נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית: דוח ועדת מירון פורסם

"הוא ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת", קבעה הוועדה באשר לרה"מ נתניהו, עליו היא הטילה אחריות אישית לאסון • גם על יו"ר הכנסת אוחנה, שכיהן אז כשר לביטחון פנים, הוטלה אחריות אישית והומלץ כי לא יכהן עוד בתפקיד • עוד קבעו חברי הוועדה, כי לולא מצב המלחמה - היו ממליצים על הדחתו המיידית של המפכ"ל שבתאי • לאחר הגשת הדוח, תיבחן האפשרות לחידוש החקירה הפלילית שהופסקה עם הקמת הוועדה

נתניהו בעדותו: "לא ידעתי שיש בעיית בטיחות במירון" // לע"מ

לאחר יותר משלוש שנים מאז כונסה לראשונה ביוני 2021, ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון פרסמה היום (רביעי) את מסקנותיה. הוועדה הגיעה למסקנות גם גם בעניינו של הדרג הנבחר, בראשו רה"מ בנימין נתניהו, וגם בעניין הגורמים המקצועיים. באסון בהילולת הרשב"י במירון במרץ 2021 נספו 45 גברים ילדים ו-102 נפצעו כתוצאה מדוחק וצפיפות. מדובר באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה.

קישור לדוח המלא

המסקנות האישיות של הוועדה, צילום: נמרוד גליקמן, א.ב.ח., קוקו

בדברי הסיכום לדוח, כתבו חברי הוועדה: "תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו. בתוך גופים ציבוריים, ברשויות שלטוניות ובקרב שליחי ציבור נבחרים וממונים, שהציבור הפקיד בידיהם את שלומו ואת ביטחונו.

"מצאנו תרבות רעה של הצגת דברים למראית עין בלבד, של התעלמות מהתרעות חוזרות ונשנות, של שאננות ושל קיבעון מחשבתי בעניינים משמעותיים הנוגעים לבטיחות הציבור ולשמירה על חיי אדם.

"תרבות רעה של היעדר משילות ושלטון החוק ודפוס פעולה של דחיינות ושל הימנעות מקבלת החלטות. מציאות של התנהלות המושפעת לרעה מאינטרסים פוליטיים ומשיקולים זרים. תרבות רעה של "ראש קטן", של מזעור האחריות ושל התחמקות ממנה"

 

האחריות האישית לאסון

הוועדה הטילה על רה"מ בנימין נתניהו אחריות אישית לאסון. "רה"מ ידע שאתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, ושהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה שנערכת במקום בל"ג בעומר. אין לקבל את טענת נתניהו לפיה "לא תפסו אותו בדש המעיל", כתבה הוועדה על נתניהו.

הוועדה הוסיפה, כי לנתניהו "אחריות לנושאים שמחייבים טיפול משרדו (משרד רה"מ, נ.ב) ואף התערבותו, במיוחד הקשורים לסיכון חיי אדם; וודאי אחרי אסון הכרמל והקביעות בדו"ח המבקר; ודאי אחרי שהנושא עלה שוב ושוב. הוא ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת"

על אף זאת, היא נמנעה מהמלצות אופרטיביות ביחס לעניינו: "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו".

אוחנה בעדותו לוועדה. הומלץ כי לא יכהן בעתיד כשר לביטחון פנים, צילום: אורן בן חקון

המלצות אופרטיביות

בעניינו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, מי שכיהן בעת האסון כשר לביטחון פנים, קבעה הוועדה כי גם הוא נושא באחריות אישית לאסון והמליצה כי לא יכהן בעתיד כשר לביטחון פנים. הוועדה גם המליצה כי יעקב אביטן (ש"ס), מי שהיה השר לשירותי דת בעת האסון, לא ימונה בעתיד לתפקיד שר בממשלה.

בעניינו של מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, קבעה הוועדה שבמידה והרקע להארכת כהונת המפכ"ל לא היה המצב המיוחד בשל המלחמה - היא הייתה ממליצה על הדחתו המיידית

מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בישראל, יוסי שוינגר, צפוי להתפטר היום מתפקידו בעקבות ההמלצות החמורות נגדו בדו"ח ועדת החקירה לאסון מירון.

המפכ"ל יעקב שבתאי בעדותו לוועדה. לולא מצב המלחמה - הוועדה הייתה ממליצה להדיחו, צילום: אורן בן חקון

תיפתח חקירה פלילית?

לפני הקמת הוועדה נפתחה חקירה פלילית בעניין, אולם היועמ"ש אבי מנדלבליט הקפיא אותה עד להשלמת עבודת ועדת החקירה. לאחר פרסומם תיערך ישיבת התייעצות במשרד המשפטים בשאלת הצורך בחידושה. הוועדה תעסוק בשאלה אם להטיל על שורת בכירים את האחריות לאסון, בראשם, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת ושר הבט"פ לשעבר אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.  

בעדותו אמר ראש הממשלה כי "אם היו מגיעים אליי המסמכים המזהירים מפני אסון - הייתי מטפל בהכל". השופטת ברלינר הטיחה בו כי מפכ"ל המשטרה הקודם רוני אלשיך שלח לו מכתב בו מתריע על הסכנה שבהר. "זה לא הובא בפניי" טען בעדותו והאשים נתניהו את הדרג המקצועי שגיבש לטענתו את מתווה העלייה להר וכי הוא רק אישר את מסקנותיהם "אם יש הסכמה אני לא נכנס לרזולוציות" אמר. נתניהו טען כי הוא רה"מ היחיד שעסק בנושא ההר, חבר הוועדה האלוף שלמה ינאי העיר לו "זה לא נכון, יש שתי החלטות ממשלה של קודמך".

האסון בהר מירון, צילום: דוד כהן - ג'יני

וועדת החקירה לחקר האסון במירון בראשותה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר (שהחליפה את מרים נאור ז"ל) ובה חברים האלוף שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ, שלחה ב-30 לאוגוסט 2022 מכתבי אזהרה לשורת אישים, ביניהם רה"מ נתניהו, השר לביטחון פנים בעת האסון (וכיום יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר הדתות לשעבר יעקב אביטן, המפכ"ל יעקב שבתאי, מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא. גם הרב שמואל רבינוביץ', ששכל את אחיינו באסון הנורא, קיבל מכתב אזהרה על חלקו באירוע.

"לאחר בחינת כלל המידע שהונח בפנינו, הגענו למסקנה כי ישנם גורמים שעלולים להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. על כן החלטנו לשלוח להם הודעות אזהרה בהתאם לסעיף 15 לחוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968", נכתב במכתבי האזהרה לאותם גורמים שצויונו. "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר