כרים חאן השווה את המלחמה בעזה למאבק הבריטי באירים: "לא זרקנו פצצות של 2 טון"

המשפטן הבריטי התראיין ל"טיימס הלונדוני" והגן על החלטתו לבקש צווי מעצר לראש הממשלה ושר הביטחון • "אנו מנסים לשים את זכויותיהם של הקורבנות במקום הראשון" • עוד טען: "אני לא משווה את ישראל לחמאס"

כרים חאן. תובע בית הדין בהאג. צילום: רויטרס

התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן, התייחס היום (ראשון) להוצאת הצווים נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט והתייצב מאחורי ההחלטה. חאן אמר את הדברים בראיון ל"טיימס" הלונדוני.

התובע בביה"ד בהאג מודיע על בקשתו להוציא צווי מעצר נגד בכירים בישראל ובחמאס

"בסופו של דבר, השאלה היא האם אנחנו רוצים לחיות בעולם שבו החוק נאכף באופן שווה או בכזה בו אנו עוצמים את העיניים בגלל הנאמנויות שלנו. כמובן שעזה לא נמצאת על קו השבר של יחסים בינלאומיים, אבל זה לא יכול להיות תירוץ כדי לא לנסות לשים את זכויותיהם של הקורבנות במקום הראשון", אמר חאן לעיתון הבריטי.

"בסוף כולם בני אדם"

"בין אם מדובר בזכויות של יהודים, פלשתינים, מוסלמים או נוצרים, חייבים להיות לנו את אותו זעם, את אותה אהבה ואכפתיות - כי בסוף כולם בני אדם".

עזתים מתפנים מרפיח, צילום: אי.אף.פי

"העבודה שלנו היא לא לרכוש חברים," אמר חאן. "אנחנו צריכים לעשות את העבודה שלנו בין אם מריעים לנו או מגנים אותנו. אנחנו חייבים להדגיש את הערך השווה של כל ילד, כל אישה וכל אזרח בעולם שנעשה יותר ויותר מקוטב. אם לא נעשה את זה, מה הטעם בקיומונו?" תהה חאן.

חאן התייחס לאפשרות שמדינות יסרבו לאכוף את הצווים שהוציא ואמר: "אם המדינות לא יעשו את חלקן, יהיו לזה השלכות עצומות. בית הדין הבינלאומי הוא הילד שלהן, אני רק האומנת שלו, או שמרטף. הם צריכים להחליט אם הם רוצים לטפל בילד הזה או להיות אחראים לנטישה המוחלטת שלו".

עזתים מתפנים מחאן יונס לכיוון רפיח לפי דרישת צה"ל, צילום: אי.פי.אי

את הביקורת על כך שיצר השוואה מקוממת בין ישראל לחמאס, חאן דחה. "אני לא אומר שישראל, עם הדמוקרטיה שלה ובית המשפט העליון שלה, שוות ערך לחמאס. כמובן שלא. לא יכולתי להיות ברור יותר - לישראל יש את כל הזכויות להגן על אזרחיה ולהחזיר את החטופים. אבל לאף אחד אין רישיון לבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות - אי אפשר לקבל ענישה קולקטיבית כתוכנית פעולה".

חאן השווה את פעולת ישראל בעזה להתמודדות הבריטית עם ההתקוממות האירית בצפון אירלנד במחצית השנייה של המאה העשרים.

"היו ניסיונות לחסל את מרגרט ת'אצר, פוצצו את הלורד מאונטבאטן, הייתה מתקפה באניסקילן. אבל הבריטים לא החליטו להגיד 'טוב, בדרך פולס (מעוז רפובליקני בבלפסט) בטוח יש כמה פעילי IRA ובדלנים, אז בואו נזרוק שם פצצה של שתי טונות', אתה לא יכול לעשות את זה", אמר חאן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר