הפרקליטות: פילבר הפר את הסכם עד המדינה

בחוות דעת של הפרקליט הבכיר ניסים מרום נקבע כי קיימת סדרה של סתירות משמעותיות בין עדות עד המדינה במשטרה לבין עדותו במשפט נתניהו • הכיוון המסתמן: מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר יזומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום נגדו • נבחנות גם סנקציות כלכליות נגדו • טרם התקבלה החלטה סופית

עד המדינה פילבר בעדותו במשפט נתניהו בירושלים. צילום: אורן בן חקון

הפרקליט הבכיר עו"ד ניסים מרום הגיש ליועצת המשפטית לממשלה ולפרקליט המדינה, לבקשתם, חוות דעת שבה הוא קובע כי שלמה פילבר הפר בעדותו בביהמ"ש את הסכם עד המדינה שנחתם עימו – כך מפרסם הבוקר (ראשון) לראשונה "ישראל היום".

חקירתו הנגדית של שלמה פילבר במשפט נתניהו נמשכת // יוני ריקנר

בפרקליטות מתקיימים דיונים לגבי חוות הדעת, כאשר רוב הפרקליטים תומכים בהגשת כתב אישום נגד פילבר בעקבות ההפרה, כך שהכיוון המסתמן הוא זימונו של עד המדינה לשימוע לפני הגשת כתב אישום פלילי נגדו. בשלב הזה עדיין לא התקבלה החלטה סופית.

לאחר עדותו של עד המדינה פילבר במשפטו של רה"מ בנימין נתניהו, הוחלט למנות את הפרקליט הבכיר ניסים מרום לחבר חוות דעת שבמסגרתה ינתח את עדותו של עד המדינה שלמה פילבר ויקבע אם הפר את הסכם עד המדינה שנחתם עימו - זאת לאחר שבמהלך העדות בביהמ"ש ביקשה התובעת יהודית תירוש להכריז עליו עד עוין.

בחוות דעתו של מרום נקבע כי פילבר הפר את ההסכם בכך שבכמה נקודות בעדותו בבית המשפט הוא סתר באופן חזיתי עדויות שנתן במשטרה לאחר שחתם על הסכם עד המדינה. כמה מהן בעלות משקל רב.

נתניהו יוצא מבית המשפט המחוזי בירושלים (ארכיון), צילום: מארק ישראל סלם

במאי השנה פורסם ב"חדשות 13" כי קודם לחוות דעתו של מרום, מחוז מיסוי וכלכלה הגיש חוות דעת אחרת שתומכת בהגשת כתב אישום. לאחר הגשתה של זו מונה מרום לחבר חוות דעת נוספת. מרום הוא מבכירי הפרקליטות והיה התובע ב"מגה תיק" 512 נגד יצחק אברג'יל וככזה הוא בעל מומחיות ייחודית לעדי מדינה.

ניסה ליישב את הסתירה

בדיונים כבר הוסכם כי עד המדינה פילבר התהפך ובעדותו פעל ככל יכולתו לפגוע בגרסתו המפלילה נגד נתניהו. אחת מהסתירות המשמעותיות של פילבר היתה כאשר חזר בו מעדותו במשטרה בנוגע לתנועת היד של נתניהו במהלך "פגישת ההנחיה" ואמר כי נתניהו לא ביקש להיטיב עם שאול אלוביץ' אלא לנער מעליו את אלוביץ' ובקשותיו.

סתירה משמעותית. שאול אלוביץ' ובנימין נתניהו, צילום: עמית שאבי, אורן בן חקון

פילבר הודה כי שב לאמץ את עדותו המוקדמת כפי שנתן בחקירה ברשות ניירות ערך, אז היה חשוד, ואילו זונח את זו שנתן במשטרה לאחר שחתם על הסכם עד המדינה. כמה פעמים ניסה פילבר ליישב את הסתירה, אולם בעיני הפרקליטות שלא באופן מספק.

סתירה נוספת היתה בכך שבעוד בחקירתו במשטרה אמר שהסתיר ב־2016 מהייעוץ המשפטי לממשלה את ניגוד העניינים של נתניהו עם חברת בזק של אלוביץ' משום ש"הערוץ הסודי" היה לא תקין, הרי שבעדותו בבית המשפט סיפק הסברים אחרים.

לטענתו, הוצג לו במשטרה מצג כוזב. שלמה פילבר בבית המשפט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עוד העיד כי כל עדותו במשטרה ניתנה בהסתמך על מצג כוזב לשיטתו שסיפקו לו החוקרים, כך הסביר את העובדה שחזר בו בביהמ"ש מהתבטאויותיו הקשות נגד נתניהו שמסר במהלך העימות שנערך לו במשטרה עם היועץ האסטרטגי אלי קמיר. נוסף על כך, פילבר נענה לתיזת הסנגורים כי כלל לא העניק יחס מיוחד לבזק או לאלוביץ', בעוד במשטרה, לשיטת הפרקליטות, אמר דברים הפוכים.

לא הוכרז כעד עוין

בחוזה עד המדינה חתם פילבר על כך ש"אם יימצא כי הפר אחת או יותר מהתחייבויותיו והצהרותיו בהסכם זה, או שיתברר כי מסר הודעות כוזבות בפרשה או שיקר... המדינה תהא רשאית להשתחרר מהתחייבויותיה ותהא חופשית להעמידו לדין ולבקש את מעצרו עד תום ההליכים על חלקו בפרשה".

כבר במהלך עדותו של פילבר עלתה האפשרות של הגשת כתב אישום נגדו. לאחר שהתובעת תירוש ביקשה להכריז עליו עד עוין הבין פילבר את המשמעות ואמר: "אני לא עד עוין, ולא מתכוון לסתור את דבריי במשטרה, ניסיתי לדייק. אמשוך את תשובתי האחרונה ואנסה להיצמד לגרסתי במשטרה". ראשת הרכב השופטים, השופטת רבקה פרידמן־פלדמן, העירה כי לא ניתן למשוך תשובות.

"אין דרך לפצח תיקי שחיתות ציבורית ללא עדי מדינה". ניצב מוטי לוי בדיון בבית המשפט (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

בדיונים בפרקליטות לא רק נבחנת שאלת הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע בעקבות הפרת ההסכם, אלא כתב אישום באילו עבירות. לפני שחתם על הסכם עד המדינה נחשד פילבר בעבירות מתחום טוהר המידות, אולם מאז זרמו הרבה עדויות באולם המשפט הקשורות לאותן עבירות ובימים אלה נבדק אם בעקבותיהן השתנה המצב הראייתי.

עוד עלו בדיונים האינטרס הציבורי לשמר את פרקטיקת עדי המדינה והצורך לייצר הרתעה כדי שמקרים שכאלה לא יישנו. מפקד להב 433, ניצב מוטי לוי, מסר באחרונה עדות בתיק הצוללות שם אמר כי "אין דרך לפצח תיקי שחיתות ציבורית ללא גיוס של עדי מדינה".

מאות אלפי שקלים

לפרקליטות אפשרות לפעול נגד פילבר באמצעים כלכליים, בנוסף או במקום הגשת כתב אישום פלילי. כך, למשל, ניתן שלא להשיב לפילבר את 200 אלף השקלים שהופקדו כערבות לעמידתו בהסכם עד המדינה. נוסף על כך, ניתן להגיש נגדו תביעה אזרחית. "תהא המדינה רשאית לתבוע ממנו את ההוצאות שנבעו מהקשר עימו על פי הסכם זה ובעקבות ביטול הסכם זה", נכתב בהסכם.

עומדת לרשותו האפשרות לעתור לבג"ץ נגד ביטול ההסכם, צילום: אורן בן חקון

הגשת כתב אישום נגד עד מדינה בגין הפרת החוזה היא אירוע חריג. ככל שיוחלט לבטל את הסכם עד המדינה עם פילבר, עומדת לרשותו האפשרות לעתור לבג"ץ נגד ביטול ההסכם. כך נעשה ב־2011 כאשר הפרקליטות ביטלה הסכם עד מדינה עם העבריין יחיא טורק לאחר שברענון העד חזר בו מגרסאותיו המפלילות בתיק רצח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר