המל"ל ומשרד החוץ: ההאשמות בהאג שקריות, ישראל מצמצמת את הנזק לאוכלוסייה האזרחית ברצועה"

נתניהו דן עם שריו, ללא איזנקוט וגנץ - זאת בעקבות הוצאת צווי הביניים המורים על עצירת הפעולה ברפיח • גורם ישראלי לפני ההתייעצות: המלחמה לא תיפסק

אייזנקוט, נתניהו וגנץ. צילום: חיים גולדברג, פלאש90, אורן בן חקון

לאחר החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) לפיה על ישראל לעצור באופן מיידי את הפעולה ברפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים בשעה זו (שישי) התייעצות טלפונית עם שריו הבכירים - ישראל כ"ץ, יואב גלנט, רון דרמר ויריב לוין וכן עם היועצת המשפטית לממשלה, אך ללא חברי קבינט המלחמה גנץ ואיזנקוט.

בהודעה שיצאה מטעם ראש המטה לביטחון לאומי ומשרד החוץ נכתב כי "ההאשמות של דרום אפריקה בדבר 'השמדת עם' הן שקריות, מקוממות ומעוררות שאט נפש. עוד הוסיפו: "ישראל לא קיימה ולא תקיים במרחב רפיח פעילות צבאית שיוצרת תנאי מחיה שעלולים להביא להשמדתה של אוכלוסייה אזרחית פלשתינית, כולה או חלקה, ותמשיך במאמציה לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועה ולפעול למען כניסת סיוע הומניטרי לרצועה". עוד הוסיפו כי ישראל תשמור על מעבר רפיח פתוח ועל הכנסת סיוע מן הצד המצרי תוך מניעת שליטה של ארגוני טרור. 

תקיפות ברפיח, היום, צילום: רויטרס

בדרג המדיני הוחלט מראש כי לא תהיה התייחסות ישירה לפסיקת בית הדין ולא ייאמר מפורשות אם ישראל מצייתת להם או לא. בנוסף הוחלט לייחס את התגובה לגורמי המקצוע ולא לדרג המדיני. במקום זאת בישראל שוקלים להמשיך בפעולה הצבאית בעזה, ובמקביל להידבר עם האמריקנים על מנת שיגנו במועצת הביטחון על ישראל, אם יהיה בכך צורך. גורם מדיני אמר כי תזמון הנאום המתוכנן של נתניהו בפני בני הבתים בשבועות הקרובים, יכול לסייע להשגת מטרה זו. כמו כן גורם ישראלי אמר לפני ההתייעצות "אנו לומדים את ההחלטה כדי להבין את הניואנסים בנוסח. דבר אחד ברור: המלחמה לא תיפסק". 

השוטפים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, צילום: רויטרס

דיון בנושא הצווים העתידיים בהאג התקיים גם אמש, אך כעת נוכח ההחלטה החלוטה תתקבל החלטה מה יהיו המהלכים הבאים של ישראל נוכח ההחלטה. בהמשך, צפויה גם הודעת התייחסות רשמית של ראש הממשלה נתניהו. העובדה שבני גנץ לא נמצא על קו הטלפון מאותת על המשבר המתרחב בינו לבין ראש הממשלה מאז הודיע גנץ על האולטימטום שהציב לו.

לאחר הכרזת הנשיא הלבנוני על החלטת ההרכב להוציא צווים לעצירת הפעולה ברפיח. מועצת הביטחון של האו"ם צפויב להתכנס ולדון על הצווים ולמעשה להעניק להם תוקף מחייב. בעוד ישראל יכולה להתעלם מהצווים של בית הדין בהאג, מול מועצת הביטחון של האו"ם מדובר במהלך מחייב יותר. כמו במקרים קודמים, ישראל תנסה להוביל לווטו אמריקני על החלטה שתתקבל שם ולמנוע אותה. גורמים ישראליים אמרו השבוע כי לאור חילוקי הדעות מול הממשל בסוגיית הפעולה ברפיח - הם מקווים כי הממשל אכן יאות לבקשה הישראלית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר