עימות בין סנגור נתניהו ללפיד סביב כתבה ב"ישראל היום": "לא פעם ראשונה שאתה אומר דברים בלי קשר למציאות, כמו שירותך הצבאי שלך"

לפיד העיד על תקופתו כשר האוצר בממשלת נתניהו ועל קידום תקנות הפטור ממס לתושבים חוזרים, אשר כונה "חוק מילצ'ן" • על פי כתב האישום רה"מ נתניהו ביקש ממנו להיטיב עם ארנון מילצ'ן מה שמביא לכך שהוא עבר עבירה של מרמה והפרת אמונים

לפיד הגיע לביהמ"ש למסור עדות. צילום: אורן בן חקון

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד עלה היום (שני) על דוכן העדים במסגרת תיק 1000 במשפט נתניהו. בעדותו אמר לפיד כי נתניהו פנה אליו פעמיים בנושא חוק מילצ'ן ואמר לו כי זה "חוק טוב". סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, הטיח בלפיד בחקירה הנגדית: "לא פעם ראשונה שאתה אומר דברים שבינם לבין המציאות אין כל קשר, כמו השירות הצבאי שלך".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיע לבית המשפט לקראת עדותו במשפט נתניהו יוני ריקנר

דקה אחר דקה

13:00: סנגורו של נתניהו ללפיד, על רקע כתבה שהתפרסמה במוסף "ישראל השבוע" מעט לפני הבחירות האחרונות, וגוללה את הגרסאות הסותרות שהציג לפיד בנוגע לשירותו הצבאי: "לא פעם ראשונה שאתה אומר דברים שבינם לבין המציאות אין כל קשר".
לפיד: "לא, כמו מה למשל?".
חדד: "למשל הסיפור על השירות הצבאי שלך", לפיד השיבה בחזרה: "שקרנים חושבים שכולם משקרים כמוהם".

עימות בין סנגורו של נתניהו ללפיד בעקבות כתבה ב-"ישראל היום"., צילום: אורן בן חקון

11:40: במהלך החקירה הנגדית הציג עו"ד חדד כי בתחילת עדותו של לפיד במשטרה הוא אמר ששתי הפניות של נתניהו בעניין מילצ'ין היו בבלפור, ואילו רק לקראת סוף החקירה אמר שאחת מהן התרחשה בכניסה לחדר הקבינט. בעדותו בבית המשפט חזר לפיד על הגרסה לפיה אחת הפניות הייתה בחדר הקבינט. חדד שאל מדוע לא סיפר בתחילה שזה היה בקבינט ולפיד השיב כי "אינו זוכר". לאחר שהשופט ברעם שאל, לפיד השיב: "זה היה אירוע שולי ולכן לא זכרתי היכן זה היה, אבל התוכן הוא החשוב כי כשראש ממשלה פונה אלי בעניין מס אתה זוכר את הפניה והתוכן ולא את המקום".

10:30: הסנגור חדד מוביל קו הגנה לפיו הפעולות של נתניהו מול לפיד היו מזעריות, וגם לפיד עצמו לא רואה בפניות של נתניהו פעולות בניגוד עניינים - 
חדד: "שתי הפניות של נתניהו היו נגיעות אגביות, זה לא היה נושא הפגישה, מבחינתך זה המכלול?".
לפיד: "נכון".
חדד: "הוא לא עושה עניין לא דופק על השולחן, לא עושה כלום"
לפיד: "נכון"
חדד: "נתניהו רצה לסמן וי, להגיד מה שאמר ולהמשיך הלאה".
לפיד: "נכון".
חדד: "בחקירה אמרת שנתניהו לא הסתיר ממך שמילצ'ן פנה אליו בנושא, וגם זה לא סוד לך שהם חברים?".
לפיד: "נכון, הכרתי שהם חברים"
חדד: "אתה לא ראית בעיה שמילצ'ן כחבר פונה אליך?"
לפיד: "נכון, כי לא ראיתי בו חבר אלא אדם שיש לו רעיון שיעזור למדינת ישראל"
חדד: "אם נתניהו היה אומר 'שרה אמרה ששכר הפסיכולוגיים קטסטרופלי', תקן אותי, אבל זהות הפונה לא רלוונטית אם הנושא הוא מקצועי. ברגע שידוע טיב הקשר והוא לא מוסתר, ואתה הולך ובודק עם גורמי מקצוע אין בזה בעיה כי מדברים על עניין לאומי", בשלב זה התובע מתנגד.
חדד: "בוא ניצמד למילצ'ן, אתה לא רואה בעיה כי פונה בעניין לאומי?"
לפיד: "נכון".

10:05: סנגורו של נתניהו ללפיד: "לא אמרת למילצ'ן 'תשמע אנחנו מכירים הרבה שנים זה בעייתי שנדבר על החוק'". לפיד: "נכון".

10:00: סנגורו של נתניהו ללפיד: "אמרת כשמחוקקים אחד אומר טוב אחד אומר לא טוב, וצריך להשיב לכולם ואין מישהו צודק".
לפיד: "נכון אבל בהסתייגות - אחת שצריך לפנות אל אנשי המקצוע שלך ולהקשיב להם. אני אומר את זה כי שר לא מבין בכל דבר במשרדו".
חדד: "יכול להיות ששר אוצר אחר יכול היה לחשוב שזה חוק טוב".
לפיד: "כן, אבל שר אוצר היה פונה לאנשי המקצוע".
חדד: "גורמי המקצוע לא שולטים עליך, אתה דרג נבחר"

09:40: חקירה נגדית ע"י עורך דינו של נתניהו, עמית חדד: "כתבו שהמטרה שלי היא לצייר אותך כעבריין כדי להציל את הלקוח שלי. אז הנה אני כבר אומר, אתה לא עבריין, פעלת כדין ואני לא אנסה לצייר אותך ככזה. אני חושב שפעלת כפי שמצופה משר אוצר".

"לא אנסה לצייר אותך כעבריין". עו"ד עמית חדד (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

09:35: התובע גילדין שואל את לפיד 'נפגשת עם נתניהו ומילצ'ן ביחד?', לפיד בתגובה: "כן, אכלנו ארוחת ערב. בתקופה המדוברת מילצ'ן הזמין אותי ואת רעייתי ואת רה"מ ורעייתו לארוחת ערב". גילדין שואל את לפיד האם הוא עשה זאת כדי לחבר בינו לבין נתניהו. לפיד: "ישבנו יחד בממשלה. בתקופות מאוחרות יותר, כשהייתי אופוזיציה תקיפה, מילצ'ן דיבר איתי על להיות בסדר עם נתניהו,  אולי להיכנס לממשלה, אמרתי לו מספיק".

09:30: התובע גולדן שואל את לפיד 'עד כמה טבעי שרה"מ פונה לשר אוצר בעניין תקנות מס?', לפיד בתגובה: "תקנות מס זה לא משהו שראש ממשלה ושר אוצר מדברים עליו, זה שולי מדי. ייחסתי את זה לכך ששנינו מכירים את מילצ'ן".

"נתניהו אמר לי שזה חוק טוב". לפיד בבימה"ש, צילום: אורן בן חקון

9:20: לפיד החל בעדותו: "נתניהו פנה אלי פעמיים. פעם אחת זה עלה כשישבנו אצלו בבלפור. ופעם שניה בכניסה לישיבת קבינט. בפעם הראשונה הוא אמר לי מילצ'ן דיבר איתך על החוק? אמרתי כן. הוא אמר מה אתה חושב. אמרתי חוק לא טוב. והוא אמר 'חוק טוב חוק טוב'. בפעם השנייה הוא שוב שאל על החוק אמר לי 'זה חוק טוב'. אני קיבלתי את עמדת גורמי המקצוע, בכל מקרה חשבתי שזה חוק לא מוצלח. לא הבנתי למה שאנשים עשירים יהיו פטורים ממס".

9:00: יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי למסור את העדות.

על מה העדות?

ב־2008 נחקק חוק, שלפיו עולים חדשים ותושבים חוזרים יקבלו פטור מתשלום מס ומדיווח למשך עשר שנים. שנה לאחר מכן תוקן החוק, כך שכדי להפעילו יש להשלים את התיקון של כמה תקנות, שלא קודמו על ידי לפיד באותה עת. מילצ'ן, שרצה בקידום התקנות, ואף קיבל ממשרד הקליטה אישור כתושב חוזר, פנה על פי כתב האישום לשני חבריו, נתניהו כראש ממשלה ולפיד כשר האוצר, כדי לקדם את התקנות.

ארנון מילצ'ן ובנימין נתניהו (ארכיון), צילום: GettyImages

לפיד סיפר בעדותו במשטרה כי מילצ'ן נפגש עימו ועם עו"ד פיני רובין, והשניים ניסו לשכנעו לקדם את החוק. לפיד אמר לחוקרים: "הקשבתי בנימוס וחשבתי שזה רעיון לא טוב". עוד סיפר לפיד לחוקרים כי גם נתניהו פנה אליו בשליחותו של מילצ'ן. "ביבי שאל אותי: 'ארנון דיבר איתך?' אמרתי לו: 'כן, אני לא חושב שזה רעיון טוב'. הוא אמר: 'אני כן חושב שזה רעיון טוב'. חשבתי שזה נושא מאוד משונה לראש ממשלה לפנות בו לשר אוצר".

בעוד שבועיים, ב־25 ביוני, יעיד ארנון מילצ'ן, אחד העדים המרכזיים בתיק, בשיחת וידאו מלונדון.

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר