פרשת הרוגלות: הפרקליטות הטעתה, בית המשפט מנע את חשיפת המידע

עיתון "ישראל היום" אולץ למשוך את העתירה שדרשה לפרסם התנהלות פרקליטים בפרשה • השופט קיבל את טענת הפרקליטות כי הפרסום יביא לחשיפת שיטות חקירה • בכיר אישר חלק מהמידע, אך התקפל בשל לחצים של המשטרה

בית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: אורן בן חקון

השופט יורם נעם מבית המשפט המחוזי בירושלים אילץ את עיתון "ישראל היום" למשוך את העתירה אשר דרשה לפרסם מידעים שונים על התנהלות הפרקליטות בפרשת הרוגלות.

הפרקליטות מסרה ל"ישראל היום" מידעים מוטעים במסגרת בקשת חופש המידע, עניין שהתקבל בסלחנות על ידי השופט. מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות, חיים ויסמונסקי, אישר להעביר ל"ישראל היום" חלק קטן מן המידע המבוקש, אולם התקפל לאחר לחצים מצד המשטרה.

המפכ"ל לשעבר אלשיך על פרשת הריגול: "אין פגסוס למשטרה, מדובר בספין" (ארכיון) // גו לייב

באוקטובר 2022 הגיש "ישראל היום" למשרד המשפטים בקשת חופש מידע, ולפיה על משרד המשפטים להעביר לידי העיתון מידעים שונים הנוגעים להתנהלות הפרקליטות סביב פרשת השימוש האסור ברוגלות. הפרקליטות הפרה את חוק חופש המידע כאשר לא עמדה בזמנים והתעכבה חודשים במסירת המידע.

המענה היה שגוי

במענה שנמסר לבסוף התנגדה הפרקליטות למסור את המידעים השונים, ובהמשך התברר בבית המשפט כי הטעתה את העיתון במסירת המידע. במענה לעיתון השיבה הפרקליטות כי היא מסרבת להעביר את חוות הדעת המעודכנת לשימוש ברוגלות. במהלך הדיון הודה ויסמונסקי כי המענה היה שגוי וכי לא קיימת בכלל חוות דעת כזאת.

 הפרקליטות והמשטרה אינן מבצעות בדיקה לגבי הפרות בשימוש ברוגלה, צילום: גדעון מרקוביץ'

עוד השיבה המחלקת נגד בקשת העיתון לקבל את דוחות בדיקת המחלקה את התיקים שנעשה בהם שימוש ברוגלה. רק בדיון לפתע חזרה והודתה המחלקה שהיא מבצעת בדיקות ללא דוח מסכם כפי שמצופה ממינהל תקין. עוד התברר במהלך הדיונים כי הוראת פרקליט המדינה עם מתווה לבדיקת התיקים, ככל שקיים כזה, ניתנה בעל פה ללא מתווה בדיקה כתוב.

בקשת העיתון שגרפה את מרב תשומת הלב היא לקבל את רשימת תיקי בתי המשפט שנעשה בהם שימוש ברוגלה. למרות הממצאים החמורים של דוח מררי, הפרקליטות והמשטרה אינן מבצעות בדיקה לגבי הפרות בשימוש ברוגלה בכתבי אישום שהוגשו, ובקשת העיתון היא לבצע זאת.

גם מידע חשוף לציבור

השופט קיבל באופן מיידי את טענת הפרקליטות כי חשיפת הרשימה תביא לחשיפת שיטות ואמצעי חקירה. משכך צמצם העיתון את בקשתו כך שמתוך מאות רבות של תיקים כאלה יקבל העיתון רק את מעט התיקים שהפרקליטות בדקה ודיווחה על ממצאי הבדיקה לסנגורים, מספר זעום של כ־30.

השופט קיבלת את עמדת הפרקליטות, צילום: אורן בן חקון

במהלך הדיון הודיע השופט נעם כי יקבל את עמדתה המופרכת של הפרקליטות והמשטרה כי גם מספר זעום זה יחשוף שיטות ואמצעים. כתב המשפט של העיתון נטעאל בנדל הפציר בשופט כי אין שום תזה אקדמית בתחום שיטות מחקר וסטטיסטיקה שתתמוך בעמדתו, אולם השופט נותר בשלו מבלי לנמק.

בא כוח העיתון, עו"ד דורון קול, הציע כי הפרקליטות תחשוף שישה תיקים שתוצאות בדיקת הפרקליטות לגביהם התפרסמו. ויסמונסקי נעתר בתחילה, אולם בעקבות לחציה של סנ"צ נאווה נחום הוא חזר בו וסירב לחשוף גם מידע שכבר חשוף לציבור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר