עתירה הוגשה לבג"ץ לעצירת הבדיקה של ועדת הסבירות

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה בעקבות הפרסום שלפיו חברי צוות שמונו לועדת הבדיקה על ידי שופט העליון פוגלמן, נמצאים בניגוד עניינים חמור • מדובר באנשי שב"כ לשעבר שהיו מעורבים פוליטית ואף עתרו בעצמם נגד החוק לצמצום עילת הסבירות • "פוגע באמון הציבור במערכת המשפט"

השופט פוגלמן. מינה חברי צוות הנמצאים בניגוד עניינים. צילום: אורן בן חקון

התנועה למשילות ודמוקרטיה הגישה אתמול (חמישי) עתירה באמצעות עורכת הדין יסכה בינה, וכן בקשה בהולה לצו ביניים נגד מ״מ נשיא ביהמ״ש העליון השופט עוזי פוגלמן, הנהלת בתי המשפט, היועצת המשפטית לממשלה ושר המשפטים לעצירה מיידית של עבודת "ועדת הבדיקה" שהקים השופט פוגלמן בעניין הדלפת פסק הדין בבג״ץ נגד צמצום עילת הסבירות.

לאור העובדה כי בדיון שנערך בוועדת החוקה - הודיעו הנהלת בתי המשפט והיועצת המשפטית לממשלה על הכוונה להמשיך את עבודת ועדת הבדיקה למרות החשיפה ב"ישראל היום" שלפיה אנשי השב״כ לשעבר, שמונו על ידי פוגלמן לצוות הבדיקה, היו מעורבים פוליטית ואף עתרו בעצמם נגד חוק צמצום עילת הסבירות, ומשכך מצויים בניגוד עניינים קיצוני.

הדיון בבג"ץ הסבירות (ארכיון), צילום: אוליבייה פיטוסי

בעתירה נכתב: "מדובר בניגוד עניינים מהחריפים והקיצוניים שידעה מדינת ישראל המרעיד את אמות הסיפים, פוגע אנושות בשלטון החוק, כללי המנהל התקין, עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית, ואמון הציבור; השומט באופן מוחלט את חוקיות עבודת צוות הבדיקה. ניגוד העניינים מושא עתירה זו, מקבל משמעות כפולה ומכופלת, שכן, עסקינן בעתירה המצויה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה, כשלחברי הצוות - עניין אישי, ישיר, כבד משקל וממשי בתוצאותיה הפוליטיות שהביאם עד כדי מעורבות ישירה והגשת עמדה לבג"ץ בסוגיה.

"עוד טוענת התנועה כי העובדה שאבימור ודגן לא הצהירו על ניגוד העניינים היסודי שלהם, מעלה חשש לפגם חמור בטוהר המידות של חברי הצוות בשל אי גילוי מעורבותם הספציפית בבג"ץ ביטול עילת הסבירות. פגם יסודי מזהם זה כשלעצמו אובייקטיבית וסובייקטיבית את חברותם בצוות בפרט ואת עבודת צוות הבדיקה כולו עד כה״.

היועמש"ית, גלי ברהב מיארה. הורתה להמשיך בדיון למרות ניגוד העניינים החמור, צילום: גדעון מרקוביץ

נוסף על כך, התנועה טוענת כי הסמכות על סדרי המנהל נתונה על פי סעיף 82 לחוק בתי המשפט לשר המשפטים וכן קיים לפי חוק ממונה אבטחת מידע בבתי המשפט. בכך שמינה את הצוות בעצמו, חרג השופט פוגלמן מסמכותו ועל כן הועדה למעשה אינה חוקית.

התנועה דורשת לעצור לאלתר את עבודת ועדת הבדיקה ולפזרה. וכן לנקוט הליכים נגד חברי צוות הבדיקה שלא הצהירו על ניגוד העניינים שלהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר