כשנתב"ג יהפוך להאב, הטיסות יוזלו משמעותית. צילום: קוקו

התוכנית החשאית לפני המתקפה: מבצע "הברחת" המטוסים הישראליים נחשף

נתב"ג, כשער האווירי של ישראל מהווה יעד אסטרטגי של כל ארגוני הטרור, ובוודאי של איראן • שעות לפני תחילת המתקפה הועברו לקפריסין ויוון עשרות מטוסים עם צוותי אוויר - בשאיפה שאלו גם יסייעו להחזרת אלפי הישראלים התקועים ברגע שהמרחב האוויר ייפתח • התוכנית התאפשרה בזכות תיאום עם מדינות האזור בהובלת שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר הרשות התעופה האזרחית שמואל זכאי

[object Object]

שעות לפני תחילת המתקפה הישראלית באיראן יצאה לפועל תוכנית חשאית להוצאת המטוסים של חברות התעופה הישראליות, משדה התעופה בן גוריון לשדות התעופה בקפריסין וביוון.

איפה איראן נפגעה? המפה האינטראקטיבית שמתעדכנת בזמן אמת

נתב"ג, כשער האווירי של ישראל מהווה יעד אסטרטגי של כל ארגוני הטרור, ובוודאי של איראן. פגיעה של טיל חות'י סמוך לנמל בראשית מאי, שיבשה את התעופה האווירית למשך שבועות, והרחיקה את רוב חברות התעופה הזרות.

פגיעת רסיס של טיל חות'י בנתב"ג, צילום: יוסי זליגר

במבצע החשאי הועברו לנמלים ביוון ובקפריסין, בתיאום מראש עם הרשויות והשלטונות במדינות אלה, עשרות מטוסים ועימם גם צוותי אוויר מלאים הכוללים טייסים, מהנדסי טיסה ודיילים. העברת כלי התעופה הישראלים למדינות השכנות התאפשרה בזכות תיאום של שרת התחבורה מירי רגב ומנהל הרשות לתעופה אזרחית, תת-אלוף במיל' שמואל זכאי.

תיעוד רגעי הנפילה במרחב נתב"ג בחודש מאי// מצלמות האבטחה בנתב"ג

יוון וקפריסין שקלטו את המטוסים של החברות הישראליות לא ידעו את סיבת ההגעה של הכמות הגדולה של המטוסים אליהם. גורם המעורה בפרטים גילה כי כתוצאה מהמטחים האיראנים ביממה האחרונה לעבר המרכז התפזרו רסיסים בתע"ש ובנתב"ג.

''לשמחתנו ניקינו את המדינה ממטוסים ישראלים בתוך שלוש שעות עוד לפני שהוטלה הפצצה הראשונה באיראן''.

ל"ישראל היום" נודע כי הוצאת המטוסים והצוותים נועדה מלבד ההגנה על המטוסים גם להפעיל אותם להחזרת עשרות אלפי הישראלים התקועים בחו"ל ברגע שיתאפשרו הטיסות חזרה. לכשיפתח הנתיב האווירי לישראל, יופנו הישראלים הנמצאים במקומות שונים בעולם אל נמלי התעופה ביוון ובקפריסין, ומהם יצאו הטיסות חזרה לארץ.

בעיית התלות בקשר האווירי של ישראל לעולם, עלתה במלוא חומרתה במלחמה הנוכחית, כאשר רוב חברות התעופה נמנעו מלטוס לארץ לתקופות ממושכות, וכך גם כעת עם המתקפה על איראן.

החברות הישראליות, לצד העלאות מחירי הכרטיס, הרחיבו מאוד את מספר המטוסים והטיסות, אבל כעת עם האיום החמור בהרבה של איראן על ישראל, נתב"ג וגם השדות הקטנים יותר בחיפה וברמון נסגרו.

טיל שנורה לדרום הארץ מאיראן, צילום: AP

גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום", כי העניין הזה מסביר את החומרה האסטרטגית של איום הטילים על ישראל. "נטרלנו את האיום מחמאס ומחיזבאללה, החות'ים עדיין שם אבל עם יכולות מוגבלות, רק איראן נותרה, ושזו אחת מהסיבות המרכזיות להתמקדות בתקיפת הטילים הבליסטיים". עד מתי? "הצלחנו לפגוע בחלקים גדולים של האיום הזה, כעת כשהשמיים באיראן פתוחים... היכולת שלנו לצמצם את הסכנה הזו, גדלה משמעותית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו