"דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך": לאחר שביטל את חלוקת פרסי ישראל - עתירה נגד שר החינוך יואב קיש

עמותת "בשער" עתרה לבג"ץ נגד שר החינוך והממשלה, שהחליטו לבטל את הענקת הפרס בכל תחומי ההצטיינות והידע • לטענתם, ההחלטה פגומה משום שהיא נובעת מ"שיקולים זרים ופסולים, שאין דבר וחצי דבר בינם לבין פרסי ישראל" • לעתירה הצטרפו גם עשרות בכירים באקדמיה וחתני פרס ישראל

קיש בטקס פרסי ישראל (ארכיון). צילום: אוליבייה פיטוסי

עתירה הוגשה היום (שלישי) נגד החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל במתכונתו הקבועה ביום העצמאות הקרוב. העתירה מגיעה לאחר ביקורת על ההחלטה כי ביום העצמאות ה-76 למדינת ישראל יוענקו פרסים רק בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".

היזם איל ולדמן: "החלטה לבטל את כלל הפרסים נבעה מכך שהוועדה עמדה להמליץ עלי כזוכה" // ערוץ הכנסת

המשמעות היא שיתר הפרסים לא יחולקו, כלומר - פרסים בתחומי מדעי החברה, מדעי החיים והמדעים המדויקים, יצירה ויוצרים ומפעל חיים ועוד יוענקו רק בטקס שייערך בשנה הבאה.

"מעדיפים בורות ורדידות מחשבתית"

הטענה המרכזית שעלתה היא כי החלטה נעשתה בשל שיקולים פוליטיים, בין היתר כדי לא להתמודד עם ביקורת של אנשי אקדמיה על במת הפרס. במרכז עומדת ההחלטה לבטל את פרס מפעל חיים, לאחר שמי שזכה בו היה היזם איל ולדמן, בטענה לכאורה כי תמך במחאה נגד הרפורמה המשפטית.

מי שהגיש את העתירה הוא ארגון "בשער - אקדמיה למען החברה בישראל", המאגד יותר מ-2,000 חברי סגל מכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, לצד תנועת מאבק האקדמיה ופורום העסקים של ישראל. את העתירה מובילה עו"ד גילי שפר, ממשרד בן ארי, פיש ושות'.

אייל ולדמן בדיון בנושא פרס ישראל בוועדת המדע, צילום: אורן בן חקון

לטענתם, כ-900 בכירים מהעולם האקדמי והעסקי תומכים בה. גם פורום העסקים, שמורכב מ-200 ראשי החברות מהגדולות במשק, החליט להצטרף לעתירה נגד קיש.

"ההחלטה היא דוגמה נוספת לפופוליזם ולאובדן הדרך של ממשלת ישראל, והעדפת הבורות, הפלגנות והרדידות המחשבתית על פני היושרה, המקצועיות והקדמה המדעית", ציינו פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב וד"ר יאיר שגיא מאוניברסיטת חיפה, ממובילי "מאבק האקדמיה" ומיוזמי העתירה. 

"נלחמים למען מדינה ליברלית וראויה יותר לאזרחיה"

לדבריהם, "מאז 1953, השנה הראשונה שבה הוענקו פרסי ישראל, גם בתקופות מלחמה ומשבר - מעולם לא בוטלה חלוקת הפרסים. 'מאבק האקדמיה' ימשיך להילחם למען ישראל טובה יותר, ליברלית יותר וראויה יותר לאזרחיה".

פרופ' חגית מסר ירון, צילום: דודי ועקנין

פרופ' חגית מסר ירון, יו"ר "בשער", לשעבר יו"ר מל"ג ונשיאת האוניברסיטה הפתוחה, הוסיפה: "גם בעיתות חירום, הכרחי להוקיר ולהכיר את התרומה לרוח האדם במדע ובתרבות, שהיא הגורם המאחד את החברה בישראל ומבטיח את שרידותה ואת שגשוגה.

"ארגון 'בשער', על אלפי חבריו מכל תחומי הידע האקדמי, שעיקר עיסוקם ביצירת ידע, בשימורו ובהפצתו, יוצא נגד החלטת השר לא להעניק פרסי ישראל בתחומים הראשיים שנקבעו בתקנון פרס ישראל השנה, שהם האדנים שעליהם נסמכת החברה בישראל. זוהי החלטה פגומה, הן ערכית והן מנהלית, ואנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יקבל את עתירתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר