ביהמ"ש ביטל את האישום נגד פעיל הליכוד רמי בן יהודה

בן יהודה הואשם כי איים על המשנה לפרקליט המדינה, ליאת בן ארי • השופט: "לא מדובר באיום האסור לפי הדין הפלילי משום שמדובר בהבעת דעה פוליטית וכי יש להעדיף את חופש הביטוי של בן יהודה על פני שלוות נפשו של האדם שחש מאוים" • בפרקליטות הגיבו: "לא נאפשר כל פגיעה שיש בה להוביל להחלשת מערכת אכיפת החוק, ובכוונתנו להילחם בתופעה בכל הכלים העומדים לרשותנו"

רמי בן יהודה ליאת בן ארי. צילום: יונתן זינדל פלאש 90 / גדעוןמרקוביץ

בית המשפט השלום בירושלים ביטל היום (שלישי) את כתב האישום שהגישה הפרקליטות נגד פעיל הליכוד רמי בן יהודה בגין איומים על המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי. השופט גבאי-ריכטר קבע כי כי בניגוד לסברה של הפרקליטות הפרקליטות, העובדות כלל אינן מהוות עבירה. השופט העיר לפרקליטות וקבע כי דבריו של בן יהודה נגד בן ארי הן אמירות פוליטיות וכי יש להעדיף את חופש הביטוי על שלוות נפשה של בן ארי.

אחד הסרטונים שעמד במרכז כתב האישום:

בשנת 2020 העלה בן יהודה סרטון שבו פנה אל ליאת בן ארי על רקע הבקשה לצו ההטרדה המאיימת שהוצע לפעילה אחרת, אורלי לב ואמר "ראיתם במשפט של אורלי לב על מה פרקליטת מדינה הייתה מועמדת? תובעת ראשית? הולכת על ציוץ! אז אני אגיד – הלו איפה הבן שלך? בואי תגלי לנו איפה הבן שלך נעלם? שוויקי איפה נעלם? קברת בן ארי?... על מה בזבזו שבע שעות? על
פוסט שאורלי רשמה? איפה שווקי? תומר שווקי איפה אתה? אנחנו מחפשים אותך! הלו!
הבן של ליאת בן ארי אתה, בוא תגיד לנו מה הבעיה...".

ליאת בן ארי, צילום: גדעון מרקוביץ'

בכתב האישום נטען כי הסרטון מהווה עבירת איומים נגד בן ארי. השופט גבאי-ריכטר כאמור ביטל את כתב האישום וקבע ההיפך "לאחר ששקלתי את הדברים, נחה דעתי כי יש לקבל את טענת ההגנה, כי כתב האישום אכן אינומגלה עבירה. אין כל היתכנות להרשעת הנאשם בעבירה המיוחסת לו, וכי כתב האישום אינו מהווה בסיס נאות להרשיע את הנאשם בעבירת האיומים".

השופט קבע בעניין הסרטון כי  שהדברים נאמרו באופן מובהק מתוך הקשר של הבעת דעה פוליטית,כאשר חלק הארי של הסרטון (שארך 41 דקות), כלל לא עסק בעניין זה, ומכאן שהדברים
שנאמרו, על-פי בחינה 'כמותית' שלהם, מהווים קומץ בלבד מתוך כלל הסרטון. הדברים
נכתבים על-סמך המתואר בכתב האישום, המשקף את שיטת המאשימה. ומשזוהי זווית הראיה, יש לבכר את עקרון חופש הביטוי על-פני עקרונות מוגנים אחרים, כגון שלוות נפשו של האדם (אחד הערכים המוגנים בעבירת האיומים), ומכאן שעל המעשה או ההתבטאות להיות מאיימים באופן מובהק – כזה שיחצה את הרף הפלילי. אלא שאין זה המקרה שלפנינו". 

איש הליכוד רמי בן יהודה, צילום: אורן בן חקון

עו"ד עדן פולטקין שייצגה מטעם הסניגוריה הציבורית את רמי בן יהודה שהואשם באיומים כנגד עו"ד ליאת בן ארי: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט שקיבל את טענותינו והורה על ביטול כתב האישום. כבר מתחילת ההליך טענו כי הדברים שנאמרו אינם מתגבשים לכדי עבירת איומים. בית המשפט התחשב בכך כי מדובר בדברים שנאמרו כחלק מדעתו הפוליטית של הנאשם הכוללת גם ביקורת על רשויות התביעה. אנו מצפים מהתביעה להפעיל שיקול דעת בהגשת כתבי אישום מסוג זה כדי למנוע פגיעה בחופש הביטוי".

פרקליטות המדינה (אילוסטרציה), צילום: ללא

תגובת הפרקליטות: "בשנים האחרונות פרקליטים ופרקליטות רבים, זוטרים ובכירים כאחד ובהם ליאת בן ארי המשנה לפרקליט המדינה, מוצאים עצמם חשופים למתקפות, הטרדות ופרסומים מכפישים בבמות שונות. אותם פרקליטים משרתי ציבור, העושים מלאכתם נאמנה בייצוג המדינה, מוצאים את עצמם ולעיתים גם את בני משפחתם, נתונים למתקפות והשמצות, על רקע עבודתם בפרקליטות המדינה".

"פרקליט המדינה מבקש לחזק את ידי ליאת בן ארי וכלל הפרקליטים המותקפים, ולהבהיר כי הפרקליטות לא תאפשר כל פגיעה שיש בה להוביל להחלשת מערכת אכיפת החוק, ובכוונתה להילחם בתופעה בכל הכלים העומדים לרשותה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר