בדרך לדרמה משפטית: בפרקליטות נערכים לזיכוי זדורוב

תיק תאיר ראדה: המשפט החוזר מתקרב לרגעי ההכרעה • בפרקליטות מגבשים אסטרטגיית מענה לביקורת הציבורית הצפויה אחרי פסק הדין • בין היתר, נקבע מי מהם יתראיין לתקשורת

רומן זדורוב. לקראת הכרעה, צילום: ג'יל אליהו/ג'יני

פרקליטות המדינה החלה בישיבות היערכות לקראת אפשרות לזיכוי במשפטו החוזר של רומן זדורוב, שהורשע בעבר ברצח תאיר ראדה. הכרעת הדין צפויה להתקיים ב-9 במרץ בשעה 10:00.

בישיבות נידונו התוצאות השונות האפשריות של פסק הדין. התוצאה הסבירה ביותר בעיני הפרקליטים היא שהרכב השופטים יזכה את זדורוב מעבירת הרצח.

כינוס ישיבות ההיערכות נועד לגבש אסטרטגיית מענה לביקורת הציבורית שעלולה להתעורר עם מתן פסק הדין. בישיבות הללו משתתפים צוות התביעה בתיק ואנשי דוברות משרד המשפטים.

צילום: דוד כהן, ג'יני

תאיר ראדה ז"ל, צילום: דרור ארצי/ג'יני

בפרקליטות רואים בתיק הרצח של רומן זדורוב את אחד משני התיקים הבעייתים ביותר עבור מעמד הפרקליטות בציבור והאמון בה. התיק השני הוא תיק 4000, שבו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת שוחד, במרמה ובהפרת אמונים.

בישיבות הללו דנו הפרקליטים באופנים שבהם יש להסביר לציבור את הזיכוי בתיק זדורוב, ומי יהיו הפרקליטים שיתראיינו בתקשורת.

אתמול נענה סגן נשיאת בית המשפט בנצרת השופט סאאב דבור לבקשת השופטים בתיק זדורוב לקבל ארכה של 90 יום למתן הכרעת הדין במשפט החוזר. זאת, "לנוכח אופי התיק והיקפו, תיק המעורר סוגיות ראייתיות ומשפטיות מורכבות, המצריכות זמן נוסף למתן הכרעת הדין", כתב השופט דבור.

ההערכות בפרקליטות כי התיק בדרך לזיכוי נשענות בין השאר על תקריות חוזרות ונשנות בין צוות התביעה לבין שני חברי הרכב השופטים, ראש ההרכב השופט אשר קולה וחבר ההרכב השופט דני צרפתי.

ראש הרכב השופטים אשר קולה, צילום: גיל אליהו/ג'יני

הערות השופטים נגעו לראיות שבתיק. כך, למשל, בדיון שהתקיים בדצמבר 2021  בבית המשפט המחוזי בנצרת העיד רפ"ק בדימוס ירון שור, מהמעבדה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל. עדותו עסקה בטביעת הנעל שנמצאה על גבי מכנסיה של תאיר ראדה ז"ל, שלטענת הפרקליטות תואמת לדגם "סלמנדר" של זדורוב.

חיכוכים עם השופט

במהלך הדיון, כשהועלתה האפשרות שלא נמצאו סימני דם על סוליית הנעל של זדורוב, אמר השופט דני צרפתי: "אם אין סימני דם - האפשרות שזו הנעל של זדורוב על הג'ינס של תאיר שואפת לאפס".

כשעסק בהתאמת טביעות הנעל על הג'ינס לנעליו של זדורוב, רפ"ק שור ציין שבסבירות גבוהה יש התאמה. ראש ההרכב, השופט קולה, התרעם: "אבל למה 'בסבירות גבוהה'? למה אתה עולה, וכל הזמן 'אפשרי'? זה לא מסתדר לי מבחינה לוגית. אפשר להשוות את כולם לדרגת 'אפשרי בהחלט'. איך הם עולים לדרגת 'סבירות גבוהה'?"

זדורוב עם פרקליטו, ירום הלוי, צילום: גיל אליהו/ג׳יני

השופט קולה הוסיף: "זאת מידת הנעל הכי שכיחה. הרי הנתון היה משנה את המסקנות? הנקודה הרלוונטית לא נבדקה, כי העולים כן הביאו אותם (דגמים זהים של הנעל, נ"ב) לארץ. לקצרין היתה עלייה גדולה של עולים ממזרח אירופה.

"אני מאמין שהפסיקו לייצר, אבל גם השוטרים והתלמידים יכלו להביא את זה לארץ. הנקודה הזאת לא נבדקה". בנוגע לקביעת המז"פ כי הנעל נדירה מאוד בישראל, העיר השופט צרפתי כי עשרה אחוזים אינם נחשבים לדבר נדיר.

התקרית המפורסמת ביותר בין ראש ההרכב השופט קולה לבין הפרקליטות אמנם לא נגעה למישור הראייתי, אך היתה לקו פרשת מים. בנובמבר שנה שעברה אמר השופט קולה: "אני לא יכול לשבת כאשר ארבעה פרקליטים מכובדים עושים פרצופים, מטיחים בי עלבונות שאני לא ישר וטוענים שבאתי עם דעה קדומה".

בהמשך הדגיש: "יש עוד דברים שלא את כולם אני רוצה לחשוף עכשיו. מי שצריך לדעת - יודע שנעשו כאן דברים שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת".

לשאלת הפרקליטים הבהיר כי הטענה למעשים לא חוקיים לא מכוונת לפרקליטות, אך סירב לפרטם. למחרת הגישה הפרקליטות לשופט בקשה לפרט ולבאר את דבריו וכתבה כי ההתבטאות "אינה יכולה להיוותר בערפל". עד להבהרת השופט ביקשו לחדול מהדיונים בתיק. השופט קולה סירב לפרט וקבע כי הדיונים יימשכו כסדרם.

הרצח שזעזע את המדינה

תאיר ראדה, תלמידה בכיתה ח', נרצחה בדצמבר 2006 בתא שירותים בחטיבת הביניים "נופי גולן" שבקצרין. באותו חודש נעצר זדורוב, אז פועל בניין שעבד בבית הספר והגיע לישראל מאוקראינה ארבע שנים קודם לכן. זדורוב הודה במהלך החקירה בביצוע הרצח ובפני המדובב. בהמשך הוא הורשע ברצח בבית המשפט המחוזי ב־2010 וערעוריו נדחו. פרשת הרצח ותיק החקירה זעזעו את המדינה.

תאיר ראדה ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

אלא שביולי 2021 הפרקליטות הודיעה לבית המשפט המחוזי בנצרת על קיום משפט חוזר לזדורוב. באותו זמן ההערכה היתה שקיים סיכוי סביר להגיע להרשעה גם לנוכח ראיות חדשות, שהצטברו במהלך השנים, ובהתחשב בכך שבמשפט פלילי יש להגיע למעל ספק סביר כדי להגיע להרשעה נוספת.

את ההחלטה קיבל פרקליט המדינה, עמית איסמן, לאחר הקמת צוות פרקליטים ותיקים ממחוזות שונים, שלא היו מעורבים בניהול תיק זדורוב. הצוות התבקש אז על ידי פרקליט המדינה לעבור על כלל הראיות בתיק, ולבחון מחדש את התשתית הראייתית הקיימת בתיק, כדי להמליץ בפניו אם קיים סיכוי סביר להרשעתו של זדורוב.

כעת, יותר משנה שלמה לאחר ההודעה על המשפט החוזר, בפרקליטת נערכים לאפשרות של זיכוי זדורוב ברצח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר