בג"ץ: על המדינה לספק הבהרות בנושא תהליכי הוצאת זרע מחללי צה"ל

שלושה ארגונים טענו בעתירה כי הפרקטיקה של כריתת אשכים מחללי צה"ל מנוגדת לחוק האנטומיה • עוד טענו כי יש בעיה בכך שהמדינה מעניקה להורים את הזכות להחליט בנושא, להבדיל מבנות זוגם של הנופלים • מ-7 באוקטובר נשאב זרעם של 85 חללי צה"ל באמצעות כריתת אשכים מהגובה, 80% מהמקרים היו לבקשת הוריהם

חיילים מצביעים ברצועת עזה// אבי כהן

דורשים מענה: בג"ץ קבע הבוקר (חמישי) כי על המדינה להשיב לעתירה הדורשת לעצור את הליכי כריתות האשכים לחללי צה"ל ולהסתפק בשאיבת זרע בלבד. שלושה ארגונים טענו בעתירה כי הפרקטיקה מנוגדת לחוק האנטומיה וכך גם האפשרות שהמדינה מעניקה להורים שכולים לקבל החלטה כזאת ביחס לבניהם, להבדיל מהחלטת בנות זוגם. מ-7 באוקטובר נשאב זרעם של 85 חללי צה"ל באמצעות כריתת אשכים מהגובה, 80% מהמקרים היו לבקשת הוריהם. 

חיילים ברצועה, צילום: דובר צה"ל

באופן חריג שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין הורה למדינה לטעון גם לגבי זכות העמידה של העותרים, האם הם רשאים להגיש בכלל עתירה בנושא. העותרים הם שלושה ארגונים אשר עוסקים בנושא: "בוחרים במשפחה", "אבות למען צדק" ו"בצלמו". החל מטבח 7 באוקטובר מודיעים קציני הנפגעים להוריו השכולים של חלל צה"ל כי הם רשאים להחליט על שאיבת זרע מגופת בנם לטובת הולדת ילד ממנו גם ללא ראיות ממשיות על רצונו המוקדם של החלל בכך.

לפי משרד הבריאות, שאיבת זרע מתבצעת מגבר חי, אולם, כאשר הגבר מת, שאיבת הזרע מתבצעת על ידי כריתת אשכים ורקמות אשר לא יגיעו לקבורה. כל זאת מתאפשר בין השאר הודות להוראת שעה שחוקקה הכנסת, אשר מוארכת מעת לעת מאז הטבח, כך שכיום תוקפה הוא עד סוף חודש מרץ, עם הערכה שתוארך שוב. בנוסף הדבר מתאפשר הודות להנחיית היועצת המשפטית לממשלה. לטענת העותרים, כל זה לרבות הוראת השעה והנחיית היועמ"שית מנוגדים לחוק האנטומיה המאפשר ניתוח גוויה לצורך חקירת סיבת המוות, ריפוי אדם אחר בלבד או אפשרות אחרת בהסכמה מוקדמת של הנפטר.

דיון בבג"ץ (ארכיון), צילום: ראובן קסטרו

לפי הנתונים שנמסרו על ידי נציגת משרד הבריאות בועדת הבריאות של הכנסת, מ-7 באוקטובר ועד ינואר השנה נשאב בהצלחה זרעם ע"י כריתת אשכים או רקמות של 85 חללי צה"ל. זאת כאשר רק 17 מתוך המקרים היו לפי בקשות של בנות זוג והשאר בקשות של הורים. ישנם לא מעט פסקי דין שכבר עסקו בשאלות שעוררו העותרים אולם הם כלל אינם מתייחסים אליהם בעתירה, עניין שמוריד את סיכוייה להתקבל בסופו של ההליך. 

נושא נוסף אשר צפוי להקשות על העותרים  הוא טענת נציגת משרד הבריאות בישיבת וועדת הבריאות שהתקיימה בנושא, פרופ' טליה אלדר-גבע, הכריתה מתבצעת כיוון שכך סיכויי ההצלחה לחלץ זרע גבוה יותר משאיבה. "אנחנו לא יכולים להבדיל בין מקרים שבהם תהיה הצלחה בשאיבה, שזה עושים בדרך כלל מן החי, לבין כשעושים מן המת ומשתדלים למצוא כל מה שאפשר. הנתונים ההתחלתיים הם לא טובים. אז משתדלים לעשות ככל שניתן כדי להצליח למצוא זרע בתנועה כדי שאפשר יהיה להצליח לבצע את הפרוצדורה. ולכן הפרוצדורה היא פעולה כירורגית ולא שאיבה".     

"לא מתעלמים מהכוונה הטובה"

העותרים מיכאל ויהודה פואה ומייקל לוי כתבו בעתירה כי "השמירה על כבודם של כלל הגברים במדינת ישראל, ובמיוחד של חללי צה"ל, אשר במלחמה הנוכחית התברר כי גופם הופקר וזאת בלי לקבל את רשותם, ובלי שניתנת להם האפשרות להתנגד לכך. זאת ע"י הליך של כריתת אשך מגופם שכלל לא מגיע לקבורה. כל זאת על מנת להנציח את זכרם בילד שייוולד מזרעם כיתום מהולדה. ילד אשר לא יהיה פרי אהבתם, ולא יזכה לחיבוקם האבהי על כל משמעויותיו. העותרים לא מתעלמים מהכוונה הטובה של העושים במלאכה אשר מטרתם לרצות את המשפחות השכולות, אך סבורים כי במבחן התוצאה, נפרצו גדרי החוק ונרמסו זכויות יסוד של כלל הגברים במדינת ישראל שאת קולם העותרים מבקשים להביא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר