בלי מאסר או הוצאה להורג: הצו שיאפשר לפלשתינים למכור קרקע לישראלים

אלוף פיקוד מרכז אישר למוכרים לקחת את צווי הירושה מבתי דין השרעיים בישראל - ולא רק מבתי הדין ברשות • המשמעות: חייהם של המוכרים הפלשתינים יינצלו

ההתיישבות ביו"ש (להמחשה), צילום: יהונתן שאול

לאחר שנים ארוכות שבהן פלשתינים שמכרו קרקעות לישראלים נאסרו, עונו ואף הוצאו להורג, אושר בשקט-בשקט מתווה שיאפשר מכירת קרקעות תוך שמירה על חייהם של הפלשתינים. אלא שמסיבות שאינן ברורות, ההליך, שיציל חיים פשוטו כמשמעו, לא פורסם בריש גלי והתגלה רק כעת לפעילים ולעורכי דין שעוסקים בנושא.

כדי לאשר הליך של מכירת קרקע ביהודה ושומרון, יש צורך באישור שמדובר בקרקע פרטית, ולכן במשך השנים דרשו בישראל מהפלשתינים ומהרוכשים הישראלים צו ירושה שמאשר שהקרקע אכן נרכשה בשנות ה-60 של המאה הקודמת ונמסרה ליורשים. הבעיה האקוטית היתה שאת צו הירושה הזה היה צריך היורש לקבל בבית הדין השרעי של הרש"פ. בפתח בית הדין היו ממתינים לו אנשי הביטחון המסכל, ואלו היו לוקחים אותו למרתפי העינויים. הדבר הוביל לפחד עצום מצד פלשתינים למכור שטחים לישראלים, ובמקרים שכן - הם היו נמלטים למדינה שלישית כל עוד נפשם בם.

בתים ביהודה ושומרון, צילום: מירי צחי

ד"ר חגי ויניצקי, מומחה למשפט חוקתי ודיני יו"ש מהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, וראש מכון בגין למשפט וציונות, פנה ב־2019 לגורמים בצה"ל ובמינהל האזרחי והציע לאפשר למוכרים לקבל את צו הירושה בבית דין שרעי בתוך הקו הירוק. המטרה היתה לאפשר לפלשתינים לקבל את הצו הטכני ללא מעורבות ומעקב של הרש"פ ואנשי הביטחון המסכל. האישור ניתן לבסוף. בנובמבר האחרון חתם אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס על צו שמאשר את העניין.

חרף האישור הדרמטי, עובדת קיום הצו לא היתה ידועה לחלק מהגורמים המשפטיים בהתיישבות עד לפני זמן קצר. לא ברור אם העניין נבע משיקולים מדיניים או מסיבות טכניות, אך הדבר בפועל מנע מהם כבר להשתמש בכלי שגם יגן על מוכרים פלשתינים מפני הרש"פ וגם יאפשר מכירת קרקעות ביו"ש, דבר שנמנע פעמים רבות עד כה.

יהודה ושומרון, צילום: רויטרס

ד"ר ויניצקי בירך על הההחלטה. "משמחת ביותר, תועיל לקידום עסקאות במקרקעין ביו"ש, קידום עתיד ההתיישבות ותציל חיים".

חברת הכנסת אורית סטרוק בירכה אף היא: "מול המלחמה האכזרית שמנהלת הרש"פ נגד רכישת קרקעות ע"י יהודים, מדובר במענה חכם, פשוט ומועיל, וההחלטה לאמץ אותו היא בשורה חשובה. מן הראוי שרשויות החוק ייאבקו באופן נחרץ יותר נגד החוקים האנטישמיים של הרש"פ, ונגד מנגנון האיומים והעינויים שלה".

תגובת דובר צה"ל: "הצו פורסם כמקובל בקובץ מנשרים, צווים ומינויים מספר 258 מחודש נובמבר 2021, והוא זמין מאז באתר האינטרנט של צה"ל ובפלטפורמות דיגיטליות פומביות נוספות, כגון אתר נבו ואתר מתפ״ש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר