בג"ץ הוציא צו על תנאי וקבע דיון בעתירה לביטול פרס ישראל לרב הראשי יצחק יוסף

על פי הוראת בג"ץ, שר החינוך יואב קיש יידרש לנמק עד מוצ"ש מדוע לא יימנע מלהעניק פרס ישראל לרב הראשי לאחר אמירותיו השנויות במחלוקת • העתירה עליה פורסם לראשונה ב"ישראל היום" הוגשה על ידי עו"ד בתיה כהן דרור • זו טענה כי האמירה של הרב: "אם יגייסו אותנו נעזוב לחו"ל", נאמרה בשיעור תורה, ועל כן יש לבחון מדוע ניתן לו פרס בתחום ספרות תורנית בהתאם להתבטאויות שכאלו

הרב יצחק יוסף. צילום: יונתן זינדל

שבוע וחצי לאחר העתירה שהוגשה נגד מתן פרס ישראל בספרות תורנית לרב הראשי יצחק יוסף, עליה פורסם לראשונה ב"ישראל היום", בג"ץ הורה על הוצאת צו על תנאי בעתירות נגד הענקת הפרס לרב. 

הרב הראשי יצחק יוסף: "אלפי טילים זרקו עלינו וברוך השם ניסים ונפלאות - בזכות מי? הרמטכ"ל? בזכות בחורי הישיבות"// דר וסחרת הפקות

מתוקף הצו, שר החינוך יואב קיש ייאלץ לנמק עד מוצ"ש מדוע לא יימנע מלהעניק את פרס ישראל לרב שאיים בירידה מהארץ של תלמידי הישיבות אם יחויבו להתגייס. 

כזכור, האמירה מעוררת המחלוקת של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, "אם יגייסו אותנו נעזוב לחו"ל", עוררה סערה ומעט לפני ששככה, קצת יותר מחודש לאחר שנאמרה, הוגשה בעקבותיה עתירה לבית המשפט על ידי עורכת הדין בתיה כהן דרור. זו הגישה את העתירה נגד הרב הראשי, שר החינוך יואב קיש, חברי ועדת הפרס והיועמ"שית, בדרישה לבלום מיד את מתן הפרס ולדון מחדש בהחלטה.

שר החינוך יואב קיש. ייאלץ לנמק בפני בית המשפט את החלטתו לעניק פרס לרב למרות אמירותיו, צילום: מארק ישראל סלם

היום (שלישי), כתבה דרור: "אני שמחה לבשר שבית המשפט החליט לקבל את הצו על תנאי, ולקבוע דיון בעתירה לביטול פרס ישראל לרב יוסף".

"מאז הגשת העתירה, ובעת שאנו עדיין בעיצומה של הלחימה, ממשיך הרב יוסף לתקוף בחריפות את הצבא והרמטכ"ל בראשו ואת רבני ישיבות ההסדר שביקשו ממנו להתנצל על אמירותיו שאם יגייסו את החרדים - הם ירדו מהארץ. יש לזכור כי בישיבות ההסדר תלמידי התורה הינם לוחמים וחיילים בצה"ל. רק אמש נפלו שני חיילים בהגנה על המדינה".

"לא יעלה על הדעת כי מדינת ישראל תעניק את הפרס הממלכתי ביותר, שניתן במוצאי יום העצמאות, למי שיוצא נגד ערכי היסוד של מדינת ישראל והציונות, מנצל את האיצטלה התורנית-רבנית לנגח את חיילי צה"ל ומפקדיו, פוגע בחוסן הלאומי שלנו, וגורם לחילול השם".

טקס הענקת פרס ישראל (ארכיון), צילום: אוליבייה פיטוסי

בעתירתה טענה דרור כהן כי דבריו של הרב נגד הגיוס נאמרו במסגרת שיעור תורה, ועל כן יש לבחון מדוע ניתן פרס בתחום ספרות תורנית בהתאם להתבטאויות שכאלו. כמו כן כתבה: "אמירותיו עלולות לפגוע במאמץ המלחמתי של מדינת ישראל, בחוסנה, וביכולתה להתגונן מפני איומים ביטחוניים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר