חמאס בהצהרה רשמית: מקבלים את תנאי הפסקת האש; גורמים בישראל: "לומדים את ההצעה - לא מה שגובש עם מצרים"

גורם בארגון הטרור: "הנייה ערך שיחת טלפון עם ראש ממשלת קטאר ועם שר המודיעין המצרי והודיע להם על אישורו להצעתם" • בכיר נוסף: שלב א' לא כולל הפסקת אש קבועה • בישראל אומרים: "אם יש הבטחות לסיום המלחמה - זה לא מקובל" • הבית הלבן בתגובה רשמית : "ההודעה הגיעה בתום דיונים שהוביל ראש ה-CIA"

אסמעאיל הנייה (ארכיון). צילום: רויטרס

חמאס בהצהרה רשמית: יממה אחרי הדיווחים שהשיחות "בדרך לפיצוץ", ובצל תחילת פינוי האזרחים מרפיח, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור הודיע הערב (שני) למתווכות על הסכמתו לתנאי הפסקת האש. גורם ישראלי: "בחמאס מסכימים להצעת ישראל מ-27 באפריל". גורם בבית הלבן: "מתנגדים לפעולה שתסכן חיי אזרחים ברפיח".

חגיגות ברפיח לאחר ששמעו את הבשורה על הפסקת האש // רשתות ערביות

מקור בכיר בחמאס טען ברשת אל-גזירה כי ארגון הטרור הודיע למתווכים כי קיבל את ההצעה. על פי הדיווח, ראש הלשכה המדינית בחמאס, איסמעאיל הנייה, הודיע לראש ממשלת קטאר, מוחמד א-תאני, וראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, כי ארגון הטרור הסכים להצעה.

מקורות בחמאס: הגענו להסכמה כוללת

מקור בחמאס אמר לרשת אל-ערביה כי הארגון הסכים להצעה להפסקת אש לשישה שבועות. היועץ של הנייה, טהאר א-נונו, מסר: "הסכמנו להצעה הכוללת הפסקת אש, שיקום הרצועה, חזרת העקורים ושחרור האסירים שלנו".

 

מקורות בארגוני הטרור הפלשתיניים מסרו לרשת אל-מיאדין כי "סוכמה נוסחה המקובלת על כולם בנושא הזה והפסקת פעולות האיבה באופן מוחלט".

א-נונו הוסיף כי משלחת של ארגון הטרור תבקר בזמן הקרוב בקהיר כדי לדון בהסכם: "אנחנו ממתינים לפעולת המתווכים בנוגע לתגובה. ישראל חוששת מהפסקת אש כי ההשלכות שלה לא יהיו לטובתה".

אבו מאזן בירך על הצלחת התיווך של המצרים והקטארים וקרא להפעיל לחץ על ישראל כדי שתעמוד בהסכם.

לאחר הודעות הפינוי: פלשתינים נמלטים מרפיח // רויטרס

בתוך כך, סגן מנהיג חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה טוען ברשת אל־ג'זירה כי ההצעה כוללת בשלב השני הכרזה ישירה על הפסקת אש באופן קבוע. כלומר, השלב הראשון לא כולל הפסקת אש קבועה. עם זאת, הוא אמר כי בנוסח השלבים של העסקה "מחוברים/תלויים זה בזה".

במילים אחרות, זה מאותת שחמאס עשה ויתור משמעותי, אך נשאלת השאלה לגבי הערבות האמריקנית לסיום המלחמה.

בישראל מבהירים: עדיין אין אימות

בישראל מסתייגים מההודעה של ארגון הטרור. גורם ישראלי בכיר מסר: "צריך לראות שלא מדובר כאן בתרגיל של חמאס. לפני שעתיים הם הודיעו כי הם משהים את המשא ומתן ועכשיו הם מודיעים שהם מסכימים? צריך להיזהר לשתף פעולה במשחק הזה ולוודא שכל הסיפור לא נועד לעצור את הפעולה הצבאית ברפיח. אסור שזה יקרה".

תקיפות במזרח רפיח, צילום: רשתות ערביות

עוד אמר הגורם כי "אם יש פה הבטחות של האמריקנים לחמאס ולמתווכים לסיום המלחמה - זה לא מקובל על ישראל". הגורם הוסיף כי מדובר בהצעה חד-צדדית ללא מעורבות ישראלית. "תרגיל שנועד להציג את ישראל כסרבנית".

בנוסף, אמר הגורם הישראלי כי "בישראל קיבלו את תשובת חמאס. לומדים אותה. מדובר בהצעה מצרית מרוככת. משמע לא ההצעה שישראל גיבשה עם מצרים לפני שבוע".

תושבים מתפנים מהעיר רפיח בדרום רצועת עזה

גורם המקורב לממשל ביידן מסר כי "העסקה שמציג חמאס כוללת את השלבים הבאים: תחילה נסיגת הכוחות, לאחר מכן סיום ההפצצות ורק אז שחרור חטופים. לאחר מכן יתקיימו שיחות על הפסקת אש קבועה".

גורם ישראלי מסר לסוכנות הידיעות AP: "אנחנו בוחנים את ההצעה להפסקת אש אך התוכנית של חמאס שונה מהצעות ישראליות קודמות".

התגובה הרשמית הראשונה לחמאס הגיעה מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמסר: "לתרגילים והמשחקים של החמאס יש רק תשובה אחת: פקודה מיידית לכיבוש רפיח. הגברת הלחץ הצבאי, והמשך כתישתו המלאה של חמאס, עד הכרעתו המוחלטת".

ההודעה של חמאס נמסרה בצל ההכנות של ישראל לכניסה לרפיח ותחילת פינוי האזרחים ממנה. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי "הנשיא לא רוצה לראות מבצעים ברפיח שמעמידים בסיכון גדול יותר ממיליון בני אדם שמחפשים שם מקלט". על עסקת חטופים: "הדבר האחרון שאי פעם ארצה לעשות הוא לומר משהו מהדוכן הזה שיסכן את המשא ומתן הרגיש".

על גבי חמורים - פלשתינים עוזבים את רפיח, צילום: רויטרס

הערב, שר הביטחון גלנט נפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק - כדי לדון בתוכניות המבצעיות, בדגש על רפיח. אתמול, כזכור, דווח כי השיחות "בדרך לפיצוץ" - וראש ה-CIA וויליאם ברנס המריא לקטאר.

מוקדם יותר היום שוחח נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר לו לפי הדיווחים כי הפסקת האש היא "הדרך הטובה ביותר להציל את חיי החטופים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר