"תסגרו בשבת - ותזכו": ביהמ"ש המחוזי פסל מכרז לא חוקי שהוצע לבית קפה בירושלים

מאבקה של תנועת "התעוררות" בירושלים נמשך מזה כחודשיים והסתיים בניצחונה על העירייה • הפרשה החלה בעקבות מכרז שפרסמה עיריית ירושלים להפעלת בית קפה בגן השושנים בעיר - בו צירפה סעיף לפיו בית הקפה לא יוכל לפעול בשבת • אדיר שוורץ יו"ר תנועת התעוררות בירושלים: "ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר, מנענו תקדים מסוכן שיכל להשליך על מכרזים נוספים"

הפגנת ארגון התעוררות על פתיחת בית הקפה בשבת. צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי פסל את הניסיון של עיריית ירושלים לכפות סגירת בתי קפה בעיר בשבתות ובחגים. על פי פסיקת המחוזי העירייה לא יכולה לפרסם מכרז להפעלת בית קפה, שבו אחד התנאים הוא שלא יופעל בשבת.

השבוע ה-30 למחאה: הפגנה בירושלים נגד הרפורמה המשפטית// יוני ריקנר

השופטת, שירלי רנר, קבעה כי בהיעדר סמכות בחוק העזר העירוני (שמאפשר בנסיבות פתיחה בשבת), לא ניתן להתנות שמירת שבת במכרז. לדבריה, אותם הדגישה, זה עניין של "סמכות ולא סבירות". 

ניצחון להתעוררות

פסיקת בית המשפט מסכמת פרשה שמתנהלת בחודשיים האחרונים במסגרת מאבק של תנועת "התעוררות" שיכולה לסמן ניצחון על העירייה.

המאבק החל בעקבות מכרז שפרסמה עיריית ירושלים להפעלת בית קפה בגן השושנים בעיר. באחד מסעיפי המכרז, הוסיפה העירייה תנאי חדש המחייב את הזוכה במכרז לסגור את בית הקפה בשבתות וחגים, כתנאי הכרחי לזכייה ולא כסעיף שנתון לשיקול דעתו.

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. מכרז לא חוקי, צילום: יוסי זליגר

בתנועה טענו, כי מדובר בסעיף לא חוקי שמבטל את הסטטוס קוו ואת חוק העזר העירוני ומפלה את הציבור החילוני ליברלי בעיר. בעקבות פרסום נוסח המכרז התקדימי, החליטה תנועת התעוררות לעתור לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עורך דינה ד"ר מתן גוטמן ולבקש לבטל את תנאי המכרז כפי שפרסמה העירייה במקור.

במסגרת מאבקה בתנאי המכרז, יזמה "התעוררות" סדרת הפגנות שהתקיימו בקפה גן שושנים בהשתתפות עשרות ירושלמים שמחו נגד עיריית ירושלים ולטובת "שבת שמכבדת את כל תושבי ירושלים – דתיים, מסורתיים, חילוניים וחרדים".

מסורת דתית היא לא שיקול מקצועי 

היום (ראשון), התקבל כאמור פסק הדין, בו ציינה השופטת רנר: "סבורה אני כי כשם שאין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור במישרין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית, ככל שאין איסור כזה במסגרת חוק העזר, כך גם אין בסמכותו של גורם מנהלי/מקצועי בעירייה לאסור בעקיפין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית במסגרת התקשרות חוזית... השאלה בעיני היא של סמכות ולא של אופן הפעלת שיקול הדעת בקבלת ההחלטה על תנאי המכרז. סמכות ולא סבירות ההחלטה".

אדיר שוורץ. יו"ר ארגון "התעוררות" ירושלים. "לא קואליציית ליאון-חביליו-קינג ולא עסקני העיר יקבעו את צביון השכונות" , צילום: שרון גבאי

אדיר שוורץ יו"ר תנועת התעוררות בירושלים: "ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר. מנענו בבית המשפט תקדים מסוכן שיכל להשליך על מכרזים נוספים בשלל תחומים. תנועת התעוררות נלחמת למען הירושלמים - הם אלו שיקבעו האם בית הקפה מתחת לביתם יהיה פתוח או סגור בשבת, רק הם. לא קואליציית ליאון-חביליו-קינג ולא עסקני העיר יקבעו את צביון השכונות. תנועת התעוררות תמשיך להיות הקול של הציבור הליברלי והיצרני בעיר ותמשיך במאבק על שמירת ירושלים לכולם".

בנוסף הטיל בית המשפט על עיריית ירושלים הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר