מכתב היועמ"שים והפרקליטים: "רפורמת לוין - סכנה חמורה לחברה הישראלית"

קבוצת בכירים לשעבר פרסמה "גילוי דעת" חריף בנוגע לתוכניתו של שר המשפטים הנכנס • בין חתומים על המכתב: נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק והיועמ"ש בדימוס אביחי מנדלבליט • הקבוצה קוראת ללוין לחזור בו מהרפורמה במערכת המשפט • על פסקת ההתגברות: "עלולה להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה"

7 מתוך 11 הבכירים שחתמו על "גילוי הדעת" בנוגע לרפורמה של שר המשפטים. שורה ראשונה מימין לשמאל: הנשיאה בדימוס בייניש, השופטים בדימוס ארבל ומזוז; שורה שנייה מימין לשמאל: פרקליט המדינה לשעבר מנדלבליט, השופט בדימוס רובינשטיין, הנשיא בדימוס ברק, השופט בדימוס זמיר, צילום: אורן בן חקון

קבוצה עליה נמנים 11 בכירים שכיהנו בתפקידי מפתח במערכת המשפט בהם יועצים משפטיים לשעבר ופרקליטי מדינה לשעבר, ובראשם עומד השופט אהרן ברק, פרסמה היום (חמישי) מכתב "גילוי דעת" הקורא לממשלה לחזור בה מהרפורמה המשפטית שהוכרזה. זאת, כדי "לשמור על המדינה יהודית ודמוקרטית לאור הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות". 

על רקע הצגת הרפורמה במערכת המשפט שיוביל שר המשפטים הנכנס, ח"כ יריב לוין, שספגה ביקורת חריפה באופוזיציה בשל השינוי הדרמטי בשיטת המשטר הישראלית, פרסמה קבוצת הבכירים לשעבר מכתב שמתייחס לתוכנית. "בין השאר, התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת השופטים, ובכך להפוך את בית המשפט לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון", כתבו. 

"התוכנית מאיימת להרוס את מערכת המשפט". נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק (ארכיון), צילום: אורן בן חקון
חתום אף הוא על המכתב. השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, צילום: אורן בן חקון

"התוכנית מאיימת להרוס את המערכת"

חלק מהביקורת שספג המהלך היא בשל התזמון, ערב לפני הדיון בבית המשפט בנוגע למינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הבריאות והפנים בממשלה. "לא רק הכנסת והממשלה מכהנות מכוח אמון הציבור, אלא גם מערכת המשפט נשענת על האמון שהציבור נותן בה", הצהיר שר המשפטים יריב לוין בהציגו את הרפורמה.

נוסחו המלא של מכתב הבכירים שהתפרסם היום,

"הזדעזענו לשמוע את תוכנית שר המשפטים יריב לוין לשינויים במערכת המשפט. אנחנו משוכנעים שתוכנית זאת אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה", נכתב בפתח המכתב שפורסם, ועליו חתומים בין השאר נשיאי בית המשפט העליון לשעבר השופטים בדימוס אהרון ברק ודורית בייניש, השופט בדימוס והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר אליקים רובינשטיין והשופטת בדימוס עדנה ארבל, שכיהנה גם כפרקליטת המדינה.

"אחד הטובים בעולם" 

"בית המשפט העליון הוא מוסד מפואר, מן הטובים שקמו בישראל, והוא מוכר גם כאחד מבתי המשפט הטובים בעולם", ציינו הבכירים לשעבר. "בהעדר חוקה, הוא השליט את שלטון החוק, נאבק בשחיתות והגן על זכויות אדם וקבוצות מיעוט". מי שחתום על המכתב הוא גם פרקליט המדינה לשעבר פרופ' אביחי מנדלבליט, אשר שמו נקשר לא אחת בעיסוק בתיקי ראש הממשלה נתניהו. 

קריאה לחזור בהם מהרפורמה. ראש הממשלה נתניהו והשר לוין (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת וגדלה של מערכת המשפט בהחלטות הממשלה ובחקיקת הכנסת, דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן, הביאו לאובדן המשילות ולפגיעה קשה בדמוקרטיה", דברי לוין במעמד הצגת התוכנית. השר הציג כמה נושאים כחלק מהרפורמה שלו להגבלת מערכת המשפט.

בין השאר, הוצאת שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים והחלפתם בפוליטיקאים. כמו כן, תבוצע הסדרת פסקת ההתגברות - תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. פסקת ההתגברות תחוקק ברוב של 61 ח"כים. מצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד. בנוסף, ביטול עילת הסבירות - יימנע מבג"ץ לבטל החלטות ממשלתיות בעילה של חוסר סבירות. זאת ועוד, השרים יקבעו את זהות היועץ המשפטי במשרדם ויוכלו לפטרם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר