באמצעות הבינה המלאכותית: כך הפרקליטות תוכל לחזות סיכויי הצלחה בתיקים

המטרה: לייעל ולחזות סיכויי הצלחה בתיקים • "נדע בעתיד להעריך מתחם ענישה מדויק יותר" • הפרויקט אינו מדווח בדוחות השנתיים של הפרקליטות בשל היותו בחיתוליו

בשלב ראשון, התוכנית מיועדת לתיקים אזרחיים. צילום: GettyImages

הפרקליטות מקדמת הקמת מערכת בינה מלאכותית שתוכל לחזות סיכויי הצלחה בתיקים. כך נודע ל"ישראל היום". ההחלטה התקבלה לפני שנתיים, ומאז גייסה הפרקליטות עובדים במשרות סטודנטים אשר הזינו עד כה אלפי תיקים במאגר המידע. כלי הבינה עצמו עוד לא נבנה, ובשלב הראשון הוא עתיד לשרת את החטיבה האזרחית בפרקליטות, אולם הכוונה כי בהמשך ישמש גם את החטיבה הפלילית. גורם במשרד המשפטים אמר: "נשלול אפשרות מהכלי להעריך שופטים באופן אישי".

בשנת 2020 התקבלה בפרקליטות החלטה תקדימית: לבנות מערכת בינה מלאכותית שכאשר פרקליט יזין אליה את התיק שהובא לטיפולו המערכת תדע לחזות עבורו את סיכויי ההצלחה שלו בתיק, משך זמן הטיפול, תוצאות התיק, ועוד - כל זאת על סמך פרמטרים מגוונים ואלפי תיקים שמוח אנושי לא מסוגל לשקלל.

פרקליט המדינה עמית איסמן, צילום: גדעון מרקוביץ

ככל הידוע ל"ישראל היום", הרעיון עלה כאשר אלדד קנטי שימש בתפקיד סמנכ"ל תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים. בכנס שנערך ב־2018 בכנסת פרש קנטי את חזונו, עוד בטרם החלה העבודה על הבינה המלאכותית בפרקליטות, ואמר כי "בהסתכלות קדימה, האתגרים המשמעותיים של משרד המשפטים הם כמות המידע הרב שיש כמעט בכל תחום פעולה שלנו. פרקליט פלילי שפותח תיק מסתכל על כמויות מידע אדירות שהוא חייב לעבוד עליהן, זה מכביד על העבודה".

איסוף הנתונים החל

המשנה לפרקליט המדינה, אורית קוטב, מנהלת החטיבה האזרחית בפרקליטות, לקחה את הרעיון של יצירת כלי בינה מלאכותית והחלה לקדמו בחטיבה. בהמשך עזב קנטי את משרד המשפטים, ומחליפו אביחי כהנא (כיום מנכ"ל משרד העלייה והקליטה) המשיך לקדם את הנושא יחד עם קוטב. משרד המשפטים פנה אל ד"ר חגית פרי, מומחית לבינה מלאכותית שעבדה אז באוניברסיטת רייכמן, שם הקימה מעבדת דאטה למשימות כמו זו שהפנתה אליה הפרקליטות.

בינה מלאכותית (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

ד"ר פרי סירבה לשתף פעולה עם הכתבה. "זה נושא רגיש", הסבירה, אך מקורות סיפרו כי זו השיבה לפרקליטות כי הפרויקט השאפתני בר־ביצוע אולם לפני שייבנה האלגוריתם של הבינה המלאכותית על הפרקליטות להזין למערכת דאטה אלפי תיקים שברשותם כפי שתנחה אותם משום שמאגר המידע הקיים דל.

קוטב ומשרד המשפטים גייסו סטודנטים, שמאז מזינים למערכת תיקים אשר נוהלו בחטיבה האזרחית בפרקליטות. גורם במשרד המשפטים אמר ל"ישראל היום" כי להערכתו עד היום הוזנו כ־2,000 תיקים. לשאלת "ישראל היום" מדוע הפרקליטות לא דיווחה בדוחות השנתיים אודות הפרויקט, השיב גורם בפרקליטות כי הכלי עצמו עוד לא נבנה והפרויקט עוד בחיתוליו.

בפרקליטות כבר החלו לדבר על השאלות האתיות שהפרויקט מעורר. כך, למשל, כבר כעת יודעים להצהיר שם כי ישללו מהמערכת את היכולת לבצע הערכה אישית של שופטים ומידת הכדאיות לנהל בפניהם תיקים. ישנם עוד היבטים חוקיים ואתיים רבים, כמו העובדה שהליכי נזקי גוף הם חסויים וכוללים מידעים על אזרחים.

מכאן עולה השאלה האם יכולה הפרקליטות לעשות שימוש בכתבי טענות כאלה. יתרה מכך - היות שאת האלגוריתם צפויה הפרקליטות להוציא במכרז לחברה חיצונית כדי שתבנה אותו עבורה, מידעים מסוג אלה עלולים להימצא על שרתים של חברה אזרחית.

אף שהפרויקט עוד בתחילת דרכו והפיילוט טרם נוסה, במשרד המשפטים כבר מדברים על משיכתה של הבינה המלאכותית גם אל החטיבה הפלילית. "בינה מלאכותית תדע להפיק מתחם ענישה מדויק יותר, כך שבמקום שפרקליט יעריך על סמך כמה מקרים בודדים שהוא מכיר, אלגוריתם יידע לעשות זאת על סמך מאות מקרים ובפרמטרים מגוונים", מסביר גורם במשרד המשפטים. בפרקליטות אישרו את הפרטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר