"אין לנו שום השפעה, זה אבסורד": ההקלטות הסוערות מהוועדה למינוי שופטים נחשפות

בנובמבר 2020 התכנסה הוועדה, שבמהלכה ניסו בליכוד לקדם את אשתו של ראש הסגל של נתניהו • ח"כ לשעבר מארק תהתה: "מה עושים בדיון אם לא מו"מ?" • אסתר חיות הבהירה: "אין משא ומתן" • הידיעה המלאה תתפרסם ביום שישי במוסף "ישראל השבוע" • האזינו

ניסיון מינוי אשתו של ראש הסגל של נתניהו // קרדיט אפטר אפקטס: לירון עזר

אקטיביזם שיפוטי, מנויי מקורבים וקרבות פולטיקאים ושופטים: צהרי 15 בנובמבר 2020. חברי הוועדה לבחירת שופטים מתכנסים בלשכת שר המשפטים דאז, אבי ניסנקורן, לאחר שנתיים שבהן הוועדה חדלה מלעבוד בשל סבבי הבחירות. ההתכנסות החלה בלחיצות ידיים הדדיות, אך השתנתה במהרה כשהחל הדיון.

כל המתחים באשר לדמותו של בית המשפט התנקזו אל שולחן הוועדה. מעולם לא פורסמו פרוטוקולים מלאים מהוועדה לבחירת שופטים - כעת "ישראל היום" חושף לראשונה הקלטות מדיון הוועדה, ומאפשר הצצה נדירה לגלגלי השיניים הפנימיים של מערכת המשפט.

שר המשפטים לשעבר, אבי ניסנקורן, צילום: דודי ועקנין

"סיסמאות ריקות"

על חברי הוועדה מהימין הוטלה המשימה לקדם לביהמ"ש המחוזי את אשתו של מזכיר הממשלה דאז, צחי ברוורמן, האיש הקרוב ביותר לרה"מ בנימין נתניהו. בהקלטות בלעדיות מתוך הוועדה, הנחשפות כאן לראשונה, חברות הליכוד השרה מירי רגב וח"כ לשעבר אוסנת מארק נשמעות לוחצות שוב ושוב על נשיאת העליון אסתר חיות ועל שר המשפטים ניסנקורן לאשר את הקידום. זאת, חרף חוות דעת חריפות נגד השופטת שכתבו נשיאי המחוזי בתל אביב לשעבר, השופטים רות לורך ואיתן אורנשטיין. דוח נתונים שהגישה ברוורמן לוועדה וחוות דעת נגדיות אמנם הצליחו למזער את התנגדות השופטים לקידום, אך הנשיאה חיות הדפה את היוזמה וקוממה עליה את חברות הכנסת.

מירי רגב ואסתר חיות על אקטיביזם שיפוטי ואג'נדות // קרדיט אפטר אפקטס: לירון עזר

"לא למשא ומתן"

אז כמו היום לליכוד לא היה רוב בוועדה, ואילו זו נשלטה בידי בלוק של שופטי העליון, שר המשפטים וחברי לשכת עורכי הדין. אוסנת מארק מחתה כי הבלוק חוסם את כל מועמדי חברי הכנסת, וכי הוועדה בוחרת רק את המועמדים של חיות: "אין לנו השפעה על הוועדה, זה פשוט אבסורד", אמרה. רגב פנתה אל חיות: "אני סומכת על הנשיאה, שאמרה לי שהמקום הזה נתון לדיון ושלא סגרתם ביניכם שום דבר בקומבינה", וחיות מייד תיקנה: "לדיון, לא למשא ומתן".

ח"כ לשעבר אסנת מארק, צילום: גדעון מרקוביץ'

מארק תהתה: "מה עושים בדיון אם לא משא ומתן?", וחיות השיבה: "לא, לא עושים משא ומתן". בדיון אחר התבטאה חיות בעד סגירת המינויים לפני הדיון, וטענה כי למילים "דיל" ו"עסקה" יש קונוטציה שלילית. הדיון התפוצץ כשחברי הכנסת ניסו לקדם את השופט רון סולקין, שגם השנה מועמד לקידום. הדיון נסב סביב שאלת האקטיביזם השיפוטי של שופטי השלום והמחוזי. כפי שנשמע בהקלטות, רגב טענה כי לשופטים דנ"א דומה, וחיות הטיחה: "אלו סיסמאות ריקות".

צחי ברוורמן, צילום: דודי ועקנין

ניסנקורן צידד בעמדתה של חיות, והוויכוח עם רגב הפך לתגרת צעקות של ממש. אל הדיון הבא חברי הכנסת כבר לא הגיעו, ובאין מפריע - הוועדה מינתה כ-60 שופטים בישיבה אחת.
יו"ר הכנסת דאז ולימים שר המשפטים, יריב לוין, כינה זאת "חרפה" וטען כי יש לשנות את הוועדה. הניסיון לעשות כן הסעיר את המדינה בשנה החולפת.

תגובות במערכת המשפטית

תגובת דוברת הרשות השופטת: "כלל 15 לכללי השפיטה קובע חובת סודיות על דיוני הוועדה ומשכך לא ניתן להתייחס לדברים שנטען כי נאמרו. פרוטוקולים של דיוני הוועדה שהותרו לפרסום ניתן למצוא באתר הרשות השופטת".

ביחס להקלטה שפורסמה: "פרסום הקלטה של דיון הוועדה לבחירת שופטים, שהתקיים לפני כשלוש שנים, הוא חסר תקדים ומהווה הפרה של הדין הקובע חסיון על דיוניה של הוועדה. חיסיון זה נועד לשמור, בראש ובראשונה, על פרטיותם של המועמדים ועל צנעת הפרט ולאפשר שיח פתוח וחופשי בין חברי הוועדה. תיעוד הדיונים נעשה בהקלדה. מי שביצע את ההקלטה עשה זאת בניגוד לדין ומסיבות השמורות עימו. הרשות השופטת סברה וסוברת כי תהליך בחירת השופטים ראוי שיעשה על בסיס מקצועי וענייני".

תגובת השופטת נאווה ברוורמן באמצעות דוברת הרשות השופטת: "הטענות בפנייה ממוחזרות, משוללות כל יסוד וחסרות שחר. השופטת נאוה ברוורמן היא שופטת ותיקה, מקצועית ומסורה, אשר מכהנת מזה כ-14 שנים כשופטת של בית משפט השלום בתל אביב, במחלקה האזרחית מסחרית, שקודמה ומונתה לאחרונה כשופטת בכירה".

תגובת השופט רון סולקין באמצעות דוברת הרשות השופטת: "השופט רון סולקין בוחן כל תיק המגיע לפניו בהתאם לראיות ולדין. הא ותו לא. באשר לטענה בנוגע לפסקי הדין שניתנו על-ידו: מתחמי הענישה בעבירות רבות ומגוונות נקבעו על ידי השופט בגזרי-הדין שנתן וחלקם אומצו בפסקי דין אחרים. השופט משוכנע כי הוועדה לבחירת שופטים תעשה מלאכתה באופן ענייני".

תגובת השופט בדימוס איתן אורנשטיין: "דברי הנשיאה חיות משקפים את האמת".

תגובת הסניגוריה הציבורית: "אין אנו מוצאים לנכון להתייחס בתקשורת למועמדים לשפיטה... הדברים המובאים בקשר לסניגוריה הציבורית אינם מדויקים".

הידיעה המלאה תתפרסם ביום שישי במוסף "ישראל השבוע"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר