נציב ביקורת השופטים הפורש בביקורת חריפה על לוין: "הנציבות נסגרת; פגיעה קשה בשלטון החוק"

שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אורי שהם, יסיים בעוד יומיים את תפקידו אך טרם מונה לו מחליף • שהם מיקד את חיצי הביקורת בשר המשפטים לוין, שאינו ממנה לו מחליף בעקבות מחלוקת עם מ"מ נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן • "אין לי מחליף, דבר שלא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003"

השופט בדימוס אורי שהם. צילום: מרק ישראל סלם

מסיים את תפקידו בטונים גבוהים. נציב הביקורת על השופטים, שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אורי שהם יסיים בעוד יומיים את תפקידו באופן רשמי, אך נכון לעכשיו אין כל סימן למחליף באופק שיירש את תפקידו.

הרצוג בטקס השבעת שופטים: "אירוע חשוב ומרגש - שהתחיל בוויכוחים מרים"// צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

שהם הפורש שיגר היום (חמישי), לעמיתיו השופטים אגרת, בה העביר ביקורת חריפה על הסיטואציה שנוצרה כשחיצי הביקורת מופנים לשר המשפטים יריב לוין שאחראי על מינוי מחליפו. סיבת העיכוב במינוי המחליף היא מחלוקת בין לוין למ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן, לגבי זהות הנציב, כיוון שלוין אינו מעוניין במינוי של שופט עליון בדימוס לתפקיד.

"נסגרים שערי הנציבות"

באגרת שהפיץ כותב שהם: "אני מסיים בעוד יומיים את כהונתי. אין לי מחליף, דבר שלא אירע מאז הקמת הנציבות בשנת 2003. מדובר בפגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט", כתב והכריז, "לעת עתה ובצער רב נסגרים שערי הנציבות".

לא ממנה מחליף בינתיים. שר המשפטים לוין, צילום: אורן בן חקון

שהם הוסיף וכתב באיגרת כי "משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בתלונות חדשות שיוגשו לה; ולטפל בהצהרות הון ששופטים קאדים ודיינים מחוייבים להגיש לה על פי החוק. משנת הקמתה בשנת 2003 ועד היום, במשך למעלה מ-20 שנה, טיפלה הנציבות מידי שנה, בממוצע, בכ- 1000 תלונות לשנה".

"בירור התלונות הביא לתיקונן של תקלות רבות, קידום שמיעתם של תיקים ומתן פסקי דין, כמו גם לטיוב מערכת השפיטה. צר לי על שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד, וללא כל הצדקה, וכי אפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר