פרקליטות המדינה תקבל בקרוב בינה מלאכותית לקביעת טיעון לעונש

בפרקליטות מתכוונים לערוך לכלי סדרת בדיקות ומסייגים: "הכלי לא יחליף את שיקול הדעת האנושי של הפרקליט שמקבל את ההחלטה • בשלב הראשון תטפל המערכת בתיקי עבירות נשק וסמים בלבד • הכלי מתייג מאות גזרי דין מהשנים האחרונות ולפי פרמטרים שהגדירו לו החוקרים

אחרי הפגישה עם מאסק: נתניהו דיבר בעצרת האו"ם על חשיבות הבינה המלאכותית || רויטרס

הפרקליטות תקבל לידיה בחודש מאי הקרוב כלי בינה מלאכותית אשר יסייע לפרקליטים בקביעת הטיעון לעונש אותו יציגו בבתי המשפט בתיקים פליליים. הכלי אשר פותח על ידי חוקרים באוניברסיטת בן גוריון במימון משותף עם משרד המשפטים ידע לספק לפרקליט עשרות מתוך מאות גזרי דין מהשנים האחרונות הדומים בפרמטרים משפטיים לתיק הפלילי שיזין הפרקליט אל הכלי. לדברי החוקרים, הכלי ידע לספק לא רק נתונים אלא גם הסבר. הכלי לא יכנס בקרוב לפעילות, בפרקליטות מתכוונים לערוך לו סדרת בדיקות וכן לקיים דיונים בשאלה אם וכיצד לעשות בו שימוש. בכל מקרה, מבהיר גורם בפרקליטות, "הכלי לא יחליף את שיקול הדעת האנושי של הפרקליט שמקבל את ההחלטה".

"הכלי לא יחליף את שיקול הדעת האנושי", בית המשפט המחוזי בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ

לפני חצי שנה דווח לראשונה ב"ישראל היום" כי החטיבה האזרחית בפרקליטות העוסקת בתיקים שאינם פליליים, מפתחת כלי בינה מלאכותית שינבא לפרקליט את סיכויי ההצלחה בתיק ועוד. כעת מתברר, כי ישנו פרויקט בינה מלאכותית משמעותי ומתקדם הרבה יותר שכבר במהלך השנה יבחן בחטיבה הפלילית בפרקליטות.

כשמושגת הרשעה בכתב אישום שמגישה הפרקליטות, נדרשים הצדדים להליך של "טיעונים לעונש" במסגרתו ההגנה והתביעה טוענת לעונש הראוי לדעתם שיש לגזור לאדם המורשע. כל צד מציג מקרים דומים ואת העונש שניתן בהם שלשיטתו מבססים את העונש לו טען.

פרויקטו מתקדם בהרבה מקודמו, בינה מלאכותית. אילוסטרציה, צילום: Getty Images

יחד עם פרקליטות המדינה, צוות של חוקרי בינה מלאכותית מאוניברסיטת בן גוריון פיתח כלי שיסייע לפרקליטות בקביעת מתחמי הענישה בתיקים פליליים. הכלי יאפשר לפרקליטים להזין את כתב האישום ויציף תיקים דומים שבאמצעותם יוכלו הפרקליטים לקבל החלטה ולנמק את מתחם הענישה המבוקש. בשלב הראשון תטפל המערכת בתיקי עבירות נשק וסמים בלבד ולאחר תום תקופת ניסיון בפרקליטות תיבחן האפשרות לבצע הרחבה.

הכלי מתייג מאות גזרי דין מהשנים האחרונות ולפי פרמטרים שהגדירו לו החוקרים בהדרכת הפרקליטות הוא יציף תיקים דומים וידע לספק לפרקליטים אף הסבר לדימיון בין התיקים. על בסיס התיקים הדומים תוכל המערכת להמליץ על מתחמי העונש. הפרמטרים שהוגדרו לעבירות נשק כוללים את נסיבות ביצוע העבירה כמו למשל סוג הנשק, תכנון העבירה, תחמושת, כמות ואופן נשיאת הנשק.

עבירות נשק תחילה אמצעי הלחימה מוחרמים (אילוסטרציה), צילום: דובר צה"ל

כאשר הפרקליטים יזינו את כתב האישום הם יקבלו מהמערכת עשרות רבות של גזרי דין הדומים לתיק ומסודרים על פי מידת הפרמטרים שהוגדרו. יכולת כזאתהיא חסרת תקדים שכן, זיכרון אנושי או חיפוש אנושי במאגרי הפסיקה לא יכולים להביא לניתוח של כמות כזו של תיקים. מבחינת הפרקליטות, הכלי עשוי להועיל גם בייעלות ובמהירות העבודה ולחסוך לפרקליט זמן עבודה יקר.

לשימוש במערכת יתרון נוסף והוא היכולת לנטרל הטיות אנושיות של פרקליטים וליצור אחידות בפרקליטות. ישנם פרקליטים שטוענים לעונשים חמורים יותר מחבריהם במקרים מסוימים ומסיבות ומסוימות, או לחילופין טוענים לעונשים מקלים, אותם מבססים בדוגמאות אחדות בפסיקות ביהמ"ש. המערכת תציב טיעון עם עשרות ומאות דוגמאות שיקשו על הטיות אנושיות כאלה.

המערכת אינה חפה מטעויות, אוניברסיטת בן גוריון, צילום: דודו גרינשפן

יחד עם זאת, גם באוניברסיטת בן גוריון מזהירים כי ככל כלי טכנולוגי, המערכת אינה חפה מטעויות ועל הפרקליטות יהיה לבחון את התוצאות. על פי החוקרים מבן גוריון, קיימות בעולם מערכות בודדות בלבד בתחום הזה, בשפה העברית מערכת זו היא ראשונה מסוגה. צוות המחקר כולל את המסטרנט דין עזרא, הדוקטורנט מקסים ברגילובסקי, ד"ר ניר גרינברג, פרופ' ליאור רוקח ופרופ' ארנון שטורם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר