בג"ץ דורש מהמדינה הבהרות בנוגע להיקף הסיוע ההומניטרי

השופט סולברג: "משבר הומניטארי בעזה הוא קשה לעין כל בן אנוש" • השופט עמית: "מה המדינה יכול לעשות כדי שהסיוע שיגיע אל התושבים?" • העותרים תיארו את המצב ההומניטרי השורר ברצועת עזה, הם הציגו טענות על מחסור במזון, מי שתיה נקיים, מוצרי היגיינה, ציוד רפואי ועוד

צה"ל מקים מתחם סיוע הומניטרי בשיפא //דובר צה"ל

בג"ץ דורש מהמדינה הבהרות בנוגע להיקף הסיוע ההומניטרי לעזה, כך נקבע היום (חמישי) במהלך דיון בעתירה שהגיש ארגון "גישה" והאגודה לזכויות האזרח, בנושא הטיפול בסיוע לרצועת עזה. באופן חריג מבקשים השופטים פרטים רבים כמו שעות הפעילות של המעברים, שיטות הבידוק שלהם ועוד. 

העותרים תיארו את המצב ההומניטרי השורר ברצועת עזה. הם הציגו טענות על מחסור במזון, מי שתיה נקיים, מוצרי היגיינה, ציוד רפואי וכן לנוכח היעדר מצרכים החיוניים להישרדותה של האוכלוסייה האזרחית.

עוד נטען כי מספר משאיות הסיוע הממוצע, שנכנסים מדי יום לרצועה פחת באופן משמעותי. כעת, לשיטתם, נכנס לעזה סיוע פחות מהדרוש לשרידותה הבסיסית של האוכלוסייה בעזה.

המזח הצף בעזה, צילום: David Resnick/US Army

נטען במסגרת דיון העתירה כי מחודש מארס האחרון ועד היום הוכנסו דרך הים 447 טון ציוד. "הרציף הימי, אשר צפוי להתחיל לפעול החל מאמצע חודש אפריל, צפוי להיות בעל קיבולת המקבילה ל- 60 משאיות מזון ביום (2.2 מיליון מנות מזון), וזאת בתיאום עם מדינות נוספות וארגוני סיוע".

כיום, נכנסות 140 משאיות מזון ביום שנושאות 252,585 טונות של מזון. נוסף על כך, מועברים שלושה מיליון קוב מים בצינורות מישראל לצד 1409 משאיות הנושאות 28,100 טונות של מים. לא זו בלבד, בתיאום עם ישראל הוקמו במצרים מתקני הטפלה שמכניסים לרצועה באמצעות צינור 3400 קוב מים ביום.

הגעת הסיוע לרצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

השופט סולברג התייחס לדברי העותרים: "משבר הומניטרי בעזה הוא קשה לעין כל בן אנוש. השאלה מה הפתרון למשבר הזה ומה עושה מדינת ישראל בנוגע אליו. המדינה פירטה את שיעור הסיוע ואף אומרת שאין משלחת שביקשה או תבקש להיכנס לעזה ולא ניתן לה".

אחריו, הציגה השופטת עמית את הצעדים שצריכים להינקט בהתאם למדיניות הממשלה: "המדינה אומרת שאין הגבלה על סיוע הומניטארי, שום הגבלה. 44 משאיות בשעה נכנסות אל רצועת עזה. אם הכול נכנס, אז היכן הפקק? מה המדינה יכול לעשות שיגיע אל התושבים? זו עתירה שחשובה למדינה, תשימי את האצבע על הבעיה".

הרכב בו עובדי ארגון הסיוע נפגעו, צילום: רויטרס

השופט סולברג על הרג פעילי הסיוע בעזה: "הצער עצום ורב, אבל אי-אפשר לשכוח שבזמן מלחמה גם חיילי צה"ל נהרגים מאש כוחותינו. כל ישראלי יודע שחמאס נטמע בסביבה אזרחית ובתוך זה צה"ל צריך ללחום. ברור לכל בר-דעת שהדברים הללו מכבידים מאוד על אספקת הסיוע ההומניטארי כאשר אנחנו מגיעים לתוככי עזה. צריכים לעמוד חיילים ולחלק מרק חם לכל דורש, כאשר עלול מכל פיר לצאת מחבל ולירות בו?"

נציג המדינה עו"ד יונתן ברמן בדיון בבג"ץ: "מדינת ישראל לא מגבילה כהוא זה את כמות המזון הנכנס לרצועת עזה, אין שום מגבלה להכנסת מזון למעט בידוק ביטחוני", ברמן הוסיף: "ישראל פועלת להעביר את המזון והסיוע לתושבים באמצעות ארגוני הסיוע הבינלאומיים. גם הם וגם אנחנו פועלים במגבלות הברורות של מלחמה פעילה. אין לישראל יכולת לדעת עד כמה משאית שנכנסה הגיעה ליעדה, אנחנו בקשר עם ארגוני הסיוע ומסייעים להם".

משאיות סיוע במעבר כרם שלום, צילום: Getty Images Europe

רע"ן כלכלה במתפ"ש סא"ל ניר עזוז, הגורם האחראי על המצב ההומניטארי בעזה קבע: "אנחנו מנתחים בזמן אמת את המצב ויש לנו יכולת לדעת את המצב בכל אזור ואזור ברצועה. נעשה פה חשבון לגבי הכניסה של משאיות, אבל צריך לבדוק את כמות המזון הקיים ברצועה כדי לבדוק את המצב, זו בדיקה שאנחנו עושים כל הזמן. כיום נכנסות מעלה 200 משאיות מזון ביום רובן של מזון. אין כל הגבלה להכנסת ציוד רפואי.  אנחנו עוקבים אחרי מאגרי הדלק ברצועה וכשהם יורדים מתחת לקו מסוים אנחנו דואגים למלא אותם כך שיהיה לבתי חולים, מאפיות לחם ועוד".

סא"ל ניר עזוז הוסיף: "באפריל יוקם המזח ההומניטארי והוא יוסיף עוד עשרות רבות של משאיות סיוע ביום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר