יעקוב אבו אלקיעאן נורה ע"י שוטר באום אל חיראן. צילום: גדי גולן, דודו גרינשפן

ארבע שנים אחרי: שופט מונע דיון בפרשת אום אל-חיראן

יעקב אבו אלקיעאן נורה למוות לאחר שנחשד כמחבל במהלך פעולה משטרתית • תביעת הנזיקין הוגשה בשנת 2020, אך עד כה היא לא הגיעה לשלב דיוני ההוכחות • אחת הסיבות למצב: בית המשפט מונע את התקדמות התיק מפני שלדעתו אינו מתאים לכך

ארבע שנים לאחר שהוגשה תביעת הנזיקין ע"י משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן שנורה על ידי שוטרים שטעו לחשוב כי הוא מחבל, והתביעה לא הגיעה לשלב דיוני ההוכחות. לאחר שניסיונות פשרה קודמים כשלו, השופט אליהו בכר מבית המשפט המחוזי בת"א שוב הודיע לצדדים כי התיק ראוי שיגמר בפשרה ושוב הורה להם לפנות לגישור ולהימנע מפתיחת דיוני ההוכחות בתיק.

טקס ההלוויה של יעקוב אבו אלקיעאן (ארכיון)

הסחבת בבתי המשפט הפכה לבעיה משמעותית וניכרת במערכת המשפט. אחת הסיבות למצב היא ניהול בעייתי של שופטים את התיקים הנידונים בפניהם. כך למשל, כבר יותר מארבע שנים מאז הוגשה התביעה של יעקוב אבו אלקיעאן והשופט אליהו בכר מונע את התקדמות התיק אל דיוני הוכחות מפני שלטעמו התיק אינו מתאים לכך.

לאחר שכשלו כמה ניסיונות של מגעים בין פרקליטות המדינה לבין עורכי הדין להגיע להסדר פיצויים מוסכם השופט אליהו בכר שוב אילץ את הצדדים לפתוח במשא ומתן. "הצדדים שמעו את עמדת בית המשפט ולפיה התיק מן הסוג דנא - מן הראוי שיסתיים בהסכמות בין הצדדים".

התקרית באום אל חיראן, צילום: דוברות המשטרה (ארכיון)

השופט קבע כי אם המו"מ יכשל הרי שהוא יאלץ את הצדדים לפתוח במו"מ נוסף עם מפשר מטעם בית המשפט, "ככל שהשיחה לא תסתייע, ימנה מפשר מטעם בית המשפט והשיח יתנהל בניצוחו". יחד עם זאת, השופט קבע כי אם כל זה לא יצלח, יקבעו מועדי הוכחות.

מבחינה משפטית היה חף מפשע 

ב-18 בינואר 2017 נערך מבצע לפינוי בתים בכפר הבלתי חוקי אום אל־חיראן שבנגב. יעקוב מוסא אבו אלקיען נסע עם כלי רכבו במהלך הפינוי. שוטרים שחשדו כי מדובר במפגע, ירו בו, הרכב פגע בשוטרים ואחד מהם מת. מאבו אלקיען נמנע טיפול רפואי והוא מת מאיבוד דם כתוצאה מהירי. בניגוד לעמדת השב"כ, המפכ"ל דאז רוני אלשיך הודיע כי מדובר היה בפיגוע. לאחר חקירת מח"ש קבע פרקליט המדינה שי ניצן, כי אין חשד לעבירה פלילית של השוטרים היורים, אך למרות שלא היו ראיות שאבו־אלקיעאן היה מחבל, נמנע מלנקות את שמו. בעתירה לבג"ץ בפרשה קבע שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף ב-2021 כי "מבחינה משפטית יעקוב אבו אלקיען ז"ל היה ונותר חף מפשע".

באוגוסט 2020 הגישה משפחתו של אבו אל־קיעאן תביעה אזרחית לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בדרישה שהמדינה תפצה אותה ב-17 מיליון שקלים. במהלך הזמן דחתה המדינה אפשרות לקיים גישור מול המשפחה. מנגד הגישה הפרקליטות חוות דעת רפואית הבוחנת את שעת המוות של אבו אלקיען אשר הסתמכה על תיעוד הגופה, ולא בחנה את הגופה עצמה.

סחבת בבית המשפט, צילום: ארכיון

עו"ד משה קריף אשר מיצג את משפחת אלקיעאן מסר: "עד היום ההליך מצוי בקדם משפט, הדיונים טרם החלו, ולמרות התנצלותו של ראש הממשלה בפני המשפחה על הריגתו של המורה יעקוב אבו אלקיעאן, פרקליטות המדינה עומדת על דעתה לפיה יעקוב אבו אלקיעאן היה מחבל.

לדבריו הפרקליטות עושה ככל שביכולתה כדי למנוע את הדיון בבית המשפט המחוזי. "כך בהתנגדות להבאת חוקרי מח"ש לעדות בבית המשפט, סירוב לחשוף דוחו"ת מח"ש ודוחות חקירה פנימיים של משטרת ישראל, והתנגדות להליך גישור אותו הציע לצדדים בתחילת ההליך, סגן שופט בית המשפט המחוזי הדן בתיק, השופט אליהו בכר.

"בימים אלה בהם מתקיימת חובה ציבורית ומשפטית לתקן ולטפל במערכות המרכזיות של הביטחון והדמוקרטיה הישראלית, בית המשפט המחוזי בתל אביב בוחר להרחיק את הסוגייה הלוהטת ממפתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו