בסוגיית הנבצרות אין דרך אמצע

העמדות הקוטביות של אפיק ובהרב־מיארה מעלות תהייה על המכונה "שלטון החוק" שמתגלה כחומר ביד היוצר • רצונה של הנשיאה אסתר חיות לבחור בדרך אמצע, אינה עומדת • השופטים צריכים להכריע: יועמ"שית הכנסת או יועמ"שית הממשלה

גלי בהרב מיארה (ארכיון). צילום: יונתן זינדל/פלאש90

הדיון אמש בבג"ץ חוק הנבצרות הדגיש פן חסר תקדים, כיאה לתקופה. לראשונה שהיועצת המשפטית לכנסת והיועצת המשפטית לממשלה הביעו דעות הפוכות לחלוטין, ממש 180 מעלות. בעוד יועמ"שית הממשלה גלי בהרב־מיארה הביעה את דעתה שיש לפסול לחלוטין את חוק היסוד, עמדה שהשופטים כבר דחו, יועמ"שית הכנסת שגית אפיק טענה שלא רק שאין לפסול אותו, אלא שהוא אף טוב יותר מההסדר הקודם.

היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפק, צילום: אורן בן חקון

האירוע הכי קרוב לכך היה בבג"ץ חוק ההסדרה. יועמ"ש הכנסת דאז איל ינון הגן על החוק, ואילו היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט אמר שיש לפסול אותו. אלא שגם שם מנדלבליט הסכים עם תכלית החוק והציע פתרון אחרון פוגעני פחות, לשיטתו, של "תקנת השוק".

"עליכם להתפזר": המשטרה מנסה לעצור את ההפגנה סמוך למעון רה"מ || דוברות המשטרה

"משפט אינו מתמטיקה" נהוג לומר. ובכל זאת, לאנשי מקצוע, ובטח כאלה שצמחו כולם בערוגת המשפטנים בשירות המדינה, מצופה שיהיה קורטוב של בסיס משותף. נבצרות רה"מ היא נושא בטבורה של הדמוקרטיה והסדרי השלטון של המדינה. העמדות הקוטביות של השתיים מעלות תהייה על המכונה "שלטון החוק", שמתגלה כחומר ביד היוצר. המסקנה המתבקשת אפוא היא כי "מישהי כאן הגזימה". מעבר לסוגיה המהותית שבה יכריעו השופטים, בשולי הדברים, ואולי דווקא לא בשוליהם, הם גם יכריעו מי מבין השתיים טעתה בשיקול הדעת.

הדיון בחוק הנבצרות, צילום: ראובן קסטרו/וואלה!

כמו כן, במהלך הדיון נקט העותר, עו"ד אליעד שרגא, טענה מרחיקת לכת: יש לדחות את כניסת החוק לתוקף כל עוד נתניהו בשלטון. העמדה הזו מקפלת ביקורת מוצדקת על הצו שהוציא בג"ץ, ולפיו על הצדדים להביע את דעתם מדוע שלא תידחה כניסת החוק לתוקף. ההנחה היא שדחייה תביא לביטול הפגם הפרסונלי שנפל בחוק. כלומר, אם החוק נחקק למען צרכיו הפרטיים של נתניהו, דחיית כניסתו לתוקף תכשיר אותו.

עו"ד אליעד שרגא בפתח הדיון בעילת הסבירות, צילום: אוליבייה פיטוסי

דחייה לאיזה מועד? במקרה שבו הדחייה תהיה לכנסת הבאה, הפרסונליות עלולה להמשיך להתקיים. אם נתניהו ייבחר שוב ומשפטו הפלילי לא יגיע לסיומו, התנאים יישארו זהים. מנגד, הצעתו של שרגא לפסק דין שיתלה את החוק כל עוד נתניהו מכהן, הוא בעצמו לוקה בפרסונליות, ואפילו היועמ"שית בהרב־מיארה מתנגדת לכך. רצונה של הנשיאה אסתר חיות לבחור בדרך אמצע, בין דחיית העתירות או פסילת החוק, אינה עומדת. השופטים צריכים להכריע: יועמ"שית הכנסת או יועמ"שית הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר