השופטות דפנה ברק-ארז ורות רונן: "בית משפט מתערב רק במקרים חריגים - כזהו המקרה שלפנינו"

ישוב עלי. צילום: צחי מרים

שופטי בג"ץ, דפנה ברק-ארז ורות רונן, קיבלו עתירה של "שלום עכשיו" אשר דרשה פתיחה בחקירה פלילית בגין עבירות תכנון ובנייה שביצעו גורמים שונים, בהם במועצה האזורית מטה בנימין, בנוגע לבנייה בלתי חוקית של שכונת היובל בעלי.

"יום היסטורי להתיישבות כולה. מדובר בשינוי שהיה אמור להתרחש לפני שנים" (ארכיון) //

היועמ"ש הקודם, אביחי מנדלבליט, ניסה להדוף את העתירה כאשר הודיע לבג"ץ כי בכוונת המדינה להקים יחידה ייעודית לחקירות פליליות כאלה באזור יהודה ושומרון. לאחרונה הודיעה המדינה לבג"ץ כי אין בכוונתה להקים יחידה כזאת.

פסק דין המורה ליועמ"שית לפתוח בחקירה פלילית הינו חריג ביותר והתקבל בפעמים ספורות בלבד מקום המדינה. "משהיחידה הייעודית לא קמה ואף לא תקום – המסקנה לפיה יש לבצע את החקירה באמצעים אחרים היא מתבקשת" כתבו השופטות.

השופטת יעל וילנר, צילום: אורן בן חקון

השופטת יעל וילנר התנגדה לכך בדעת המיעוט והעדיפה פסק דין שיורה למדינה לקבל החלטה בתוך 90 יום, אולם דעתה לא התקבלה.

השופטת דפנה ברק-ארז כתבה בפסק הדין: "חומרה מיוחדת יש לייחס לכך שבעבר נמחקו מספר עתירות דומות בהתבסס על הצהרת המדינה כי היחידה הייעודית קום תוקם".

השופטת דפנה ברק-ארז, צילום: אתר הרשות השופטת

השופטת ברק ארז הסבירה: "בית משפט זה יתערב בהחלטה כאמור רק במקרים חריגים. אולם, כזהו המקרה שבפנינו".

עורך הדין מיכאל ספרד, אשר ייצג את תנועת 'שלום עכשיו' יחד עם עורך הדין אלון ספיר: "הבנייה הבלתי חוקית במאחזים ובהתנחלויות היא פשע מאורגן במימדי ענק. הגיע הזמן שרשויות אכיפת החוק יבצעו את המוטל עליהן. חבל שהיה צריך התערבות שיפוטית כדי להבהיר למשטרה ולפרקליטות שאין מישהו מעל החוק גם אם מדובר במתנחלים."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר