מתיחות בין ארה"ב לרשות הפלשתינית: "ארה"ב שותפה לאסון כי אינה עושה די לעצירת המלחמה"

לאחר הפגישה בין היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ק סאליבן ואבו מאזן הפלשתינים מוטרדים • לדברי גורם מעורה, ארה"ב דרשה מאבו מאזן לפעול למניעת הסתה • לדבריו, אבו מאזן לא מתנגד לרפורמות אך חושד כי האמריקנים מנסים לכפות מנהיגים על הפלשתינים

הנשיא ביידן ואבו מאזן, אוגוסט 2022. צילום: Issam Rimawi / Anadolu Agency

מקורות פלשתינים מספרים כי ישנה מתיחות ביחסים בין ממשל ביידן לבין הנהגת הרשות הפלשתינית בימים האחרונים. על אף שהאמריקנים הביעו תמיכה פומבית ברעיון שתי המדינות ובפתרון מדיני המחבר בין רצועת עזה לשטחי יהודה ושומרון, ברשות הפלשתינית מוטרדים מכמה סוגיות, שכמה מהן עלו בשיחות שקיימו עם בני שיחם האמריקנים, האחרונה שבהן בין היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ק סליבן, לאבו מאזן בסוף השבוע ברמאללה. 

ביידן בנאום היסטורי: "אנחנו עומדים לצד ישראל!" (ארכיון) // ללא קרדיט

גורם המעורה בפרטים סיפר ל"ישראל היום" כי הפגישה בין שני האישים, שנערכה ביום שישי האחרון, התנהלה באווירה מתוחה. האמריקנים דרשו מהרשות לפעול לביצוע שינויים מקיפים במוסדות הרשות ומשרדי הממשלה וכן לבצע רפורמות בכמה תחומים בכללם השחיתות וההסתה. יו"ר הרשות אבו מאזן אמר מצידו כי אינו מתנגד לרפורמות, אך מתחת לפני השטח "הוא לא אהב לשמוע שממשל ביידן שוב דורש שינויים כי זה מעלה חשד שהאמריקנים מבקשים לקבוע לפלשתינים מי ינהיג אותם", כך לדברי הגורם.

בכל פעם שבוושינגטון מזכירים את הביטוי "רשות מחודשת", במוקאטעה נדלקת נורה אדומה. "החשש הוא שההתערבות מבחוץ בעניינים הפנימיים של הפלשתינים לא תיגמר רק ברפורמה פה או שם, ושממשל ביידן, בתמיכת הישראלים, מנסה לכפות מנהיגים חדשים על העם הפלשתיני", הסביר הגורם. עוד אומרים ברמאללה, "במקום לדרוש מאיתנו שינויים, שביידן ידרוש מנתניהו שיחליף את הקואליציה שלו וייפטר מבן גביר וסמוטריץ'". 

במהלך השיחה עם סליבן, שהוגדרה "קשה", הטיח אבו מאזן בבן שיחו כי "אמריקה צריכה לפעול מיידית כדי להפסיק את האש בעזה. ארה"ב מהבחינה הזו היא שותפה לאסון כי אינה עושה די לעצירת מכונת המלחמה של ישראל", אמר יו"ר הרשות והתלונן על "התמיכה הבלתי מסויגת של ארה"ב בישראל".

"הפגישה עם אבו מאזן הייתה מתוחה". סאליבן, צילום: רויטרס

הצד האמריקני מצידו הפנה דרישה ישירה ומיידית לאבו מאזן ואנשיו לפעול למניעת הסתה ולהיאבק בשחיתות. "נציגי ביידן נזפו ברשות בגלל דו"ח שהצביע על הסתה וגם בשל אמירות של בכירים ברשות ששיבחו את המתקפה של חמאס ב-7 אוקטובר כמו ג'בריל רג'וב ועבאס זכי. הם גם אמרו להם שרפורמות כלכליות חייבות להתבצע, וזה אומר בין היתר לשלם משכורות רק לפקידים של הרשות לפי רשימות, שמות ותפקידים".

ברמאללה טוענים כי בזמן שארה"ב מדברת על רשות במתכונת מחודשת, הרשות הפלשתינית כבר פועלת ברצועה, ומי שמציב בפניה מכשול זו ממשלת נתניהו. "יש לרשות פקידים בעזה, הם כבר נמצאים שם, הרשות שילמה להם משכורות לאורך השנים, וגם מעבירה תקציב חודשי לרצועה דרך ממשלת אשתיה. יש גם אלפי אנשי ביטחון שמוכנים לקחת אחריות מיידית, ולזה אפשר להוסיף את אנשי פת"ח תושבי עזה שחלקם מזוהים עם הרשות, אבל הממשלה הישראלית לא רוצה לשמוע על חזרת הרשות לרצועת עזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר