בג"ץ קבע: קיש יצטרך להסביר מדוע בוטל פרס ישראל

ביהמ"ש העליון הוציא צו על תנאי בעתירות נגד החלטת שר החינוך שלא לחלק את פרסי ישראל למדע ותרבות • השופטים יצחק עמית, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין הורו לקיש ולממשלה לנמק את ההחלטה בתוך שבוע

השר יואב קיש. צילום: אורן בן חקון

סערת ביטול פרס ישראל עולה שלב: בג"ץ הוציא הבוקר (חמישי) צו על תנאי ולפי על שר החינוך יואב קיש לנמק מדוע לא יבטל את החלטתו שלא לחלק השנה את פרסי ישראל.

היזם איל ולדמן: "החלטה לבטל את כלל הפרסים נבעה מכך שהוועדה עמדה להמליץ עלי כזוכה" // ערוץ הכנסת

כזכור, החלטת השר קיש היא לאחר שנודע לי כי אחד הזוכים הוא ממובילי מחאת קפלן נגד הרפורמה המשפטית. השופטים הדגישו כי הצו הוא לצורכי ייעילות דיונית על מנת שניתן יהיה לקבל החלטה בעתירה לפני יום העצמאות.

"החלטה בלתי ממלכתית ומקוממת"

"מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומבלי שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים - החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות", כתבו השופטים יצחק עמית, עפר גרסקופף ואלכס שטיין.

על פי החלטת השופטים, שר החינוך והיועמ"שית יצטרכו להשיב לעתירות עד ל-21 במרץ. מועד הדיון בעתירות כבר נקבע והדיון יתקיים ב-28 במרץ.

טקס פרסי ישראל (ארכיון), צילום: אוליבייה פיטוסי

יו"ר תקווה חדשה-הימין הממלכתי, השר גדעון סער, הגיב להחלטת בג"ץ בעמוד ה-X שלו (לשעבר טוויטר) וכתב: "בית-המשפט נתן לשר החינוך הזדמנות אחרונה לסגת מהחלטה בלתי ממלכתית ומקוממת ולמנוע פגיעה ביום העצמאות ובמפעל חשוב המקדש את המצוינות, המדע והתרבות בישראל. חבל שהגענו לכך. מוטב לתקן טעות מאשר להתבצר בטעות".

ההחלטה וההתנגדות

לפני כחודש הודיע השר יואב קיש כי פרס ישראל יוענק השנה רק בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית", וזאת בעקבות המלחמה בעזה. הפרס נחשב ליוקרתי וזוהי הפעם הראשונה בתולדותיו שהוא יוענק רק בקטגוריה אחת.

הטענה המרכזית שעלתה היא כי החלטה נעשתה בשל שיקולים פוליטיים, בין היתר כדי לא להתמודד עם ביקורת של אנשי אקדמיה על במת הפרס. במרכז עומדת ההחלטה לבטל את פרס מפעל חיים, לאחר שמי שזכה בו היה היזם איל ולדמן, בטענה לכאורה כי תמך במחאה נגד הרפורמה המשפטית.

לאחר פרסום החלטתו יותר מ-200 חברי סגל וחוקרים משמונה אוניברסיטאות קראו לשר קיש לחזור בו מן ההחלטה, שלטענתם פוגעת בחוקרים ובחוקרות ובמדע הישראלי. על המכתב חתמו זוכי פרס ישראל בשנים עברו, דיקני פקולטות וחוקרים ותיקים וצעירים מכל תחומי הידע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר